Gå til innhold

Hypomani eller øvre normalområde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man forskjellen på ekte hypomani, og det å bare ville tviholde og spille videre på en slags oppstemthet innenfor normalområdet, bare fordi det føles så bra? 

Jeg har gjort ting jeg aldri ville gjort ellers. Noe av det ville jeg igså synes var nokså pussig om andre gjorde. Har i noen sammenhenger snakka mye, også kommentert av andre, og raskt tror jeg. Merka at jeg nok ikke beveger meg raskere, men gått liksom mer trippende (merkelig). Tatt kontakt med MANGE som ellers aldri ville kontaktet, og noe av det bærer nok preg av å være gjort på impuls. Og om jeg var tålmodig nok og venta til jeg fikk sjansen, hadde jeg direkte kontakta flere. Og en til merkelig, eller.., man begynner ikke springe for å si hei til en helsearbeider en hadde med å gjøre for et år siden, ting? Og mye mer frittalende.

Kan hende det kommer noe godt utav det, av min oppsøkende virksomhet, selv om jeg også har snev av å føle meg skamfull.

Det var som å være godt "brisen"

MEN, jeg har kunnet ta meg sammen når jeg virkelig har villet, når situasjonen har krevet det, (men har ikke alltid villet.) Har fungert i  delvis jobb, bare litt mindre god på det jeg vanligvis er god på og bedre på mer fysiske ting. 

Hadde blitt gradvis bedre fra depresjon. Fremdeles lett depresjon ene dagen, og så over i dette moduset over natta,  helt bokstavelig. Føles så absurd.

Er dette hypomani? Eller ikke siden jeg har kunnet ta meg sammen og fungere i jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og distrahert av egne tanker, med kjipe konsekvenser. Men fortsatt, med litt påminnelse om noen oppgaver, gikk det på jobb. 

Skrevet
11 minutter siden, Janus30 skrev:

Hvor mye sover du? 

Fristende å  "ruse seg" på søvnunderskudd. Vanskelig å legge seg til, andre ting som "skulle" gjøres, men tok Imovane, innså at måtte sove for å fungere og av erfaring for ikke å bli mer urolig,  sov frå 5 til 8 timer.

Skrevet

Jeg føler dette lukter litt hypomani. Det virker i alle fall som det er en del symptomer du opplever som ikke er normale for deg? I så fall er det viktig å søke hjelp. Søvnunderskudd kan gjøre alt verre, selv om det kan gi en følelse av å være høy/speeda. Det blir fort til at man brenner lyset i begge ender og sliter seg ut. Jeg råder deg til å kontakte psykiateren din i morgen, eit fastlegen om ikke psykiateren er tilgjengelig. Jeg vet ikke om du har hatt hypomani før, og hvordan den har blitt behandlet, men det vanlige er antipsykotika for å få sove, samt skjerming for mange inntrykk på en gnag. 

Skrevet
11 timer siden, Villanda skrev:

Fristende å  "ruse seg" på søvnunderskudd. Vanskelig å legge seg til, andre ting som "skulle" gjøres, men tok Imovane, innså at måtte sove for å fungere og av erfaring for ikke å bli mer urolig,  sov frå 5 til 8 timer.

Jeg er enig med FOD. Dette lukter hypomani. 

Skrevet

Det er over nå. Tok medisin for å sove etterhvert. Så lenge jeg får sove eskalerer det ikke. Hatt lignende før. Kommer typisk etter deoresjon. Blir bare usikker på om det virkelig er hypomani. Bipolardiagnosen er stilt bare på bakgrunn av hva jeg har fortalt og  MINI. Den gangen det satt meg mest utav funksjon fikk jeg bare ta Tolvon og en halv Imovane. Med en hel sover jeg bedre natta gjennom. Ikke meg, men hvor annerledes kan en vøre uten at det er sykt?

motorPrøysen
Skrevet

En god indikator er ofte om andre opplever deg som annerledes, ikke helt deg selv. Forøvrig er definisjonen på hypomani at det ikke er alvorlig funksjonsnedsettende, så det at man klarer å skjøtte jobben sin taler ikke imot hypomani.

I stedet for å være så opptatt av om du har hypomanier eller ikke kan du tenke pragmatisk: Føler du at behandling med stemningsstabiliserende hjelper deg mer enn antidrepressiva? Det er det viktigste.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, motorPrøysen skrev:

En god indikator er ofte om andre opplever deg som annerledes, ikke helt deg selv. Forøvrig er definisjonen på hypomani at det ikke er alvorlig funksjonsnedsettende, så det at man klarer å skjøtte jobben sin taler ikke imot hypomani.

I stedet for å være så opptatt av om du har hypomanier eller ikke kan du tenke pragmatisk: Føler du at behandling med stemningsstabiliserende hjelper deg mer enn antidrepressiva? Det er det viktigste.

Er du fagutdannet?

Anonymkode: 94ad0...6e5

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du fagutdannet?

Anonymkode: 94ad0...6e5

Nope

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...