AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 Har en tenåring som har fått psykisk sykdom. Sterke angstanfall, og etter dette greier ikke gå på skolen. Vi søkte hn inn til barne psykiatrisk instans, men fikk svar om at hn ikke får hjelp før medio juni, dette syns vi er ille, siden han har så uttalte angstproblemer, og vi har måttet tilkalle AMK to ganger på 1/ 2 år. Vi lurer på om dette er vanlig, at tenåringer som faller ut av skolen, og som vil selv ha hjelp og trenger hjelp, må vente 3 mnd på en første time? Vi er sjokkert, siden det er helt avgjørende at hn så raskt som mulig får helsehjelp. Hva er vanlig praksis på dette området? Anonymkode: 50690...cdd 0 Siter
cilie Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en tenåring som har fått psykisk sykdom. Sterke angstanfall, og etter dette greier ikke gå på skolen. Vi søkte hn inn til barne psykiatrisk instans, men fikk svar om at hn ikke får hjelp før medio juni, dette syns vi er ille, siden han har så uttalte angstproblemer, og vi har måttet tilkalle AMK to ganger på 1/ 2 år. Vi lurer på om dette er vanlig, at tenåringer som faller ut av skolen, og som vil selv ha hjelp og trenger hjelp, må vente 3 mnd på en første time? Vi er sjokkert, siden det er helt avgjørende at hn så raskt som mulig får helsehjelp. Hva er vanlig praksis på dette området? Anonymkode: 50690...cdd PPT, helsesykepleier, lavterskel psykisk helsehjelp i kommunen? Ellers kan kanskje fastlegen bistå inntil videre? 0 Siter
kupton Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 Se nederst side 25 og øverst side 26: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/252/Psykisk-helsevern-for-barn-og-unge-veileder-for-poliklinikker-IS-1570.pdf 0 Siter
frosken Skrevet 1. mars 2019 Skrevet 1. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en tenåring som har fått psykisk sykdom. Sterke angstanfall, og etter dette greier ikke gå på skolen. Vi søkte hn inn til barne psykiatrisk instans, men fikk svar om at hn ikke får hjelp før medio juni, dette syns vi er ille, siden han har så uttalte angstproblemer, og vi har måttet tilkalle AMK to ganger på 1/ 2 år. Vi lurer på om dette er vanlig, at tenåringer som faller ut av skolen, og som vil selv ha hjelp og trenger hjelp, må vente 3 mnd på en første time? Vi er sjokkert, siden det er helt avgjørende at hn så raskt som mulig får helsehjelp. Hva er vanlig praksis på dette området? Anonymkode: 50690...cdd Står det at hn vil få hjelp tidligst medio juni eller at hn vil få hjelp innen medio juni? Dersom det er det siste, så kan det godt hende at hn får time tidligere. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 Skrevet 2. mars 2019 4 timer siden, frosken skrev: Står det at hn vil få hjelp tidligst medio juni eller at hn vil få hjelp innen medio juni? Dersom det er det siste, så kan det godt hende at hn får time tidligere. Det står at hn har rett på å få hjelp senest innen 10 virkedager fra henvisningen er mottatt i skrivet som kupton linket til, så dermed har hn altså krav på hjelp langt tidligere enn junimåned slik jeg tolker det. Anonymkode: 8fd88...cc6 1 Siter
frosken Skrevet 2. mars 2019 Skrevet 2. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det står at hn har rett på å få hjelp senest innen 10 virkedager fra henvisningen er mottatt i skrivet som kupton linket til, så dermed har hn altså krav på hjelp langt tidligere enn junimåned slik jeg tolker det. Anonymkode: 8fd88...cc6 Slik jeg leser dokumentet kupton henviste til, så står det at henvisningen skal være vurdert innen 10 virkedager og at barnet skal få behandling innen 75 virkedager fra mottatt henvisning. I prioriteringsveilederen gis en veiledende frist på 12 uker for barn og unge med alvorlige angstlidelser: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-barn-og-unge/seksjon?Tittel=angstlidelser-9621#angstlidelser---moderate-til-alvorlige-(veiledende-frist-12-uker) Jeg synes det er ille om tenåringen må vente så lenge på behandling. Dere kan prøve å ringe BUP og be om å få snakke med inntaksansvarlig og høre om muligheten for fremskyndelse. Dersom skolefraværet blir stort, så kan også PPT muligens være til hjelp i forhold til hva som kan gjøres av tilrettelegging på skolen for at det skal være overkommelig for tenåringen å være der, Noen steder har PPT egne skolevegringsteam. 0 Siter
kupton Skrevet 2. mars 2019 Skrevet 2. mars 2019 Jeg har ingen erfaring fra BUP, men slik vi forsto dette i voksenpsykiatrien, skal ikke bare papirene vurderes innen 10 dager, men pasienten selv skal vurderes innen 10 dager. Ut fra denne vurderingen skal han få en behandlingsfrist. 0 Siter
frosken Skrevet 2. mars 2019 Skrevet 2. mars 2019 (endret) 29 minutter siden, kupton skrev: Jeg har ingen erfaring fra BUP, men slik vi forsto dette i voksenpsykiatrien, skal ikke bare papirene vurderes innen 10 dager, men pasienten selv skal vurderes innen 10 dager. Ut fra denne vurderingen skal han få en behandlingsfrist. Veilederen fra 2008 sier at inntaksvurderingen så langt det er mulig bør skje i direkte kontakt med foreldre/pasient. Det betyr vel at inntaksansvarlig i det minste bør ha hatt telefonisk kontakt med foreldre. Jeg kan ikke forestille meg at BUP har kapasitet til å ta inn alle familiene til samtale innen to uker fra henvisning. Prioriteringsveilederen fra 2015 sier om moderate og alvorlige angsttilstander: Veiledende frist for start utredning 12 uker https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/252/Psykisk-helsevern-for-barn-og-unge-veileder-for-poliklinikker-IS-1570.pdf Endret 2. mars 2019 av frosken 0 Siter
mariusg Skrevet 2. mars 2019 Skrevet 2. mars 2019 On 3/1/2019 at 4:29 PM, AnonymBruker said: Har en tenåring som har fått psykisk sykdom. Sterke angstanfall, og etter dette greier ikke gå på skolen. Vi søkte hn inn til barne psykiatrisk instans, men fikk svar om at hn ikke får hjelp før medio juni, dette syns vi er ille, siden han har så uttalte angstproblemer, og vi har måttet tilkalle AMK to ganger på 1/ 2 år. Vi lurer på om dette er vanlig, at tenåringer som faller ut av skolen, og som vil selv ha hjelp og trenger hjelp, må vente 3 mnd på en første time? Vi er sjokkert, siden det er helt avgjørende at hn så raskt som mulig får helsehjelp. Hva er vanlig praksis på dette området? Anonymkode: 50690...cdd Jeg hadde mye det samme når jeg gjekk på BUP, tok lang tid for behandling, og ble flyttet runt fra behandler til behandler. Behandlinger ble ofte utsatt ovs... Men dette er 3-4 år siden jeg gjekk der sist. Er nå på DPS noe som virker mye mer seriøst i min mening, her for jeg god oppfølging. Jeg sytnest det er trist av BUP er så dårlig, dette skal vere for barn og unge som virkelig trenger det, disse er det mest krevende periodene av livet og er med på og forme din fremtidige utvikling, meg selv har barre blitt verre fordi BUP ikke hjelp meg, fikk ofte høre det vil gå over når du er voksen... Mye det samme erfaring med PPT... Men ring di og purr på. Jeg fant best hjelp hos skole psykologen, hun fikk jeg time på dagen, hun har vert gull for meg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 Skrevet 4. mars 2019 Er det mobbeproblematikk inne i bildet på skolen eller skoleveien.? Eller kanskje leksehjelp noen timer i måneden. Fortærende vanskelige greier. Man må opptre meget bestemt overfor skolelederen og klasseforstanderen slik at nødvendige tiltak gjøres øyeblikkelig. Kanskje ta med en advokat noen timer eller kontakte barneombudet. Noen som kan være ditt barns allierte i arbeidet for å få tryggheten tilbake. Jeg har ikke barn selv men har opplevet mobbing noe som etter min egen vurdering gå meg store problemer senere i livet til tross for at jeg som ung voksen prøvet " å legge det bak meg". Håper det går bra med ditt barn. Anonymkode: b6686...814 0 Siter
laban Skrevet 4. mars 2019 Skrevet 4. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det mobbeproblematikk inne i bildet på skolen eller skoleveien.? Eller kanskje leksehjelp noen timer i måneden. Fortærende vanskelige greier. Man må opptre meget bestemt overfor skolelederen og klasseforstanderen slik at nødvendige tiltak gjøres øyeblikkelig. Kanskje ta med en advokat noen timer eller kontakte barneombudet. Det er da ingenting i hovedinnlegget som tyder på at dette er en mobbesak eller at leksehjelp ville gjøre situasjonen bedre?! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 Skrevet 4. mars 2019 På 2.3.2019 den 1.16, AnonymBruker skrev: Det står at hn har rett på å få hjelp senest innen 10 virkedager fra henvisningen er mottatt i skrivet som kupton linket til, så dermed har hn altså krav på hjelp langt tidligere enn junimåned slik jeg tolker det. Anonymkode: 8fd88...cc6 Jeg forstår det slik at hn har krav på svar innen 10 dager, og det fikk hn. Og helsehjelp innen 6 uker. Jeg har imidlertid ringt instansen, de fastholdt at hn ikke får helsehjelp før om det ikke er fare for liv og helse. Jeg svarte at liv er det kanskje ikke fare for enda, da hn blir godt ivaretatt siden han bor hjemme, men helseaspektet, er jo noe annet, hn mister jo hele semesteret. Det er sjokkerende for oss foreldre at unge skal måtte vente så lenge før de får hjelp. Anonymkode: 50690...cdd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 Skrevet 4. mars 2019 På 1.3.2019 den 21.01, frosken skrev: Står det at hn vil få hjelp tidligst medio juni eller at hn vil få hjelp innen medio juni? Dersom det er det siste, så kan det godt hende at hn får time tidligere. Oppstart behandandling medio juni at svar om konkret time vil komme i brev senere. Anonymkode: 50690...cdd 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.