Gå til innhold

Emosjonelt ustabil pf (borderline) - en tråd for oss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er vi flere her som sliter med dette? Jeg regner jo med at vi er flere, men jeg vet jo ikke hvem dere er, enda.

Jeg er kvinne, passert 30 år og fikk kanskje diagnosen ganske sent. Men har slitt så lenge jeg kan huske. Jeg er mye nedfor, føler at livet er tomt, føler meg annerledes og er til tider ensom, gråter mye, er analyserende ovenfor andre og føler fort at "ingen" liker meg eller virkelig bryr seg om meg. Jeg blir ikke så ofte sint, men når jeg først blir sint, ja da eksploderer jeg.

Har gått til DPS i flere år i gruppeterapi. Det har hjulpet litt, men jeg merker hvor ekstremt sårbar jeg er. Nå går jeg til privat psykolog. Det skal ingenting til for å vippe meg av pinnen. Når det er sagt så kommer jeg fort opp igjen også. Og så er det ned igjen. Spesielt i perioder hvor livet er spesielt krevende (ved arbeidsløshet, brudd i kjæresteforhold eller sykdom i nær familie osv), så settes jeg helt ut av funksjon. Da klarer jeg ikke å fungere uten å få "sammenbrudd", for da blir det liksom noe ekstra i tillegg til at livet er krevende fra før av.

Har aldri drevet med selvskading eller prøvd å ta livet mitt, men et passivt dødsønske har jeg hatt så lenge jeg kan huske. Det er utrolig tungt å kjenne på alt dette og samtidig vite at, kanskje vil det være sånn resten av livet. Jeg har jo bare passert 30. Det er lenge igjen. Det tenker jeg ofte.

Jeg går på Lamictal 350 mg, men vet ikke om dette er rett medisin for meg, føler vel egentlig ikke at den hjelper mot noe av nedstemtheten. Kanskje vil AD være et bedre alternativ for meg? På kvelden tar jeg 25 mg Seroquel. Den fungerer veldig bra synes jeg, den tar bort mye av smerten på innsiden, fjerner tankekjør og gjør at jeg sovner. Men er usikker på hvordan virkningen vil være på dagtid. Jeg føler aldri at jeg blir trøtt av medisinen, men etter ca en time sovner jeg, uten å ha følt meg trøtt på forhånd.

Så, hvem er du? :) Fortell gjerne alder og kjønn, men vil du være helt anonym så forstår jeg det.

Går du på medisiner, evt hvilke og hvilken dose?

(Hvis det finnes en lignende tråd for oss fra før, så si ifra)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil selvsagt at andre (som ikke har diagnosen personlig) også gir råd og innspill! :) Ville bare si det så ikke det blir tolket sånn at tråden KUN er for oss med eupf, med tanke på at jeg skrev "en tråd for oss". Vil gjerne høre fra alle og at vi kan hjelpe hverandre 👍 Jeg er spesielt interessert i å vite litt mer om medisiner og hva som anbefales eller som kan være verdt et forsøk for å bedre hverdagen.

Skrevet

Bare så du er klar over det - ofte tar det lengre tid å få svar her. Og hvis du har spørsmål til Kupton er det ofte lurt å tagge han i innlegget eller overskriften. Ellers håper jeg du får hjelp og svar :) 

AnonymBruker
Skrevet

Velksommen :)

Jeg har ikke diagnosen. Men jeg har visst noen trekk, og jeg kjenner meg igjen i noen av beskrivelsene dine. 

Hos mer er det følelser som er den store utfordringen. Spesielt krenkbarhet. Så det jobber vi mye med. 

Hos meg er det å få følelsene korrigert med fakta eller fornuft som hjelper best, kombinert med en behandler som verken duller med meg eller er for hard mot meg (noe midt i mellom). 

Jeg håper at du får svar fra andre også. Kan hende jeg skriver mer senere. 

Fin tråd :) 

Anonymkode: 1fbc0...40c

Skrevet (endret)
14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Bare så du er klar over det - ofte tar det lengre tid å få svar her. Og hvis du har spørsmål til Kupton er det ofte lurt å tagge han i innlegget eller overskriften. Ellers håper jeg du får hjelp og svar :) 

Takk for det! :)

Vil gjerne ha anbefalinger fra @kupton ang medisiner spesielt, så håper han ser dette da 😇

Endret av anonym_30
Skrevet (endret)

Er det bare jeg som er borderline her? 🙈

Vil veldig gjerne høre fra andre borderlinere spesielt ang medisiner.

Endret av anonym_30
Triphoplover
Skrevet

Hei! Vil bare si at det finnes en veldig fin facebookgruppe for oss med Borderline. Den er på engelsk og heter "we are warriors: borderline personality disorder (bpd). Den har over 1000 medlemmer fra hele verden. Anbefales:)

Triphoplover
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i din variant av BPD, men går ikke på medisiner. Lufter nylig behovet for medisinering ovenfor psykologen min. Det som er værst er de hyppige humørsvingninger, impulsiviteten og stadig tvile på om jeg har sagt eller gjort noe dumt, og være redd andre ikke liker meg. Har endel tilleggsdiagnoser, noe som er vanlig ved BPD, men som også kan gjøre medisinering noe vanskeligere. Jeg er også kvinne over 30, med barn og som ble diagnostisert altfor sent.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen i beskrivelsene til både ts og Triphoplover, men jeg har aldri fått diagnosen. 

Lurer derfor på: Har dere i tillegg vanskeligheter i nære relasjoner? Er dere ofte i turbulente venne- og kjæresteforhold? Kommer dere lett i konflikt og krangel med andre? 

Ingenting av det jeg spurte om nå har jeg selv, så lurer på om det er disse tingene som på en måte spikrer diagnosen? 

Men jeg har drevet litt med mild selvskading og hatt selvmordsforsøk 🤐

Anonymkode: 76068...d62

Skrevet
20 minutter siden, Triphoplover skrev:

Kjenner meg veldig igjen i din variant av BPD, men går ikke på medisiner. Lufter nylig behovet for medisinering ovenfor psykologen min. Det som er værst er de hyppige humørsvingninger, impulsiviteten og stadig tvile på om jeg har sagt eller gjort noe dumt, og være redd andre ikke liker meg. Har endel tilleggsdiagnoser, noe som er vanlig ved BPD, men som også kan gjøre medisinering noe vanskeligere. Jeg er også kvinne over 30, med barn og som ble diagnostisert altfor sent.

Ja, virker som vi har en del fellestrekk :) Hvilke tilleggsdiagnoser har du? Du kan godt sende meg PM hvis du ikke føler for å utdype det her. Jeg har tilbakevendende depresjon som tilleggsdiagnose. Jeg har vært mye hos fastlege opp igjennom pga angst og depresjon, men jo eldre jeg har blitt jo mer har jeg tenkt at jeg er sikker på at det ligger noe mer bak, så jeg ba om en henvisning til DPS. Veldig fint at vi begge ble diagnostisert til slutt, selv om det var sent. Veldig kjipt å gå et helt liv og føle at noe er feil, men uten å få et klart svar.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan kjenne meg igjen i beskrivelsene til både ts og Triphoplover, men jeg har aldri fått diagnosen. 

Lurer derfor på: Har dere i tillegg vanskeligheter i nære relasjoner? Er dere ofte i turbulente venne- og kjæresteforhold? Kommer dere lett i konflikt og krangel med andre? 

Ingenting av det jeg spurte om nå har jeg selv, så lurer på om det er disse tingene som på en måte spikrer diagnosen? 

Men jeg har drevet litt med mild selvskading og hatt selvmordsforsøk 🤐

Anonymkode: 76068...d62

Det som kjennetegner meg mest i nære relasjoner er at det veksler veldig mellom hvor tette bånd jeg føler jeg har til et menneske eller hvor mye det mennesket betyr for meg. I nye relasjoner blir jeg lett usikker på om jeg er likt, klarer ikke alltid slappe av og være meg selv. Slitsomt. Før i tiden var det mer konflikter, men det har roet seg betraktelig med tiden. Nye kjæresteforhold er (var) håpløst, for jeg er preget av en så enorm usikkerhet og føler aldri at jeg er bra nok. Tar lang tid før jeg er trygg. Slitsomt for både meg og en ny partner. Jeg er heldigvis i et langt forhold nå hvor usikkerheten har lagt seg for lengst. Det er flere faktorer som er med på å spikre en diagnose og man må oppfylle så og så mange kriterier/ha så store avvik fra normalen for at det skal kunne kalles en personlighetsforstyrrelse, men svart/hvitt tenking, ustabile relasjoner og konflikter er blant noen av symptomene som er med i utredningen av eupf. Jeg skåret litt på andre pf også, men siden det var flest skår på eupf så var det den diagnosen de valgte å gi meg.

Har du snakket med noen om selvskadingen og selvmordsforsøk, fått hjelp? Av fastlege eller annet helsepersonell?

Skrevet
På ‎06‎.‎03‎.‎2019 den 21.55, anonym_30 skrev:

Vil gjerne ha anbefalinger fra @kupton ang medisiner spesielt, så håper han ser dette da 

Borderlinediagnosen stilles hvis en har minst 5 av 9 listede symptomer. Det betyr at det er flere hundre varianter av diagnosen.

Det finnes ingen standardmedisinering som er anbefalt for borderline. En medisinerer etter hva som er de dominerende og mest ødeleggende symptomene. For de fleste er det som hos TS, og da er stemningsstabilisator som Lamictal det som er anbefalt som førstevalg. Dersom depresjoner er til stede i betydelig grad, er moderne antidepressiva det en anbefaler. Ved ekelte symptomer kan også moderate doser med antipsykotika være nyttig.

Skrevet
25 minutter siden, kupton skrev:

Borderlinediagnosen stilles hvis en har minst 5 av 9 listede symptomer. Det betyr at det er flere hundre varianter av diagnosen.

Det finnes ingen standardmedisinering som er anbefalt for borderline. En medisinerer etter hva som er de dominerende og mest ødeleggende symptomene. For de fleste er det som hos TS, og da er stemningsstabilisator som Lamictal det som er anbefalt som førstevalg. Dersom depresjoner er til stede i betydelig grad, er moderne antidepressiva det en anbefaler. Ved ekelte symptomer kan også moderate doser med antipsykotika være nyttig.

Takk for tilbakemelding. Jeg går allerede på 350 mg Lamictal daglig (200 mg morgen + 150 mg kveld), men den stabiliserer lite. Har nettopp tatt nytt serumspeil og vet ikke hvordan jeg ligger an enda, men det frister ikke å øke dosen ytterligere. Har lest at høyeste anbefalte dosering er 400 mg og jeg liker ikke å presse for mye på den øvre anbefalte grensa. Har et ønske om en medisin som gjør meg litt mer hardhudet. Heller litt flat enn dette. Tar Seroquel på kvelden (fikk den i utgangspunktet for uro/søvn) og den er en liten lifesaver frem til den er ute av kroppen på formiddagen. Da går det jevnt og trutt nedover igjen. Kan Seroquel være hensiktsmessig for mine plager også på dagtid eller vil den for de av oss som ikke er i en psykose være altfor sløvende til å kunne anbefales på dagtid?

images?q=tbn:ANd9GcSFsMOofHS37e7xh7TS7r7

Skrevet
9 minutter siden, anonym_30 skrev:

Har et ønske om en medisin som gjør meg litt mer hardhudet

Da er det SSRI som er å anbefale. Det hjelper jo også på depresjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...