Gå til innhold

Mange tror at personer med asperger og autisme tolker alle uttrykk bokstavelig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter med AS, og hun er smart og klok. Snakket perfekt som to-åring. Hun kan også forstå ironi og har evne til empati -når hun får tenkt seg om. ;)

Anonymkode: dcdaf...617

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har as og tar ikke ALT bokstavelig. Men nevrotypikere tror alltid på myter, isåfal de fleste. Dessverre må det forskning og artikler til før de er åpne for å tro på noe annet.

Anonymkode: bca27...0b0

Skrevet

Jeg har ett barn med språkvanske og vi har jobbet med de punktene som står i artikkelen. Mitt barn forstår ironi og elsker å bruke det. Det er takket være en flott lærer som så at han ikke forsto det og det førte til en del styr og misforståelser. Hun brukte noen uker på å undervise i hva ironi var og når han skjønte det ble han en glad gutt som ikke lengre måtte kverulere på ting. 

Ang Asberger og autisme, det er jo like stor forskjell på de som har det som det er mellom oss som ikke har slike diagnoser. Har man truffet en har man truffet en. 

yellow ledbetter
Skrevet

Det stemmer med min erfaring også. Jeg har nettopp vært med en i familien til utredning, og han er ganske god på sånt. Det samme er jeg, for den del. Han fikk 2 (stemmer delvis) på dette punktet, og 1 (stemmer ikke) på "avvikende språk". Ellers var det full pott over hele fjøla. Det var en erfaren spesialist som utredet, og hun sa at hennes erfaring er at 19 av 20 med denne diagnosen som på evnetester har skåret øverst i "normalområdet" eller høyere, får samme resultat. Er du språksterk og intelligent kan dette læres, på samme måte som empati kan læres, så sant du har interesse av å lære det. Det er en viss logikk i sånt når en først knekker koden. Når det er sagt, har han og jeg til felles at vi misliker veldig mange metaforer og faste uttrykk fordi de enten gir ekle bilder i hodet (for eksempel maur i rumpa, sommerfugler i magen eller drite seg ut) eller er så ulogiske og dumme at de ikke gir mening og bare er irriterende. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...