Gå til innhold

Angst for søvnapne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarte selvsagt å klikke meg inn på en artikkel om dette og ble selvfølgelig redd for å få/ha dette.
Presterte også og laste ned en app som overvåker søvnen og den tok opp att jeg snorket litt, noe jeg ikke trodde jeg gjorde som
i mitt hodet er synonymt med at jeg selvsagt har søvnapne.

Uansett så har jo dette utløst angst ut av en annen verden, tror nå jeg skal slutte å puste når jeg sover :(.
Dette er jo sikkert 95% angst og jeg vet ikke engang om jeg bør ta det opp med legen da det sikkert vil gi grobunn for mere bekymringer.
Litt rar post kanskje, men hva syntes dere jeg bør gjøre?, prøve å la det ligge eller ta det opp med legen?.

Er inne i en periode med mye angst så er jo nesten blitt en slags "angst-svamp", som suger opp alt av bekymringer :).

Anonymkode: ecbe0...663

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har søvnapné skal jeg love deg du hadde merket det :) 

Anonymkode: 8a1f8...91e

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ett tydelig symptom å dele som gjør at jeg kan utelukke det :).

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ett tydelig symptom å dele som gjør at jeg kan utelukke det :).

Sovner du ofte på dagtid? F.eks ved matbordet? 

For øvrig er det nytteløst å betrygge deg på dette. Du kommer i løpet av tre dager til å finne en annen sykdom å være redd for. Det er tankemønsteret ditt som må endres. 

Endret av issomethingwrong
stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

For øvrig er det nytteløst å betrygge deg på dette. Du kommer i løpet av tre dager til å finne en annen sykdom å være redd for. Det er tankemønsteret ditt som må endres. 

Blir det noen ganger bedre og hvordan? Tenker på tankemønster? I min familie går det i arv å tenke det verste om man kjenner litt her og der, mine barn har arvet det også og det er jo slitsomt å ha det slik. Jeg var verre når jeg var yngre som mine barn er nå. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å uroe TS men bare komme med en liten kommentar til dette med søvnapné. Jeg hadde alvorlig søvnapné uten å ane det selv. Det kom som en stor overraskelse for meg at jeg hadde 85 pustestopp i timen, hver på optil 20 sekunder. Mange lever med det i årevis uten å vite det selv.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Var bare i går jeg sjekket det så har heldigvis ikke gått å grublet lenge på dette. Tenkte derfor det var lurt å lufte det med noen andre slik at jeg får det ut av hodet før det blir en "hangup". Tanken i går var att jeg skulle bekrefte at jeg ikke snorket slik at jeg kunne slå det med søvnapne helt fra meg, noe som feilet litt :). Er jo nesten litt komisk at den appen gjorde mer skade enn nytte.
Har noen ganger våknet i en slags panikktilstand hvor det virker som om jeg har glemt hvordan jeg puster, tar ett par sekunder før jeg får trukket pusten. Har bare skjedd ett par ganger og er flere år siden nå, så er nok "bare" angst.

Sover sjelden på dagtid, dette selv om jeg sitter mye isolert inne p.g.a angst. De dagene jeg er mere ute er jeg sjelden trøtt.
Er vanligvis litt søvnig etter middag, men sovner ikke, noe som sikkert er ganske normalt :).

Mulig snorkingen kommer av at jeg er mye tett i nesa. Får prøve ett sånt neseplaster :).

Takker for tilbakemeldingene, kjenner meg allerede ganske betrygget på at det ikke er noe galt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg testet meg for søvnapne. Jeg gjorde dette i en periode som jeg våknet med blod i munnen flere ganger i uka. Jeg tenkte det kunne skyldes trange forhold. Jeg hadde ikke noe søvnapne og de fant aldri noe grunn til blod i munnen, men noen trodde det skyltes snorking. Uansett jeg er en stor og tjukk mann. Men hadde altså ikke søvnapne. Testen var lett fikk henvisning til Aleris som gjør noen utredning som vanlig betaling. Og jeg hadde det ikke. Fikk med meg ett apparat hjem som jeg måtte koble til med elektroder og slikt. Greit å få det avkreftet, men skulle man mot formodning ha det, så er det jo behandling å få.

Uansett att frykten vekkes av en "spekulativ" tabloid sak, det tyder vel mer på helse angst?

Anonymkode: 1e5ca...8fa

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarte selvsagt å klikke meg inn på en artikkel om dette og ble selvfølgelig redd for å få/ha dette.
Presterte også og laste ned en app som overvåker søvnen og den tok opp att jeg snorket litt, noe jeg ikke trodde jeg gjorde som
i mitt hodet er synonymt med at jeg selvsagt har søvnapne.

Uansett så har jo dette utløst angst ut av en annen verden, tror nå jeg skal slutte å puste når jeg sover :(.
Dette er jo sikkert 95% angst og jeg vet ikke engang om jeg bør ta det opp med legen da det sikkert vil gi grobunn for mere bekymringer.
Litt rar post kanskje, men hva syntes dere jeg bør gjøre?, prøve å la det ligge eller ta det opp med legen?.

Er inne i en periode med mye angst så er jo nesten blitt en slags "angst-svamp", som suger opp alt av bekymringer :).

Bare slapp helt av.

1. Du dør ikke plutselig av søvnapne, det er ikke derfor man behandler det. Hvis du slutter å puste om natten så vekker kroppen din deg lenge før det er farlig. Faren med søvnapne er slitasjen på systemet over tid. Øker risiko for trafikkulykker, høgt blodtrykk, diabetes osv.

2. Hvis du er ung kvinne uten overvekt så har du ikke søvnapne.

3. Hvis du ikke snorker har du det mest sannsynlig ikke. Hvis du snorker er det heller ikke sikkert du har det, men kanskje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...