Gå til innhold

Betydelig nedsatt CYP2D6, hva innebärer det mtp. Psykofarmaka?

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg fikk tilbakemelding pr nett på blodpröver jeg tok hos fastlegen for en stund siden. Alle tallene har jeg ikke gått igjennom skikkelig ennå, men leger nevner dette kan påvirke omsetning av Brintellix og Seroquel, samt Metoprolol som jeg og bruker. Hvordan skal jeg forholde meg her? Er det serumkonsentrasjoner på de ulike legemidlene som teller? Hadde noe höy verdi på Seroquel, men det er lenge siden og jeg hadde hadde ikke gjenvunnet normal nyrefunksjon etter en akutt svikt. Psykiateren min kommenterte bare at «så lenge det ikke er noen bivirkninger har ikke dette noe å si.» Vi reduserte med 100mg, som jeg nå har som eventuelt. Nyrefunksjonen min er nå helt fin. Selvsagt er det jo lurt å ta et nytt serumspeil, men det rare er jo da at jeg opplever noe jeg ikke burde oppleve slik jeg forstår de pröveresultatene. Quetiapin biter liksom ikke slik det brukte; da gikk det i fletta på meg så jeg bare måtte gå til sengs. Ellers bruker jeg Brintellix 10mg, og tror ikke jeg opplever bivirkninger av den. Det eneste jeg forstår er at det nå er et forklarlig faktum at jeg virkelig ikke reagerer på Paralgin Forte eller Tramadol. Det betyr ikke at jeg er ute etter sånne medisiner, men det er fint å få bekreftet at det jeg har opplevd i forhold til disse ikke bare er tör fra min side. Men det med at Qetiapin ikke biter slik den har pleid å gjöre forundrer meg.

Det samme gjelder Vallergan. Nå har jeg ikke sjekket hvordan det metaboliserees, men jeg opplever også at denne ikke biter på meg. 

Er det ellers andre ting jeg burde värt obs på i forhold til dette? Reseptfrie medisiner? 

Verden er merkelig.  Og psykiateren min er selvsagt i overlegepermisjon for tre måneder, og han er en av få jeg föler veldig tillit til av leger. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette betyr egentlig bare at du kan få høye serumkonsentrasjoner av medisiner som metaboliseres av CYP2D6. Hvis du får bivirkninger av Metoprolol som for lav puls, må du snakke med legen din om å redusere dosen. 

Når det gjelder medisiner som eventuelt ikke skulle virke, så gjelder det medisiner som er et prodrug (metaboliseres til et mer potent stoff). Som du vet gjelder dette kodein (som metaboliseres av 2D6 til morfin) og tramadol (som har en langt mer potent metabolitt, demetyltramadol). Når det gjelder Seroquel/kvetiapin, så er det litt mer blandet. Kvetiapin har en god del effekt i seg selv, men metabolitten norkvetiapin (dealkylkvetiapin) er mye mer potent mot visse reseptorer samt noradrenalintransportøren. Imidlertid er dette neppe relevant for deg all den tid kvetiapin metaboliseres, og norkvetiapin dannes, av CYP3A4 og ikke 2D6. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...