Gå til innhold

frosken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg velger å svare deg i en ny tråd for ikke å ødelegge for den angivelige 14-åringen.

Jeg spurte hvorfor den tråden får stå selv om den inneholder ytringer om selvmordslyster og selvmordsmetoder. Andre slike tråder blir slettet.

Men bare fordi han muligens er en 14-åring, så er det greit at den får stå? Og fordi han muligens er 14 år så kommer ikke innlegget hans til å gi andre suicidale tips om selvmordsmetode?

Men da vet jeg et knep neste gang jeg blir suicidal. Da skal jeg skrive rett ut her om både lyster, impulser, selvskading, og selvmordsmetoder. 

Og skrive under med f.eks. Malin 13 år. Så får innlegget stå og jeg får masser av sympati i stedet for kjeft. 

Hurra for doktoronlines dobbelt-moral! 🤮

Anonymkode: 96dbe...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger å svare deg i en ny tråd for ikke å ødelegge for den angivelige 14-åringen.

Jeg spurte hvorfor den tråden får stå selv om den inneholder ytringer om selvmordslyster og selvmordsmetoder. Andre slike tråder blir slettet.

Men bare fordi han muligens er en 14-åring, så er det greit at den får stå? Og fordi han muligens er 14 år så kommer ikke innlegget hans til å gi andre suicidale tips om selvmordsmetode?

Men da vet jeg et knep neste gang jeg blir suicidal. Da skal jeg skrive rett ut her om både lyster, impulser, selvskading, og selvmordsmetoder. 

Og skrive under med f.eks. Malin 13 år. Så får innlegget stå og jeg får masser av sympati i stedet for kjeft. 

Hurra for doktoronlines dobbelt-moral! 🤮

Anonymkode: 96dbe...b76

Det ble ikke gitt noe svar på spørsmålet hans vedr. medikamentene, og det gjør at jeg synes den skal få stå som den er. Jeg oppfatter ikke tråden som egnet til å trigge andre, - men selvfølgelig kan det allikevel være noen som opplever den triggende. Jeg synes tråden er et godt eksempel på hvordan det på dol gjennom lang tid har vært en kultur for å bidra konstruktivt til mennesker som strever med tanker om selvskading og selvmord.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, frosken skrev:

Det ble ikke gitt noe svar på spørsmålet hans vedr. medikamentene, og det gjør at jeg synes den skal få stå som den er. Jeg oppfatter ikke tråden som egnet til å trigge andre, - men selvfølgelig kan det allikevel være noen som opplever den triggende. Jeg synes tråden er et godt eksempel på hvordan det på dol gjennom lang tid har vært en kultur for å bidra konstruktivt til mennesker som strever med tanker om selvskading og selvmord.

 

Det kan godt være. Jeg husker i hvertfall en gang jeg skrev her om at jeg hadde greid å stå imot impulser til selvskading uten å nevne hvilke metoder engang, men fikk noe vakent med kjeft for at jeg hadde skrevet om selvskading. Min hensikt var positiv, både for å vise andre at det går an å stå imot og for selv å få litt cred for å ha greid å stå imot. Mener å huske at tråden ble slettet pga støtende innhold. 

Anonymkode: 96dbe...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at den aktuelle tråden var feil arena for en slik diskusjon. 

Også jeg er noe forundret over at tråden fikk stå åpen. Men personlig mener jeg at det er praksisen vi ser i denne tråden som er riktig og tidligere håndheving som er feil. Å klage på noe som nå gjøres riktig retter ikke opp noen tidligere feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan godt være. Jeg husker i hvertfall en gang jeg skrev her om at jeg hadde greid å stå imot impulser til selvskading uten å nevne hvilke metoder engang, men fikk noe vakent med kjeft for at jeg hadde skrevet om selvskading. Min hensikt var positiv, både for å vise andre at det går an å stå imot og for selv å få litt cred for å ha greid å stå imot. Mener å huske at tråden ble slettet pga støtende innhold. 

Anonymkode: 96dbe...b76

Jeg tenker som ISW om dette. 

Det er kanskje mer krevende å moderere "sensitivt" i slike tråder, kanskje derfor det har blitt mer firkanta den siste tiden. Men jeg satte pris på at tråden fra i går fikk stå åpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke denne tråden før etterpå, men kopiere over svaret jeg ga der:

Sitat

Jeg skal gi et svar, men videre diskusjon rundt dette må evt tas i egen tråd. Vi sletter hovedsakelig ingen tråder her inne, med mindre TS velger det selv, eller at trådene er av såpass alvorlig grad at vi gjør det for å verne personene som har skrevet dem. Selvmordsmetoder blir også fjernet mens diskusjoner rundt selvmord o.l. blir stående etter at brukere syntes vi var alt for strenge en stund tilbake. Ved alvorlige selvmordstråder gjøres også andre tiltak.

Det skal også sies at slike tråder er ømfintelige og må passes godt på, og det er rett og slett ikke alltid det er mulighet for det hos oss, så derfor kan også trådene risikerer å bli stengt. Dette har dog ikke skjedd på en god stund, og jeg sjekket tilbake til side 50, som var oktober i fjor, og ingen tråder ble stengt eller fjernet som følge av selvmordsmetoder. Flere tråder var derimot ryddet for selvmordsmetoder eller selvskadingsmetoder uten at resten av innlegget ble fjernet. Dette som følge av at brukerne mente vi var for strenge før og mente art knebling av diskusjonene rundt det kunne gjøre vondt verre om man kanskje trengte å ta ut litt tanker eller få input uten at det var tilfeller av at de allerede hadde skadet eller gjort noe med seg selv.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, Ann Christin skrev:

Jeg så ikke denne tråden før etterpå, men kopiere over svaret jeg ga der:

Det skal også sies at slike tråder er ømfintelige og må passes godt på, og det er rett og slett ikke alltid det er mulighet for det hos oss, så derfor kan også trådene risikerer å bli stengt. Dette har dog ikke skjedd på en god stund, og jeg sjekket tilbake til side 50, som var oktober i fjor, og ingen tråder ble stengt eller fjernet som følge av selvmordsmetoder. Flere tråder var derimot ryddet for selvmordsmetoder eller selvskadingsmetoder uten at resten av innlegget ble fjernet. Dette som følge av at brukerne mente vi var for strenge før og mente art knebling av diskusjonene rundt det kunne gjøre vondt verre om man kanskje trengte å ta ut litt tanker eller få input uten at det var tilfeller av at de allerede hadde skadet eller gjort noe med seg selv.

Ann Christin, admin

Du skriver at selvmordsmetoder blir slettet, hvorfor sletter du da ikke guttens tablettmix-spørsmål? Han ramser opp både navn på medikamentene og antall tabl. han vil ta. Slikt kan trigge andre som vil selvskade eller prøve å ta livet sitt.

Anonymkode: 96dbe...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at selvmordsmetoder blir slettet, hvorfor sletter du da ikke guttens tablettmix-spørsmål? Han ramser opp både navn på medikamentene og antall tabl. han vil ta. Slikt kan trigge andre som vil selvskade eller prøve å ta livet sitt.

Anonymkode: 96dbe...b76

Mener du at dette er et problem for andre, eller føler du deg primært urettferdig behandlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

Mener du at dette er et problem for andre, eller føler du deg primært urettferdig behandlet?

Jeg synes bare det er vanskelig å forstå dobbelt-moral. Det er vel det eneste. Pluss at det selvsagt kan virke triggende for andre. Moderator kunne latt hovedinnlegget stå hvis dette med navngitte medikamenter og antall hadde blitt tatt bort. 

Har jo sett at innlegg blir moderert hvis noen nevner overdose av andre medikamenter. Da står det gjerne at tråden er blitt moderert fordi det antyder selvmordsmetoder. 

Anonymkode: 96dbe...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller selvskadingsmetoder. Men hva betyr vel min stemme i forhold til din, frosken? Jeg har ikke den anerkjennelse og poulæritet som du har her inne. Tråden hadde nok blitt moderert eller fjernet hvis du ikke hadde syntes at det var greit at den fikk stå. 

Anonymkode: 96dbe...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg føler at den aktuelle tråden var feil arena for en slik diskusjon. 

Også jeg er noe forundret over at tråden fikk stå åpen. Men personlig mener jeg at det er praksisen vi ser i denne tråden som er riktig og tidligere håndheving som er feil. Å klage på noe som nå gjøres riktig retter ikke opp noen tidligere feil.

"Å klage på noe som nå gjøres riktig retter ikke opp noen tidligere feil."

Kan du forklare mer hva du mener? Av en eller annen grunn klarer ikke hjernen min å forstå denne setningen. 

 

Anonymkode: 96dbe...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller selvskadingsmetoder. Men hva betyr vel min stemme i forhold til din, frosken? Jeg har ikke den anerkjennelse og poulæritet som du har her inne. Tråden hadde nok blitt moderert eller fjernet hvis du ikke hadde syntes at det var greit at den fikk stå. 

Anonymkode: 96dbe...b76

Nå skriver jo moderator at de ikke er så strenge lenger, etter at mange her inne protesterte. Tror ikke at det har noe med hva @frosken mener bør eller ikke bør stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vert der selv og det er ofte ett desperat rop om hjelp. Det er fryktelig ensomt, mer ensomt en man kan forestille seg, å ha slike tanker som begynner å forme seg videre, uten å ha noen å snakke med eller noe sted å skrive. Jeg forsøkte å snakke med noen jeg stolte på og ble møtt med «det vil jeg ikke snakke om, det er egoistisk» osv. Å snakke om det i behandling var heller ikke mulig. Avvisninger fører sjeldent noe godt med seg når man allerede føler seg avvist av selve livet. Da brenner man inne med ting som kunne vert løst med ett enkelt spørsmål «hva må til for at du skal velge livet, hva er årsaken til at det er så vondt»?

@Ann Christin , jeg er veldig glad for at dere ligger på en såpass åpen linje som dere gjør her inne. 

Anonymkode: 6c0b1...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan forstå tråstarter .Det er uten tvil forskjellsbehandling på forumet. Og for de som opplever det i en svært sårbar situasjon er det en tilleggsbelastning å bli møtt mer negativt enn det andre blir. Akkurat i dette tilfellet med en så ung person blir det kanskje noe annet?. De fleste på forumet er voksne og tar gjerne på seg en slags foreldrerolle da. Man har et annet ansvar for barn. Det er absolutt ikke enkelt å vite helt klart hvordan man skal håndtere et slikt tema. Når det gjelder frosken er jeg på vakt pga tidligere ydmykende og vonde erfaringer med henne. Men hun er veltalende og slagferdig og jeg er ofte enig i hva hun sier. Synes frosken har vært mildere og mer omsorgsfull etter en pause hun hadde fra forumet. Men pga tidligere erfaringer med henne holder jeg avstand hver gang jeg ser en grønn frosk. Trist egentlig. 

Anonymkode: d7cad...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Å klage på noe som nå gjøres riktig retter ikke opp noen tidligere feil."

Kan du forklare mer hva du mener? Av en eller annen grunn klarer ikke hjernen min å forstå denne setningen. 

 

Anonymkode: 96dbe...b76

Det han mener er at dersom din tråd ble slettet på feil grunnlag, vil den ikke bli gjenåpnet nå selv om du klager på at denne tråden ikke ble slettet. Altså, en feil som allerede er gjort blir ikke omgjort, selv om man senere klager på noe som blir gjort riktig. At din tråd ble slettet-feil, at denne tråden får stå-riktig! Skjønner du? Tråden din forblir slettet uansett om denne får stå eller ikke.

I dette tilfellet var det et spørsmål om pillene ville ta livet av vedkommende. Slike tråder har fått stå før også, ellers hadde ikke jeg visst at altfor mye paracet, ikke fører til annet enn seigpining.  Ikke at jeg har spurt om det, men andre har det, og folk som har forsøkt, har svart.

Jeg vet ikke hva det sto i din tråd og om det var en tråd som burde få stå, men i denne tråden høres du bare ekstremt bitter ut. Man skulle tro det var en bra ting når admin skriver at etter ønske fra dol-brukerene har de blitt mindre ivrige på sletting av tråder. Så får vi andre håpe at admin ikke hører så mye på de som er mest opptatt av at andre ikke skal ha fordeler dem selv ikke fikk. Hvordan skal ting kunne utvikles og forbedres, dersom alle til en hver tid skal behandles 100% likt? Da hadde vi vel fortsatt vært i steinalderen, eller noe sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver at selvmordsmetoder blir slettet, hvorfor sletter du da ikke guttens tablettmix-spørsmål? Han ramser opp både navn på medikamentene og antall tabl. han vil ta. Slikt kan trigge andre som vil selvskade eller prøve å ta livet sitt.

Anonymkode: 96dbe...b76

Og det har du absolutt rett i, her har jeg blingset og doseringene er nå fjernet fra HI i den aktuelle tråden.

Ann Christin, admin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Ann Christin skrev:

Og det har du absolutt rett i, her har jeg blingset og doseringene er nå fjernet fra HI i den aktuelle tråden.

Ann Christin, admin

Takk for at du gjorde det! Og det var jo samtidig litt morsomt at jeg hadde rett, da ;)

Anonymkode: 96dbe...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, frosken skrev:

Mener du at dette er et problem for andre, eller føler du deg primært urettferdig behandlet?

Ser du frosken, jeg hadde rett! Og du bør unnskylde deg for å insinuere at jeg ville at selvmordsmetoden skulle blitt fjernet fordi at jeg følte meg urettferdig behandlet! Trodde du at jeg var en sånn bitter person som klaget på at mine innlegg om lignende temaer ikke fikk stå? Da tok du altså feil! Og det gjelder ikke bare deg, men også Trine. 

Jeg mente at et slikt innlegg kunne virke triggende på andre når navn på medikamenter og dosering ble oppgitt som en selvmordsmetode. Og så var det dette med dobbelt-moral som jeg mente ble begått her. Fordi lignende innlegg tidligere har blitt moderert og ryddet for selvskadings- og selvmordsmetoder når andre (inkludert meg selv) har skrevet om det. Men at det plutselig ble greit fordi trådstarter angivelig var 14 år. Jeg mener bare at alle bør bli behandlet likt. Et er alt.

Anonymkode: 96dbe...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser du frosken, jeg hadde rett! Og du bør unnskylde deg for å insinuere at jeg ville at selvmordsmetoden skulle blitt fjernet fordi at jeg følte meg urettferdig behandlet! Trodde du at jeg var en sånn bitter person som klaget på at mine innlegg om lignende temaer ikke fikk stå? Da tok du altså feil! Og det gjelder ikke bare deg, men også Trine. 

Jeg mente at et slikt innlegg kunne virke triggende på andre når navn på medikamenter og dosering ble oppgitt som en selvmordsmetode. Og så var det dette med dobbelt-moral som jeg mente ble begått her. Fordi lignende innlegg tidligere har blitt moderert og ryddet for selvskadings- og selvmordsmetoder når andre (inkludert meg selv) har skrevet om det. Men at det plutselig ble greit fordi trådstarter angivelig var 14 år. Jeg mener bare at alle bør bli behandlet likt. Et er alt.

Anonymkode: 96dbe...b76

Jeg synes dette blir litt for dumt.

Jeg ville anta at en person som ønsker å ta livet sitt, kan oppsøke et utall kilder for å finne ut av hvordan. Eksempelvis oppgir Felleskatalogen de toksiske eller dødelige doser av så godt som ethvert medikament. Med det sagt, så stusser jeg over at medisiner med smalt terapeutisk vindu skal være reseptfrie, men det er en annen diskusjon. 

Uansett, jeg sliter sterkt med å forstå at et utsagn som «dør jeg av å ta X stk medisin X?» skal være utslagsgivende i at noen andre tenker «kult, da gjør jeg det», i lys av den enorme tilgangen på informasjon som vi har i 2019. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes dette blir litt for dumt.

Jeg ville anta at en person som ønsker å ta livet sitt, kan oppsøke et utall kilder for å finne ut av hvordan. Eksempelvis oppgir Felleskatalogen de toksiske eller dødelige doser av så godt som ethvert medikament. Med det sagt, så stusser jeg over at medisiner med smalt terapeutisk vindu skal være reseptfrie, men det er en annen diskusjon. 

Uansett, jeg sliter sterkt med å forstå at et utsagn som «dør jeg av å ta X stk medisin X?» skal være utslagsgivende i at noen andre tenker «kult, da gjør jeg det», i lys av den enorme tilgangen på informasjon som vi har i 2019. 

Når du sliter sterkt med å forstå at dette kan være triggende tror jeg du og kommer til kort mht å sette deg inn i et sårbart menneskes situasjon. Det kan være folk som har nådd «et punkt», men som ikke har energi til å skaffe seg korrekt info . Hårreisende uetisk er det også å oppgi referanse til hvor du kan finne ytterligere info...

 

Anonymkode: df9bb...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...