Gå til innhold

Erfaringer med Wellbutrin og/eller Brintellix?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har erfaring med en eller begge disse? Vurderer en av de som et alternativ til SSRI. Kan fastlegen skrive ut disse? Hører som regel at fastleger skriver ut SSRI for det meste (eller tar jeg helt feil)

Vet at en kjent bivirkning med SSRI er manglende sexlyst og evne til å oppnå orgasme, og det er egentlig ikke noe jeg vil utsette meg selv for når livet fra før er ganske kjipt 🙄 (så ærlig må man få lov til å være) 😀

@kupton Anbefaler du det ene fremfor det andre? Som jeg skrev i en annen tråd så sliter jeg med mye svingninger (mye nedstemt, gråter lett og ofte)

Endret av anonym_30
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, anonym_30 skrev:

Er det noen som har erfaring med en eller begge disse? Vurderer en av de som et alternativ til SSRI. Kan fastlegen skrive ut disse? Hører som regel at fastleger skriver ut SSRI for det meste (eller tar jeg helt feil)

Vet at en kjent bivirkning med SSRI er manglende sexlyst og evne til å oppnå orgasme, og det er egentlig ikke noe jeg vil utsette meg selv for når livet fra før er ganske kjipt 🙄 (så ærlig må man få lov til å være) 😀

@kupton Anbefaler du det ene fremfor det andre? Som jeg skrev i en annen tråd så sliter jeg med mye svingninger (mye nedstemt, gråter lett og ofte)

Angst/uro? Lite initiativ og økt trettbarhet og/eller konsentradjonsvansker?

Skrevet
8 timer siden, Villanda skrev:

Angst/uro? Lite initiativ og økt trettbarhet og/eller konsentradjonsvansker?

Alt dette er ting jeg kjenner på iblant (det varierer veldig), men det er først og fremst "gråteanfallene" som er det store problemet i hverdagen og som jeg må prioritere (ingen medisin kan jo hjelpe på alt). Jeg trenger å flates ut litt, bli litt mer hardhudet. Trodde Lamictal ville stabilisere dette, men det føler jeg ikke at den gjør. Derfor er jeg interessert i å se på alternativer innen antidepressiva, evt antipsykotika i laveste dose på morgenen (tar allerede laveste dose på kvelden som fungerer bra, men vet ikke hvor forsvarlig det er å bruke på dagtid mht bilkjøring osv)

Skrevet

Wellbutrin kan være litt «farlig» ved din tilstand, gjennom at den har en stimulerende effekt og kan øke impulsivitet og sinne. Da kan den i såfall brukes sammen med SSRI, som beskytter mot dette og samtidig virker på symptomer som nedstemthet, gråt og uro. 

Jeg hadde absolutt ingen seksuelle problemer med SSRI, selv ved høye doser. Hvis man får det og det ikke går over, kan man jo bare slutte igjen. 

Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Wellbutrin kan være litt «farlig» ved din tilstand, gjennom at den har en stimulerende effekt og kan øke impulsivitet og sinne. Da kan den i såfall brukes sammen med SSRI, som beskytter mot dette og samtidig virker på symptomer som nedstemthet, gråt og uro. 

Jeg hadde absolutt ingen seksuelle problemer med SSRI, selv ved høye doser. Hvis man får det og det ikke går over, kan man jo bare slutte igjen. 

Takk for svaret ditt :)

Leser at Brintellix kun gis på blå resept hvis SSRI har dårlig effekt eller for store bivirkninger, så legen vil kanskje sette meg på SSRI først uansett.

Hva tenker du om lavdose AP på dagtid da vs SSRI for mine plager?

Og du, jeg lurer på en helt annen ting som kanskje bare du og/eller Kupton vet og det er hvor eller om det finnes et sted på nett som sammenligner doser for legemidler? F.eks hvis man sammenligner laveste dose av et AP mot laveste dose av et annet AP, hvor sterke de er i forhold til hverandre? F.eks laveste dose Seroquel (25 mg) vs laveste dose Zyprexa (2,5 mg).

Skrevet
34 minutter siden, anonym_30 skrev:

Leser at Brintellix kun gis på blå resept hvis SSRI har dårlig effekt eller for store bivirkninger, så legen vil kanskje sette meg på SSRI først uansett.

Og du, jeg lurer på en helt annen ting som kanskje bare du og/eller Kupton vet og det er hvor eller om det finnes et sted på nett som sammenligner doser for legemidler? F.eks hvis man sammenligner laveste dose av et AP mot laveste dose av et annet AP, hvor sterke de er i forhold til hverandre? F.eks laveste dose Seroquel (25 mg) vs laveste dose Zyprexa (2,5 mg).

Jeg fant til slutt denne (prøvde å google en stund uten hell): http://psychopharmacopeia.com/antipsychotic_conversion.php

Skrevet (endret)
1 time siden, anonym_30 skrev:

Det virker jo som du får veldig god effekt av Seroquel. 

Det er litt vanskelig å sammenligne effekt når medisinene er forskjellige. Helt generelt er kanskje styrkeforholdet på Seroquel vs Zyprexa ca 1:40. Dvs at 100 mg Seroquel omtrent tilsvarer 2,5 mg Zyprexa. Men dette er i antipsykotisk effekt, ikke i beroligende effekt. Men hva med å bruke Seroquel depot? 

Endret av issomethingwrong
Skrevet
9 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det virker jo som du får veldig god effekt av Seroquel. 

Det er litt vanskelig å sammenligne effekt når medisinene er forskjellige. Helt generelt er kanskje styrkeforholdet på Seroquel vs Zyprexa ca 1:40. Dvs at 100 mg Seroquel omtrent tilsvarer 2,5 mg Zyprexa. Men dette er i antipsykotisk effekt, ikke i beroligende effekt. Men hva med å bruke Seroquel depot? 

Ja, har vært inne på tanken :) Må drøfte dette med fastlegen, men så mye som jeg leser her og i FK burde jeg snart få grønt lys til å skrive ut mine egne medisiner 🤣👌

Skrevet
18 minutter siden, anonym_30 skrev:

Ja, har vært inne på tanken :) Må drøfte dette med fastlegen, men så mye som jeg leser her og i FK burde jeg snart få grønt lys til å skrive ut mine egne medisiner 🤣👌

Skulle jeg også gjerne gjort, men nå ser det ut som jeg får viljen min likevel

Gjest elina777
Skrevet

Jeg ble psykotisk og innlagt på wellbutrin men jeg har bipolar

Skrevet

Jeg reagerte veldig negativt på wellbutrin; angst og panikkanfall....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...