Gå til innhold

Planlagt innleggelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare vært akutt-innlagt på dps tidligere, men har nå fått tilbud om planlagt innleggelse der for mer intensivt å jobbe med mine problemer. Blir litt usikker på hvordan det i praksis foregår. Noen som vet? Og jeg blir usikker på om jeg vil greie det. Tenk hvis jeg mislykkes og det ikke er noe håp?

Anonymkode: 7da70...b5b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal blant annet jobbe med tankeforstyrrelser i betydning feile tanker som fører til feile følelser og feile handlinger. 

AnonymBruker
Skrevet

Men er redd jeg ikke vil klare det. Og da gir de meg vel opp.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du ikke greie det?

Siden dps vil at du skal komme på en planlagt innleggelse så tror vel de at de kan hjelpe deg. 

Jeg synes du bør gi deg selv sjansen til å få det bedre og  ta imot tilbudet. Husk at ting tar tid. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En slik innleggelse vil vanligvis være en etappe på veien mot bedring, man kommer sjelden helt i mål. Antar at du vil bli fulgt opp poliklinisk etter innleggelsen. 

Opplegget er litt ulikt på ulike avdelinger, men et eksempel kan være:

- Det blir laget en behandlingsplan hvor man skriver hva dere skal jobbe med under innleggelsen. 

- Du har samtale med behandler (psykolog eller lege) ukentlig, og i tillegg er det ofte et møte hvor både behandler, du og miljøkontakt er til stede. Under dette møtet evaluerer dere både hvordan forrige uka har vært og planlegger den kommende uken. 

- Du får tildelt en eller to kontaktpersoner blant miljøpersonalet, og disse samarbeider du tett med i hverdagen når de er på jobb. 

- Det er noen gruppeaktiviteter i løpet av uka. For eksempel gruppeterapi, musikkterapi, fysisk aktivitet

- Du har mulighet for (kort) samtale med den som er din kontaktperson på dagen og kvelden. 

- Det er vanlig at hver enkelt pasient har sin egen ukeplan, med ansvar for å følge opp denne. 

Er det noe spesielt du lurer på?

Anonymkode: 8ab53...ffe

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En slik innleggelse vil vanligvis være en etappe på veien mot bedring, man kommer sjelden helt i mål. Antar at du vil bli fulgt opp poliklinisk etter innleggelsen. 

- Det blir laget en behandlingsplan hvor man skriver hva dere skal jobbe med under innleggelsen. 

- Du har samtale med behandler (psykolog eller lege) ukentlig, og i tillegg er det ofte et møte hvor både behandler, du og miljøkontakt er til stede. Under dette møtet evaluerer dere både hvordan forrige uka har vært og planlegger den kommende uken. 

- Du får tildelt en eller to kontaktpersoner blant miljøpersonalet, og disse samarbeider du tett med i hverdagen når de er på jobb. 

- Det er noen gruppeaktiviteter i løpet av uka. For eksempel gruppeterapi, musikkterapi, fysisk aktivitet

- Du har mulighet for (kort) samtale med den som er din kontaktperson på dagen og kvelden. 

- Det er vanlig at hver enkelt pasient har sin egen ukeplan, med ansvar for å følge opp denne. 

Takk for nyttig info. Jeg lurer på hvor lenge planlagte innleggelser pleier å vare? Skal på såkalt forvernssamtale på torsdag,, så får ikke spurt før da.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, emilie321 skrev:

Hvorfor skal du ikke greie det?

Siden dps vil at du skal komme på en planlagt innleggelse så tror vel de at de kan hjelpe deg. 

Jeg synes du bør gi deg selv sjansen til å få det bedre og  ta imot tilbudet. Husk at ting tar tid. 

Takk for oppmuntring :)

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er sjansen ved å greie det UTEN innleggelsen kontra om du tar imot tilbudet? Du er redd de gir deg opp. At du ikke vil få meir/anna hjelp i etterkant?

Tenk viss du ikke greier det, og du er redd de skal gi deg opp. Er det slike tanker du skal jobbe med?

Hva er oddsen for at Du ikke blir bedre?

Pleier de gi raskt opp pasienter som ikke greier å få bedring i løpet av en behandlingrunde?

Tror denne små for at de gir deg opp blir større om du ikke har imot, da virker du kanskje ikke så mitivert

Hva hindrer deg i å greie det?

Hvis jeg var i en veldig vanskelig periode/situasjon takka ja om jeg ikke hadde barna hos meg, og om jeg likevel var sykmeldt.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet
Akkurat nå, Villanda skrev:

Hva er sjansen ved å greie det UTEN innleggelsen kontra om du tar imot tilbudet? Du er redd de gir deg opp. At du ikke vil få meir/anna hjelp i etterkant?

Tenk viss du ikke greier det, og du er redd de skal gi deg opp. Er det slike tanker du skal jobbe med?

Pleier de gi raskt opp pasienter som ikke greier å få bedring i løpet av en behandlingrunde?

Tror denne små for at de gir deg opp blir større om du ikke har imot, da virker du kanskje ikke så mitivert

Hvis jeg var i en veldig vanskelig periode/situasjon takka ja om jeg ikke hadde barna hos meg, og om jeg likevel var sykmeldt.

Hva er slternativet til å ta i imot?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for nyttig info. Jeg lurer på hvor lenge planlagte innleggelser pleier å vare? Skal på såkalt forvernssamtale på torsdag,, så får ikke spurt før da.

Det varierer veldig. F.eks 3-6 uker. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Villanda skrev:

Ja, det er blant annet slike tanker jeg skal jobbe med.. 😅

Problemet mitt er at jeg har vært i en vanskelig situasjon veldig lenge. Og det er tankene mine som gjør at jeg ikke kommer meg så lett fremover. Stadige tilbakefall til kriser. 

Det som kan hindre meg i å greie å bli bedre tror jeg er ustabilitet og dårlig selvtillit. Og at jeg skal få krisefølelse når jeg er der. Men det er kanskje bare bra hvis jeg får det, for da er det lettere å jobbe med. 

Hvis ikke jeg takker ja til tilbudet blir det vel bare værende slik det er nå. At det går bra en periode og så får jeg nedtur. Jeg skal vel lære å ikke komme så lett i krise og nedturer.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer veldig. F.eks 3-6 uker. 

Ok

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er blant annet slike tanker jeg skal jobbe med.. 😅

Problemet mitt er at jeg har vært i en vanskelig situasjon veldig lenge. Og det er tankene mine som gjør at jeg ikke kommer meg så lett fremover. Stadige tilbakefall til kriser. 

Det som kan hindre meg i å greie å bli bedre tror jeg er ustabilitet og dårlig selvtillit. Og at jeg skal få krisefølelse når jeg er der. Men det er kanskje bare bra hvis jeg får det, for da er det lettere å jobbe med. 

Hvis ikke jeg takker ja til tilbudet blir det vel bare værende slik det er nå. At det går bra en periode og så får jeg nedtur. Jeg skal vel lære å ikke komme så lett i krise og nedturer.

Ok.

Det er tankene som er en del av vaskene dine, som sier: Det er risikabelt å gå på det kurset. Hvis jeg ikke greier jobbe like bra som de forventer, kan de gi meg opp.  Og du er redd for å få en krisefølelse. Samtidig tenker du at hvis du ikke takker ja, så vil livet fortsette slik det er nå.

Skal frykten for at du ikke greier følge opplegget hindre deg i å prøve ut noe som kan gjøre livet enklere for deg?

Hva kan du gjøre når den krisefølelse kommer?

Hva ville du sagt til venn som var i en lignende situasjon?

Pleier helsepersonell å gi opp pasienter om ikke treninga hjelper? Eller prøver de å finne andre måter å forsøke å hjelp deg på?

Kanskje lurt å snakke med dem når du kommer der, om denne tvilen og disse tankene om å mislykkes og å bli gitt opp. Då får du høre hva de tenker rundt det, og kanskje du kan gruble litt mindre på akkurat det under oppholdet?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk Villa da, for snille, omsorgsfulle og nyttige svar! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...