Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat
Skrevet

Har ikke du psykoseproblemer? Da burde du ikke røyke hasj. Selv ville jeg heller ikke røyket hasj hvis jeg også tok psykiatriske medisiner. Man skal ha respekt for stoffene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
27 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Dette blir for enkelt. Indianerstammer i Amazonas har lenge brukt Ayahuasca i religiøse/spirituelle sammenhenger. Jeg kjenner  mennesker som har brukt LSD og fleinsopp og som har fortalt meg om spirituelle opplevelser. Jeg har også selv sett hvordan dette har forandret dem i klart positiv retning. Det forskes også på bruk av disse stoffene for bruk i psykiatrien, f.eks. mot depresjon. LSD ble brukt i behandling i mange land, også Norge, på sekstitallet.

Ja, man skal ha respekt for alle rusmidler. Ja, de kan være til skade. Men noen ganger kan de også være til hjelp. 

Du kan jo se hva en psykiatriprofessor har å si om saken:

Når det kommer til rusmidler er det utrolig hvor interessert folk plutselig blir i andre kulturer og bortgjemte stammer.

Drømmeautomat
Skrevet

Personlig er jeg ikke så veldig interessert i det. Men jeg er interessert i de mulige positive effektene av psykedelika. Det blir forsket mer og mer på dette. Tror ikke disse forskerne er så veldig opphengt i stammene i Amazonas heller, men vitenskapelig metode og faktabasert data, det liker de. Gjør du?

stjernestøv
Skrevet
6 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Har ikke du psykoseproblemer? Da burde du ikke røyke hasj. Selv ville jeg heller ikke røyket hasj hvis jeg også tok psykiatriske medisiner. Man skal ha respekt for stoffene. 

Er det meg du tenker på? Har vel ikke vondt av noen ekstra åndelige opplevelser tror jeg. Men jeg husker ikke hvordan man lager en joint,men kunne jo fått hjelp til det kanskje. 

Skrevet
1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

Personlig er jeg ikke så veldig interessert i det. Men jeg er interessert i de mulige positive effektene av psykedelika. Det blir forsket mer og mer på dette. Tror ikke disse forskerne er så veldig opphengt i stammene i Amazonas heller, men vitenskapelig metode og faktabasert data, det liker de. Gjør du?

Risikoen med å rote i dette er så utrolig mye større enn potensiell gevinst.

Drømmeautomat
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Er det meg du tenker på? Har vel ikke vondt av noen ekstra åndelige opplevelser tror jeg. Men jeg husker ikke hvordan man lager en joint,men kunne jo fått hjelp til det kanskje. 

Hvis man allerede har psykotiske opplevelser kan hasj gjøre det sterkere. Samme med psykedelika. Selv ville jeg holdt meg unna var jeg deg, men det er ditt liv.

Drømmeautomat
Skrevet
2 minutter siden, Bergogdal skrev:

Risikoen med å rote i dette er så utrolig mye større enn potensiell gevinst.

Si det til de folkene i undersøkelsen psykiateren snakka om som ikke har fått hjelp av andre behandlinger for depresjon, men som ble bedre med psykedelika. Syns påstanden din blir for generell og bombastisk. 

stjernestøv
Skrevet
5 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Hvis man allerede har psykotiske opplevelser kan hasj gjøre det sterkere. Samme med psykedelika. Selv ville jeg holdt meg unna var jeg deg, men det er ditt liv.

Bare jeg ikke får skremmende opplevelser så, men man har vel ikke noen garanti på det. Hva er psykedelika?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner også flere som har prøvd ut psykedelika med gode resultater. Det virker til å være nokså utbredt med Ayahuaska seremonier innenfor visse miljøer rundt om i landet nå. Faktisk tror jeg det er tryggere å prøve ut her enn i Sør-Amerika, hvor det har blitt en stor penge/turistindustri og man kan havne hos useriøse og direkte farlige «shamaner». Her i landet er mitt inntrykk at det er seriøse mennesker som fasiliterer det hele, og inviterer shamaner de har god kjennskap og erfaring med, som er kjent med vestlig kultur og psykologi.  Håper og tror de også er selektive mtp. hvem som får delta. 

Når det er sagt: jeg har ikke planer om å prøve. En del av meg er nyskjerrig - og jeg har jo absolutt en lengsel etter bedre dager. Jeg tror likevel ikke at psykedelika er noen quick-fix løsning, og jeg tør ikke utsette meg for den risikoen det innebærer. Ikke alle opplever økt selvinnsikt og livskvalitet. Snarere tvert i mot.

Og skal man prøve ut, tror jeg det er essensielt at man allerede har en relativt stødig og stabil psyke i utgangspunktet, og absolutt ikke noen kjent sårbarhet for psykose. 

Jeg synes ellers det er spennende med forskingen som foregår, og det ville vært fantastisk om psykelika i framtiden kan bidra til økt effekt i terapi og generelt redusert lidelse - i trygge og kontrollerte former. 

Anonymkode: 5b24e...ebc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...