Gå til innhold

Å dømme noen


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Tar dette i egen tråd, selv om det til dels handler om noe i en annen tråd.

Noen bruker uttrykke "Ikke døm meg" - "Ikke vær så dømmende" - i situasjoner jeg ikke forstår hva de mener. Den ene dattera mi gjør dette, og jeg har prøvd å få henne til å forklare hva hun mener, men jeg forstår det ikke.... 

Noen som kan si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, påskelilje skrev:

Tar dette i egen tråd, selv om det til dels handler om noe i en annen tråd.

Noen bruker uttrykke "Ikke døm meg" - "Ikke vær så dømmende" - i situasjoner jeg ikke forstår hva de mener. Den ene dattera mi gjør dette, og jeg har prøvd å få henne til å forklare hva hun mener, men jeg forstår det ikke.... 

Noen som kan si noe om det?

for eksempel: ikke gjør deg så raskt opp en negativ mening om meg/ ikke vær fordomsfull/ +

Anonymkode: d6bdd...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vil ikke si at jeg gjør det med noen selv om det ofte er så vanskelig å hjelpe andre fordi man oftest ikke enten har så mye ressurser eller oversikt skikkelig over problemene eller begge deler. 

En annen ting er at jeg tror hjelp til mennesker som trenger hjelper samfunnet mye bedre enn strenge straffer. Men strenge straffer er kanskje bare det eneste som virker avskrekkende  fra uønskede adferd som er nedbrytende for oss alle  av de  som til enhver tid  lager lover forhåpentlig på riktig og lovlig måte. At vi er så mye dyr og ikke mennesker. At vi bare " må ha" strenge straffer. Men kanskje vi har fortjent det.  I såfall trist.

Anonymkode: ecae4...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
6 timer siden, påskelilje skrev:

Tar dette i egen tråd, selv om det til dels handler om noe i en annen tråd.

Noen bruker uttrykke "Ikke døm meg" - "Ikke vær så dømmende" - i situasjoner jeg ikke forstår hva de mener. Den ene dattera mi gjør dette, og jeg har prøvd å få henne til å forklare hva hun mener, men jeg forstår det ikke.... 

Noen som kan si noe om det?

De er redde for at du skal gi de et stempel som et dårlig menneske eller noe lignende pga en spesiell situasjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I hvor stor grad man har mest seg selv å skylde for ting vet man oftest best selv tror jeg. Alt trenger man ikke av kommentarer tror jeg heller.

Er man for eksempel i dårlig form en dag så går ofte alt galt synes jeg. Man bør kanskje prøve å lytte mer til seg selv og kroppens signaler før man flyr av sted på jobb eller skole eller ut på lekeplassen for den sakens skyld. De blant oss som sliter mer med helsa får jo ofte mer problemer enn andre. Det er jo fraværsgrenser og andre forhold som spiller inn i mange sammenheng. Enkelte er nok mere utsatte og kanskje ikke så godt forståtte også.

Anonymkode: ecae4...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I hvor stor grad man har mest seg selv å skylde for ting vet man oftest best selv tror jeg. Alt trenger man ikke av kommentarer tror jeg heller.

Er man for eksempel i dårlig form en dag så går ofte alt galt synes jeg. Man bør kanskje prøve å lytte mer til seg selv og kroppens signaler før man flyr av sted på jobb eller skole eller ut på lekeplassen for den sakens skyld. De blant oss som sliter mer med helsa får jo ofte mer problemer enn andre. Det er jo fraværsgrenser og andre forhold som spiller inn i mange sammenheng. Enkelte er nok mere utsatte og kanskje ikke så godt forståtte også.

Anonymkode: ecae4...347

Folk gjør så godt de kan tror jeg" i sin hellige alminnelighet."

Anonymkode: ecae4...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan bety at du ikke er i stand til å forstå hva det egentlig handler om. 

Anonymkode: 9dadf...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør kanskje prøve å lytte mer til seg selv og kroppens signaler før man flyr av sted på jobb

Hva har det med trådens tema å gjøre?

Nordmenn er omtrent verdensmestre i sykefravær, så jeg tviler på at det generelt lyttes for lite til kroppens signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, påskelilje skrev:

Tar dette i egen tråd, selv om det til dels handler om noe i en annen tråd.

Noen bruker uttrykke "Ikke døm meg" - "Ikke vær så dømmende" - i situasjoner jeg ikke forstår hva de mener. Den ene dattera mi gjør dette, og jeg har prøvd å få henne til å forklare hva hun mener, men jeg forstår det ikke.... 

Noen som kan si noe om det?

Å dømme noen i denne sammenhengen, betyr å gjøre seg til moralsk dommer over noen. Når datteren din sier "ikke vær så dømmende" eller "ikke døm meg", så oppfordrer hun deg vel til å ikke være så kritisk eller ikke være så snever i ditt syn på hva som er rett og galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å dømme noen for noesomhelst synes jeg bare. Folk har ofte så mange grunner for at de er den de er tror jeg.

Enkelte mennesker er jo bare skikkelig til å knekke sammen av når man hører deres historie.

Anonymkode: ecae4...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

for eksempel: ikke gjør deg så raskt opp en negativ mening om meg/ ikke vær fordomsfull/ +

Anonymkode: d6bdd...e82

Mjo, mja.... det er vel dette som er den opprinnelige meningen, men jeg opplever at dattera bruker det annerledes. Litt vanskelig å komme på noen eksempler...

Hun kan for eksempel si: "Ikke døm rommet mitt" - hvis det er helt bombet. Jeg mener da at det ikke er fordomsfullt å påpeke at rommet er rotete, men at det er en faktaopplysning (hvorvidt det er et poeng i å påpeke det, kan jo selvsagt diskuteres :-) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
17 timer siden, Thebutterfly skrev:

De er redde for at du skal gi de et stempel som et dårlig menneske eller noe lignende pga en spesiell situasjon 

Hun bruker det liksom litt annerledes.... uff, jeg kommer ikke på andre eksempler akkurat nå, enn det jeg skrev over her.

Eller:

Hvis jeg kommer inn på rommet, og hun sitter og ser på noe på PC'en, og kanskje heller burda ha gjort lekser, så kan hun si "Ikke døm" Jeg blir så forvirret, fordi det i mitt hode blir en krasj mellom det hun sier og slik jeg opplever situasjonen (altså hvis begge er enige om at hun burda ha gjort lekser)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan bety at du ikke er i stand til å forstå hva det egentlig handler om. 

Anonymkode: 9dadf...c4b

Ja - eller at hun bruker ordet feil - eller at begrepet har fått en ny betydning, slik mange ord og uttrykk har blitt endret ved nye generasjoners bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
13 timer siden, frosken skrev:

Å dømme noen i denne sammenhengen, betyr å gjøre seg til moralsk dommer over noen. Når datteren din sier "ikke vær så dømmende" eller "ikke døm meg", så oppfordrer hun deg vel til å ikke være så kritisk eller ikke være så snever i ditt syn på hva som er rett og galt. 

Tja... jeg skal prøve å legge merke til i hvilke sammenhenger hun bruker det. For jeg blir rett og slett litt forvirret fordi i mitt hode er det din forklaring som passer, men hun bruker det annerledes...

I den tråden om fordømming pga høy forbruksgjeld, så synes jeg det er rart å spørre om "Ville dere ha dømt meg?" - det er liksom i den gata dattera bruker uttrykket. Det er når det oppstår handlinger eller ord som skiller seg ut, og der en ikke helt forstår hvorfor handlingen har oppstått. Jeg kjenner til en familie der økonomien var svært vanskelig en periode - vi som er godt voksne ville aldri brukt ordet "dømmende" - men vi stilte oss undrende til hvordan mangelen på økonomikontroll hadde pågått over mange år - men i mitt hode så er ikke det fordømming (altså fordommer) - det er en observasjon av noe som foregår som er utenfor normalen...

Skjønner du meg?

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, påskelilje skrev:

Tja... jeg skal prøve å legge merke til i hvilke sammenhenger hun bruker det. For jeg blir rett og slett litt forvirret fordi i mitt hode er det din forklaring som passer, men hun bruker det annerledes...

I den tråden om fordømming pga høy forbruksgjeld, så synes jeg det er rart å spørre om "Ville dere ha dømt meg?" - det er liksom i den gata dattera bruker uttrykket. Det er når det oppstår handlinger eller ord som skiller seg ut, og der en ikke helt forstår hvorfor handlingen har oppstått. Jeg kjenner til en familie der økonomien var svært vanskelig en periode - vi som er godt voksne ville aldri brukt ordet "dømmende" - men vi stilte oss undrende til hvordan mangelen på økonomikontroll hadde pågått over mange år - men i mitt hode så er ikke det fordømming (altså fordommer) - det er en observasjon av noe som foregår som er utenfor normalen...

Skjønner du meg?

Tror jeg skjønner hva du mener, men f.eks. i eksempelet om manglende økonomikontroll, så tror jeg nok at en god del mennesker ville vært fordømmende også. For meg går det et slags skille mellom å stille kritiske spørsmål og det å fordømme (da har man jo konkludert).

For datteren din, så tipper jeg det handler om at hun ber deg om å være mindre kritisk. (Og i noen tilfeller ber hun deg sannsynligvis om å være enig med seg også, og bruker kanskje det med at du er dømmende for å få viljen sin;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
1 time siden, påskelilje skrev:

Hun bruker det liksom litt annerledes.... uff, jeg kommer ikke på andre eksempler akkurat nå, enn det jeg skrev over her.

Eller:

Hvis jeg kommer inn på rommet, og hun sitter og ser på noe på PC'en, og kanskje heller burda ha gjort lekser, så kan hun si "Ikke døm" Jeg blir så forvirret, fordi det i mitt hode blir en krasj mellom det hun sier og slik jeg opplever situasjonen (altså hvis begge er enige om at hun burda ha gjort lekser)....

Det var litt forvirrende måte å si det på ja.

Jeg mener det kan sies for at du ikke skal blande deg for mye inn i hvilke rekkefølge hun gjør leksene i. Hun føler mulig for å ha litt pusterom før hun gjør leksene? . Jeg forstår ikke helt, men kanskje du kan spørre henne hva hun mener med det. Disse ungdommene bruker så mange ulike uttrykk i dag. Min yngste gjør det og. Bruker ganske mange utrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Hvis jeg kommer inn på rommet, og hun sitter og ser på noe på PC'en, og kanskje heller burda ha gjort lekser, så kan hun si "Ikke døm" Jeg blir så forvirret, fordi det i mitt hode blir en krasj mellom det hun sier og slik jeg opplever situasjonen (altså hvis begge er enige om at hun burda ha gjort lekser)....

Høres ut som hun bruker det mer som «slapp av da» når hun er i forsvarsposisjon, for å unngå et utsagn fra deg hun t r o r kommer... ;) 

Høres ikke ut som hun bruker det i betydningen «du er så fordomsfull». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie
På 10.3.2019 den 12.58, påskelilje skrev:

Tar dette i egen tråd, selv om det til dels handler om noe i en annen tråd.

Noen bruker uttrykke "Ikke døm meg" - "Ikke vær så dømmende" - i situasjoner jeg ikke forstår hva de mener. Den ene dattera mi gjør dette, og jeg har prøvd å få henne til å forklare hva hun mener, men jeg forstår det ikke.... 

Noen som kan si noe om det?

Hei!

Kommer mye an på setting og situasjon, selv om jeg ikke erfarer eksakt samme type ord nødvendigvis, så er i det litt i samme gate, min yngste kan feks si at jeg "ikke liker henne", eller, "at jeg er ute etter henne", omtrent hver gang det ikke behager henne å rydde rommet. Hun kan til og med si, "Hva?.. er det rotete, hvor da?", og da skjønner jeg at hun mer er i forsvars modus enn samarbeidsmodus.

Så tror jeg barn og ungdom er flinke å se på oss tidvis, både vår egen usikkerhet og rådvillhet og slitenhet i øyeblikket, og utnytter det.

Greit å bruke samme "triks" neste gang mamma "maser" om det de akkurat der og da ikke gidder tenke på eller forholde seg til.

I tillegg tror jeg det er flere som er i kategorien curlingforeldre for tiden, enn det har vært før, og igjen, det kan gi nye utfordringer.

(jeg mener ikke da at bare foreldre blir curlingforeldre fordi de vil det, jeg mener det er en samfunnsgreie, som store deler av samfunnet berøres og er ansvarlig for. Og som det kanskje blir mer og mer på tide å diskutere.)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...