Gå til innhold

Å arve et våpen - ikke bare bare


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Et lite dilemma, som de våpenglade kan svare på.

Jeg arvet en halvautomatisk cal 22lr rifle fra bestefaren min. Jeg takket nei til å ha den hjemme fordi jeg ikke hadde våpenskap eller lisens.

Nå har den vært hos mine foreldre i 15 år, minst. Jeg har nå i ettertid skaffet et skiskyttergevær (har sønn som går på skiskyting) av samme kaliber, med lisens og våpenskap, så klart.

Egentlig kunne jeg tenkt meg å ta i mot arven, mest av affeksjonsverdi, men kanskje litt for å skyte på blink.

Problemene er:

Mine foreldre har ikke lisens. Hvordan skal man forklare det? Vil det bli spørsmål om det? 

Hvor god grunn må man ha for å få et ekstra våpenkort fra politiet? Holder det å si at det er arv, og at man kanskje kan trene litt på skyting?

Hvilket bruksområde har egentlig et halvautomatisk salonggevær? Rottejakt? Er det noe sportsskyting det kan brukes til? 

Anonymkode: 72989...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du snakker med ditt lokale politi/lensmannskontor. Forteller at det har tilhørt din bestefar, og at du ønsker å overta det.

Halvautomatisk rifle i .22lr kan brukes på småviltjakt. Da går det greit om du er registrert i Jegerregisteret. Den kan også brukes i Dynamisk sportsskyting, DSSN, men hadde du vært godkjent DSSN-skytter, hadde du ikke spurt her.

Hvis du ikke står i Jegerregisteret, kan du likevel søke om å få registrert på deg inntil tre rifler ved arv i rett opp- og nedadstigende linje. Se link:  https://www.politiet.no/tjenester/vapen/arv-av-vapen/

Vær åpen og ærlig med politiet. Da er de som regel meget hjelpsomme og greie å ha med å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, kupton skrev:

Du snakker med ditt lokale politi/lensmannskontor. Forteller at det har tilhørt din bestefar, og at du ønsker å overta det.

Halvautomatisk rifle i .22lr kan brukes på småviltjakt. Da går det greit om du er registrert i Jegerregisteret. Den kan også brukes i Dynamisk sportsskyting, DSSN, men hadde du vært godkjent DSSN-skytter, hadde du ikke spurt her.

Hvis du ikke står i Jegerregisteret, kan du likevel søke om å få registrert på deg inntil tre rifler ved arv i rett opp- og nedadstigende linje. Se link:  https://www.politiet.no/tjenester/vapen/arv-av-vapen/

Vær åpen og ærlig med politiet. Da er de som regel meget hjelpsomme og greie å ha med å gjøre.

 

Takk for utfyllende svar. Man trenger altså ikke å dokumentere behov så lenge det er rett nedadstigende linje. Det gjør ting enklere.

Jeg får bare være helt åpen og ærlig med politiet. Jeg kan ikke se at vi har mye å tape på det.

Anonymkode: 72989...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også mulighet til å arve noen gamle våpen en gang, men takket nei,  dvs. ga dem bort, synes det var mye styr med låst skap etc., dessuten følte jeg et visst ubehag ved å evt. skulle ha skytevåpen. Men det var ikke det du spurte om ;) 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...