Gå til innhold

vg db nrk + alle andre aviser hevdet aktivitetsplikt skulle redusere sosialhjelpsutgiftene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

"innførte aktivitetsplikt reduserte sosialutgifter med 80%" lese jeg i alle landets aviser i en organisert propaganda kampanje for et par år siden, som UKRITISKT viderebringte disse "suksesshistoriene" fra NAV ledere og politikere i noen særlig utvalgte lokalkontorer, for å trumfe gjennom denne politikken og innføre den nasjonalt, først for unge men nå i stadig større grad for alle aldersgrupper

Ok..

Men så leser jeg statistikken til SSB, og ser ikke denne innsparingen i tallene etter at de begynte med slikt, det er motsatt utgiftene har gått i taket etter at de innførte aktivitetsplikter....

https://www.nettavisen.no/na24/nav-bombe-sosialhjelpsutgiftene-eksploderer/3423599734.html

Men nå er det stille fra mediene som skrev disse fake news artiklene? Men aktivitetsplikten går de ikke tilbake på heller?

 

Er det pressesstøtten som gjør at mediene suger til seg alt staten sender deres vei ukritiskt, ellers frykter de de får mindre tilskudd? eller hva? 

Og hva sier hovedpolitikern som innførte disse tiltakene?

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) er bekymret for utgiftseksplosjonen. Hun vil komme med flere forslag for å stoppe utviklingen.

Hun vil ikke gå tilbake, hun vil bare innføre enda mer av tilsvarende tull ....

 

 

Hva tenker dere om dette?

Kjør debatt 

Anonymkode: da098...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"innførte aktivitetsplikt reduserte sosialutgifter med 80%" lese jeg i alle landets aviser i en organisert propaganda kampanje for et par år siden, som UKRITISKT viderebringte disse "suksesshistoriene" fra NAV ledere og politikere i noen særlig utvalgte lokalkontorer, for å trumfe gjennom denne politikken og innføre den nasjonalt, først for unge men nå i stadig større grad for alle aldersgrupper

Ok..

Men så leser jeg statistikken til SSB, og ser ikke denne innsparingen i tallene etter at de begynte med slikt, det er motsatt utgiftene har gått i taket etter at de innførte aktivitetsplikter....

https://www.nettavisen.no/na24/nav-bombe-sosialhjelpsutgiftene-eksploderer/3423599734.html

Men nå er det stille fra mediene som skrev disse fake news artiklene? Men aktivitetsplikten går de ikke tilbake på heller?

 

Hovedgrunnen er innvandringen. I Oslo går 71% av sosialhjelpsutbetalingene til innvandrere. På landsbasis er tallet 56%. Det har vært en sterk økning de siste 5 årene.

Andelen som mottar sosialhjelp blant den øvrige befolkningen går derimot ned.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/56-prosent-av-sosialhjelpsutbetalingene-gar-til-innvandrere

Jeg tenker det bør undersøkes grundigere hvordan aktivitetspliktene slår ut før en innfører nye.

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å ha noe å gå til betyr mye. Man vet det ofte ikke før man har begynt. Alle trenger å utfordre sanseapparatet og intellektet litt og om ikke annet ut å treffe andre. Jeg tror det kan være en liten helsegevinst. Spesielt yngre mennesker kan komme ut å treffe jevnaldrende og kanskje begynne å tenke at der kan være muligheter han eller hun ikke har vært så bevisst. En liten helsegevinst som vanskelig lar seg måle tror jeg på. Men det avhenger av hvordan helsa er. Kanskje er det rett helsehjelp man trenger. Da avdekkes kanskje den forsømmelse fra samfunnet ved helseapparat om ikke annet tenker jeg.

Sånne tiltak bør jo evalueres i etterkant synes jeg og følges opp med et spørreskjema til brukerens kanskje eller individuell samtale med nav representant kanskje.

Anonymkode: c33ea...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om dette?

Noe av økningen i antall sosialhjelpsmottakere skyldes vel at mange brått ble "overført" til sosialhjelp som følge av endringen i antall år man kunne gå på AAP? Akkurat det har ingen sammenheng med aktivitetsplikt. Men jeg har ingen tall eller detaljer å vise til, det er bare en teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...