Gå til innhold

Kan Nav nekte nødhjelp???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får sosialstønad, havnet i et uføre uten like med alkoholisme etter skilsmissen... Jeg har søkt hjelp, og skal heldigvis legges inn på døgnbehandling innen 2 uker!

Jeg har søkt om nødhjelp tidligere, la meg flat ang mitt problem med alkohol. Det er jo en sykdom, og det er psykt! Jeg fikk det innvilget. Så havnet jeg på kjøret igjen, har kjempet mitt livs kamp for å komme meg ut av dette marerittet, og har nå holdt meg edru i nesten en uke. Det kjennes veldig godt!

Så spurte jeg om nødhjelp igjen da, jeg skammet meg sånn... La meg flat igjen, sa at jeg har fått innvilget døgnbehandling, mm. Det har gått 2 døgn og jeg har ikke hørt noe. Jeg vet jeg har satt meg selv i dette uføret, men samtidig er det alkoholen som gjorde det.Det er noe syke greier dette.... :-( Jeg er sulten, har noen knekkebrød og 4 skiver ost igjen. Tørr ikke spise noe særlig før jeg får sosialstønad på fredag ettermiddag.Har nesten ikke spist siden mandag.

Kan nav nekte å hjelpe meg nødhjelp? De ser jo at jeg er egentlig flink med penger, det er bare det at når alkoholsuget har tatt over, så har jeg desverre mistet kontrollen :-(

Anonymkode: fd7e6...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De kan avslå søknad hvis du får penger om kort tid, eller at kontoutskrift viser at du har vært på matbutikk de siste døgna. Men har du ingenting så skal dem teoretisk ikke avslå. Men her jeg bor så kan det gå opp til 48 timer før dem behandler saken. Hadde jeg vørt deg hadde jeg ringt nav for å høre hvordan søknaden ligger ann

Anonymkode: d7cd9...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ringte kontakt senteret, som igjen ringte dem, og sa at de måtte ringe meg. Det hadde gått 48 timer. Så ringte ei dame meg, nedlatende og ubehagelig, sier at jeg har fått en rekvisitasjon som jeg må hente på nav sitt kontor. Den kan jeg bruke i matbutikker. 

Noe så ubehagelig...  Men den er på 400kr, og jeg trenger mat. Men likevel. Gå på butikken med en rekvisitasjon fra nav? 😞

Anonymkode: fd7e6...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå på butikken med en rekvisitasjon fra nav?

Det er nok fordi den ikke er gyldig for kjøp av for eksempel alkohol og røyk. Det er jo ikke så dumt i ditt tilfelle at du får mat"penger" som ikke kan brukes til alkohol?

Du får kanskje beskjed om hvilke butikker den er gyldig i, butikkene sender regning til NAV etterpå og har forhåndsavtale om å være med på opplegget (altså generelt, ikke spesielt for deg).  

Det heter forresten rekvisisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte kontakt senteret, som igjen ringte dem, og sa at de måtte ringe meg. Det hadde gått 48 timer. Så ringte ei dame meg, nedlatende og ubehagelig, sier at jeg har fått en rekvisitasjon som jeg må hente på nav sitt kontor. Den kan jeg bruke i matbutikker. 

Noe så ubehagelig...  Men den er på 400kr, og jeg trenger mat. Men likevel. Gå på butikken med en rekvisitasjon fra nav? 😞

Anonymkode: fd7e6...ada

Høres riktig ut det. Jobber i dagligvare og vi har ofte kunder med vanlige gavekort, men som ikke fungerer på alkohol og røyk. Gjerne tungt alkoholiserte personer som normalt kjøper alkohol om de får penger på konto istedenfor.

Anonymkode: 59c98...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ville jo vært utrolig dumt å gi en alkoholiker som tydelig sliter kontanter.

Anonymkode: e561d...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du klarer deg fint i to uker. Det er en stor sjanse å få hjelp. Du er et godt stykke videre fordi du har selvinnsikt. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...