Gå til innhold

– Kvinner liker godt å være hjemme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jon Hustad lager rabalder nok en gang.

Ifølge SSB er sykefraværet blant menn på 4,8 prosent. For kvinner er det 8 prosent.

Hvis man ser tilbake på 70-tallet hadde kvinners arbeidsdeltagelse begynt å gå opp. Da hadde kvinner og menn omtrent likt sykefravær. Faktisk hadde kvinner litt lavere. Da vi fikk 100 prosent sykepenger begynte fraværet å øke, sier Jon Hustad til Nettavisen.

(Menns sykefravær har ikke økt siden 70-tallet.)

Hans hypotese er at desto mer likestilt og rikere et samfunn blir, desto mer kjønnstypisk oppfører kvinner seg. I fattige land må de studere realfag. I Norge velger de barnehage og omsorgsyrker, mener han.

– Kvinner mener de er de bedre omsorgspersonene. De prioriterer fritid og hjem, mens menn prioritere å være på arbeid. Det har etablert seg en kultur enkelte steder hvor man har like mye rett på sykemelding som man har på ferie, sier Hustad.

– Kvinner trives tydeligvis ikke like godt på jobb som menn. Sånn har det alltid vært. For å gi et eksempel: Jeg jobber omtrent det som tilsvarer 160 prosent, men jeg har aldri sett på det som jobben min – det er jo en hobby. Jeg liker bare jævlig godt å gjøre det jeg jobber med. Og kvinner liker godt å være hjemme, sier Hustad.

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-ordkrig-om-kvinners-sykefravaer--kvinner-liker-a-vaere-hjemme/3423608604.html

Anonymkode: 197cb...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mange har nok for mye å følge opp i hjemmet til å egentlig bidra noe i arbeidslivet tror jeg også. Synd ikke alle må ta konsekvenser av valgene dine. Alt går på kjennskap og vennskap til maktpersoner virker det som.

Dette med tilrettelagte eksamener er svært utstrakt også i Norge. Ikke umulig mye juks har skjedd også her tror jeg.

Anonymkode: a4758...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det egentlig  enkelte ikke får tilrettelagt i livet mens andre må gå til rettsak for å få basale rettigheter.

Anonymkode: a4758...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med tilrettelagte eksamener er svært utstrakt også i Norge. Ikke umulig mye juks har skjedd også her tror jeg.

Det har vel ingenting med kjønn eller sykefravær å gjøre? Hvis enkelte har fått litt bedre karakter enn de fortjener fordi de har fått tilrettelagt eksamen uten å ha god nok grunn til det, er de vel friskere enn antatt, ikke sykere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...