Gå til innhold

Har dere bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg har bunad. Har du? Det er da folkeskik å opplyse hva en selv har eller tenker om en sak når man spør andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt trenger man ikke utover et godt ullteppe føler jeg personlig, men synes det er flott å se på når folk går ned over gaten 17.mai for de som ikke kjører bil da.

Anonymkode: 46a1a...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg. Ville lenge absolutt ikke ha det, og takket nei til å arve opptil flere i ungdommen, men endret standpunkt etter barn, og gikk til anskaffelse, godt hjulpet av gave i forbindelse med rund dag.  Har ikke angret et sekund på det, veldig deilig å ha antrekket klart på 17. mai og diverse familiebegivenheter som dåp og konfirmasjon. Men føler meg ikke veldig fiks, og velge å ha på noe annet i f.eks. bryllup eller andre festligheter, med mindre det er et typisk bunadbryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg har ikke bunad, men jeg ønsker meg det veldig 😊 Synd at det er så dyrt. Kan godt kjøpe festdrakt i stedet, men har ikke funnet noen jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Staselig og flott å se på synes jeg alle våre bunader er. Selv vil jeg også inkludere de mange bunadliknende festdrakter som jeg tror blir mer og mer populære. Husker en på jobben  dengang jeg jobbet. Hun kjøpte festdrakter til barna nesten hvert år på nett.

Anonymkode: 46a1a...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes bunad er flott å se på. 17. mai hadde ikke vært det samme uten bunadskledte. Har imidlertid ikke selv, og har heller aldri ønsket meg det. Er liksom ikke helt «meg». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare festdrakt. Jeg ønsker meg en bunad. Når jeg få norsk statsborgerskap, kjøper jeg meg en bunad. Det koster mye penger, men det er en godt investisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg hadde, men jeg har gitt bort min bunad til den yngste datteren. 

Det er fordi min eldste datter arvet min mors bunad til sin konfirmasjon. Da følte jeg at jeg måtte gi min bunad til min yngste datter når hun skulle konfirmeres, slik at de begge fikk. 

Men hun har ikke villet bruke den på 17 mai, så da låner jeg den av henne.

Iom at vi alle 3 er like i kroppen, kan de 2 bunadene gå litt på rundgang 🙂

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bunad og har heller aldri hatt lyst på. Det er ikke helt meg, men jeg synes det er et fint plagg på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg ville ikke ha bunad da jeg ble konfirmert. Det var ikke så vanlig da. Men min mor spurte igjen da jeg var fylt 20, og da hadde jeg lyst! Fikk den da jeg var 23 år, og brukte den for første gang som forlover i bryllyp.

Har altså hatt den i 25 år, og går så vidt i den fremdeles 😅 Har brukt den de fleste 17.mai'er, i noen bryllup og i noen konfirmasjoner. Liker den og er stolt over den, men er kanskje litt lei....

Mannen min fikk bunad 3 år etter meg. Han er veldig flott i den, men er ikke så veldig glad i å gå med den.

Jentene har arvet bunader fra min manns familie til konfirmasjonen (ny skjorte og belte, ellers omsydd), sønnen skal få når han er ferdig utvokset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Hva skal jeg med et så dyrt plagg, som for det meste henger i et skap? De fleste med bunad fortsetter å kjøpe andre selskapskjoler til de fleste anledninger. Bunad er fint. Men ikke noe jeg har vært fristet til å bruke penger på.

Anonymkode: 5cd3e...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - jeg er fra Oslo, og slekta kommer fra forskjellige steder, så det er vanskelig. Da jeg var ung, var det bare den lyseblå drakten som var mulig "oslobunad", og det var allmenn enighet om  at den var stygg. Dessuten var det ikke spesielt populært og vanlig med bunad for ungdom / yngre voksne da jeg var i den alderen, så det var aldri noe tema.

Datteren min ønsket seg en variant av Jubileumsdrakten som nå er "lovlig" for oslofolk, så hun har et antrekk som passer både til 17.mai og andre store anledninger.

Jeg kommer ikke til å skaffe meg bunad nå, men jeg husker jeg lurte litt på om jeg skulle spandert på meg en festdrakt da jeg fylte 40. En ordentlig bunad følte jeg ville blitt for konfliktfylt mht. alle meningene om sterk nok tilknytning til stedet bunaden kommer fra, siden jeg altså har gjort den tabben å bli født i hovedstaden. Jeg har litt tilknytning til et sted det er "lov" å bruke Kystdrakten, og den liker jeg godt. Så det ville muligens blitt den i så fall, men jeg lot det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Ingen menn i familien har bunad (men alle kvinner har det). Det er en litt fremmed tanke for meg, men det er stilig på de som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...