Gå til innhold

Best å ikke arbeid mener NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha vært under NAV i underkanten av fire år, mener de at det beste for meg er å slippe arbeid. De mener at det er på tide å gå videre for jeg har fulgt opp tiltak og behandlinger i flere år, i tillegg så har de dokumentasjon nok. Dette er ikke noe jeg har arbeidet for, jeg har hele tiden håpet på at jeg skulle komme tilbake i arbeid, men det har ikke gått som jeg ønsker. 

Det som overrasker meg i alt dette er at overalt på internett så kan man lese om NAV som er så vanskelig, får ikke hjelp, får ikke uføretrygd osv. Så kommer jeg, har minimalt kontakt med NAV, annet enn et par møter og noen telefonsamtaler, følger opp tiltak og behandling. NAV har vært utrolig hjelpsom og de har ordnet med alt, jeg har ikke trengt å tenke på noe. Er det virkelig slik at NAV rundt om kring i landet kan være så forskjellig? De forholder seg jo til samme regelverk.

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
25 minutter siden, Fionys skrev:

Etter å ha vært under NAV i underkanten av fire år, mener de at det beste for meg er å slippe arbeid. De mener at det er på tide å gå videre for jeg har fulgt opp tiltak og behandlinger i flere år, i tillegg så har de dokumentasjon nok. Dette er ikke noe jeg har arbeidet for, jeg har hele tiden håpet på at jeg skulle komme tilbake i arbeid, men det har ikke gått som jeg ønsker. 

Det som overrasker meg i alt dette er at overalt på internett så kan man lese om NAV som er så vanskelig, får ikke hjelp, får ikke uføretrygd osv. Så kommer jeg, har minimalt kontakt med NAV, annet enn et par møter og noen telefonsamtaler, følger opp tiltak og behandling. NAV har vært utrolig hjelpsom og de har ordnet med alt, jeg har ikke trengt å tenke på noe. Er det virkelig slik at NAV rundt om kring i landet kan være så forskjellig? De forholder seg jo til samme regelverk.

Tror det spørs hvem man kommer til,det het vel aetat da jeg ble uføretrygdet og de mente det var rett. Og de hjalp meg før det med tiltak, jeg klarte ikke så mye og det tok de hensyn til. 

Skrevet
45 minutter siden, Fionys skrev:

Er det virkelig slik at NAV rundt om kring i landet kan være så forskjellig? De forholder seg jo til samme regelverk.

Nå har ikke vi din erfaring med NAV, men guttungen her ramlet litt ut av skole og sånt etter vgs, tok kontakt med NAV i fjor høst og fikk plass på et kurs. Fikk så praksisplass på et sted han ønsket seg, er nå i periode 2 med praksis der og har søkt skoleplass til høsten for å ta programfagene + at han har fått deltidsjobb der ut året. :) Har bare gode erfaringer med NAV vi!

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg har samme erfaring som deg. Tror det gjelder mange, men det blir dårlig klikkjournalistikk av sånt. 

Dessverre er det nok noen som er uheldige i møte med sin saksbehandler/NAV generelt.  Jeg tror samtidig at noen av historiene man hører om, er ensidig framstilt, slik at man ikke får hele bildet. Tror også at jo mer diffus lidelsen/situasjonen er, jo mer krevende er det, både for den enkelte og NAV å få en avklaring. 

NAV skal jo ellers følge den såkalte arbeidslinja, som tenkes å være det beste, både for individ og samfunn, dersom det er mulig. 

Anonymkode: 20c49...5fd

AnonymBruker
Skrevet

Tror så mange har vært utsatt for urett og lemfeldig saksbehandling ikke bare fra nav.  Ikke rart selvmordsstatistikken har vært klaget på av så mange.

Anonymkode: ce3ce...604

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Fionys skrev:

Dessverre har det litt å si hvem du møter... 

For noen år siden ble jeg alenemor til 2 barn. Jeg fikk veldig god hjelp.  

Så valgte jeg å flytte til en annen kommune, og jeg regnet med å få samme hjelp - men den gang ei. Jeg fikk ikke hjelp i hele tatt.

Jeg tror det er mange glad-historier,  vi bare hører ikke om dem fordi det er all misnøyen vi hører om. 

Anonymkode: dabeb...00d

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror så mange har vært utsatt for urett og lemfeldig saksbehandling ikke bare fra nav.  Ikke rart selvmordsstatistikken har vært klaget på av så mange.

Anonymkode: ce3ce...604

Selvmordsraten har gått ned nesten 50% siste 30 år.

Anonymkode: d9396...96b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvmordsraten har gått ned nesten 50% siste 30 år.

Ikke ut fra hva jeg har lest. Den har bare økt år for år.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, tjohei1 skrev:

Ikke ut fra hva jeg har lest. Den har bare økt år for år.

Da glemmer de å ta hensyn til at folketallet øker.

Skrevet

Wtf! Hvorfor handler denne tråden plutselig om selvmordsstatistikk?

Det har sikkert litt å si hvem man møter på NAV, men sånn i utgangspunktet så har de jo felles retningslinjer som må følges så det burde ikke vært slike store forskjeller. 

Jeg har stortsett vært heldig med mine behandlere, fastlege, psykolog og psykiater. NAV henter inn dokumentasjon fra disse og de har i tillegg vært flink å sende det til NAV når jeg har bedt om det pga. endringer. Så NAV har fått god dokumentasjon på mine plager/sykdommer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer med nav. De siste saksbehandlerene jeg har hatt har hjulpet meg mye bare i måten de har møtt meg på. De har opptrådt som både advokat og psykolog på en helt enestående måte. Desverre er ikke alle like, min veileder på frisk sier jeg er heldig med de jeg har møtt. 

Anonymkode: 94b32...a97

Skrevet
På ‎19‎.‎03‎.‎2019 den 7.54, Fionys skrev:

Wtf! Hvorfor handler denne tråden plutselig om selvmordsstatistikk?

Det har sikkert litt å si hvem man møter på NAV, men sånn i utgangspunktet så har de jo felles retningslinjer som må følges så det burde ikke vært slike store forskjeller. 

Jeg har stortsett vært heldig med mine behandlere, fastlege, psykolog og psykiater. NAV henter inn dokumentasjon fra disse og de har i tillegg vært flink å sende det til NAV når jeg har bedt om det pga. endringer. Så NAV har fått god dokumentasjon på mine plager/sykdommer.

Det har sannsynligvis ikke lite - men mye - å si hvem man møter på NAV og hvordan man møtes. NAV har felles retningslinjer, men det er svært mange vurderinger som gjøres underveis, og resultatet av vurderingene er egnet til å påvirke utfallet av det senere forløpet. 

Akkurat i disse dager, så er det en del med psykiske vansker som opplever svært negative følger av de nye reglene om maksimal varighet på AAP. Enkelte er etter utløpet av AAP fortsatt ikke friske nok til å klare seg i jobb - men heller ikke syke nok for uføretrygd. Det gjør at enkelte kommer i en så vanskelig situasjon økonomisk, at deres psykiske lidelse forverres. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...