Gå til innhold

Bli psykotisk av massasje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min behandler sier at man kan få utløst psykose av massasje. Finner nesten ingenting om dette på nettet, og alt jeg har lest sier at det hjelper mot psykiske lidelser.

Noen som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han kødda sikkert.

Anonymkode: fddd9...8e0

Gjest franklyscarlet
Skrevet
3 timer siden, kupton skrev:

Din behandler har helt rett. 

Hvordan kan massasje utløse psykose? Ble nysgjerrig :) 

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner noen forklaring gitt av de fremste spesialister, men jeg har en tanke om mekanismen.

Om vi tenker oss en psykoseterskel som er en demning som holder oss på den riktige siden av virkeligheten. Denne demningen kan svekkes på ulike vis som langvarig søvnmangel, alvorlig somatisk sykdom, rusmiddelbruk, og konsekvensen kan da bli psykose. "Muskelpanseret" er sannsynligvis en del av dette forsvaret mot psykose. Når muskelpanseret svekkes/løses opp slik det skjer i massasje, kan det resultere i psykose. For psykisk friske mennesker vil slike episoder være av kort varighet og ikke etterlate negative spor. Men for personer med disposisjon for psykose kan dette utløse mer lengrevarige og alvorlige psykotiske episoder.

Hvis det finnes fysioterapeuter blant leserne her, kan disse sikkert si noe om at de har lært om dette i studiet.

stjernestøv
Skrevet
13 timer siden, Articc skrev:

Min behandler sier at man kan få utløst psykose av massasje. Finner nesten ingenting om dette på nettet, og alt jeg har lest sier at det hjelper mot psykiske lidelser.

Noen som har erfaringer med dette?

Jeg svevde og så masse lys da jeg fikk psykomotorisk fysioterapi, og jeg ble skikkelig kvalm og dårlig. Måte bare gi meg med det der. 

Skrevet

Min fysioterapeut måtte sende en pasient rett til psykiater fordi pasienten ble psykotisk som følge av massasje-behandlingen.

Jeg har selv vært på vippen, og i likhet med Stjernestøv blitt kvalm, uvel og veldig, veldig skjør.

Skrevet
6 timer siden, kupton skrev:

Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner noen forklaring gitt av de fremste spesialister, men jeg har en tanke om mekanismen.

Om vi tenker oss en psykoseterskel som er en demning som holder oss på den riktige siden av virkeligheten. Denne demningen kan svekkes på ulike vis som langvarig søvnmangel, alvorlig somatisk sykdom, rusmiddelbruk, og konsekvensen kan da bli psykose. "Muskelpanseret" er sannsynligvis en del av dette forsvaret mot psykose. Når muskelpanseret svekkes/løses opp slik det skjer i massasje, kan det resultere i psykose. For psykisk friske mennesker vil slike episoder være av kort varighet og ikke etterlate negative spor. Men for personer med disposisjon for psykose kan dette utløse mer lengrevarige og alvorlige psykotiske episoder.

Hvis det finnes fysioterapeuter blant leserne her, kan disse sikkert si noe om at de har lært om dette i studiet.

Vil du si det er utrygt for en med diagnosen paranoid schizofreni og som bruker medisiner å få skikkelig massasje? Kunne virkelig trengt det akkurat nå.

Skrevet
19 timer siden, Articc skrev:

skikkelig massasje?

Ja, skikkelig massasje som omfatter øvre del av brystkasse, rygg, nakke og hals vil jeg være skeptisk til.

I samarbeid med en fysioterapeut som er vant med denne problemstillingen, som kjenner pasientens sykdom og som går svært langsomt frem, kan det nok være forsvarlig om pasienten er meget godt stabilisert.

Skrevet
14 minutter siden, kupton skrev:

Ja, skikkelig massasje som omfatter øvre del av brystkasse, rygg, nakke og hals vil jeg være skeptisk til.

I samarbeid med en fysioterapeut som er vant med denne problemstillingen, som kjenner pasientens sykdom og som går svært langsomt frem, kan det nok være forsvarlig om pasienten er meget godt stabilisert.

Jeg føler meg også utrygg ved meditasjon/avspenning/yoga. Da er jeg redd for å bli psykotisk. Slike øvelser gir også en form for avspenning og man forsvinner ut i sfæren fordi kroppen på en måte går i oppløsning. Omkretsen går i stykker. 

Er du enig i at folk med psykoseproblematikk også bør være forsiktige med dette?

AnonymBruker
Skrevet

For meg virket det faktisk motsatt. Jeg fikk løst opp alle spenninger i rygg og nakke som hadde sittet der i årevis og ble et nytt menneske. Jeg er kanskje unntaket som bekrefter regelen?

Anonymkode: 36d48...dd0

Drømmeautomat
Skrevet

^ Massasje er vel bare risikabelt for de som er disponibel for psykose. For de alle fleste er massasje bra.

Skrevet
49 minutter siden, kupton skrev:

Jeg er helt enig.

Nå ble jeg faktisk veldig glad da du skrev dette.

Jeg har flere ganger i hjelpeapparatet sagt at jeg nettopp er redd for å «ta skade av»/bli psykotisk ved slike avspenningsøvelser. At jeg har spurt om det er greit at jeg står over. Jeg har da blitt presset til å gjennomføre, men da har jeg bare latt som om jeg har slappet av for å være på den sikre siden.

Takk for den faglig anerkjennelsen.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

^ Massasje er vel bare risikabelt for de som er disponibel for psykose. For de alle fleste er massasje bra.

ja, jeg var jo det da.. Men det virket motsatt for det. 

Anonymkode: 36d48...dd0

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, bibben skrev:

Nå ble jeg faktisk veldig glad da du skrev dette.

Jeg har flere ganger i hjelpeapparatet sagt at jeg nettopp er redd for å «ta skade av»/bli psykotisk ved slike avspenningsøvelser. At jeg har spurt om det er greit at jeg står over. Jeg har da blitt presset til å gjennomføre, men da har jeg bare latt som om jeg har slappet av for å være på den sikre siden.

Takk for den faglig anerkjennelsen.

Det er sjelden risikabelt å gjøre avspenningsøvelser som man styrer selv. Man blir ikke mer avspent enn man tåler av det. Det er annerledes med massasje, hvor en annen løser opp spenning i muskulaturen. Det har vært velkjent i svært mange år, at man skal være forsiktig med å løse opp muskulære spenninger med tøff massasje hos mennesker med psykoselidelser. 

Anonymkode: 423a0...0de

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...