Gå til innhold

Verdens lykkedag i dag: 80 prosent av lykkefølelsen er genetisk bestemt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Livet er litt lysere for noen av oss. Grunnfølelsen din, altså ditt personlige lykkenivå, er 80 prosent genetisk bestemt.

De mest tilfredse menneskene har fire fellestrekk:

To av dem hører hjemme under dimensjonen «ekstrovasjon», nemlig tilbøyelighet til aktivitet og positive følelser. Lykkelige mennesker scorer høyt på begge disse.

De to andre hører hjemme under nevrotisisme: Tendens til angst og tendens til depresjon. Gladlaksene scoret, ikke overraskende, lavt på begge disse. Depresjon suger lykke.

En kan lure på hvor mye vits det er for oss med dårlige gener å "jobbe med seg selv"?

https://www.nettavisen.no/puls/80-prosent-av-lykkeflelsen-er-genetisk-bestemt---livet-er-litt-lysere-for-noen-av-oss/3423601816.html

Anonymkode: 2aed4...713

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan lure på hvor mye vits det er for oss med dårlige gener å "jobbe med seg selv"?

Jeg velger å tro at jeg er genetisk predisponert til et høyere lykkenivå enn jeg opplever. At min angst og depresjon skyldes mer miljø enn arv. 

Anonymkode: fc074...4c0

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg benekter ikke forskningen, men vil komme med en liten kommentar til matematikken som brukes:

Når de sier at lykkefølelse/overvekt/intelligens etc er 80% arvelig, så betyr det som regel at 80% av variasjonen den populasjonen de har undersøkt kommer av arv. Man regner det ut for eksempel ved å se på standardavvik i befolkningen og standardavvik mellom tvillinger.

I et samfunn hvor alle vokser opp i relativt likt miljø (f,eks samme skolegang, samme kultur, kosthold etc) vil genetikk naturlig nok utgjøre en stor del av variasjonen man observerer.

Det er ikke til å komme bort fra at tallene gir en indikasjon på at det er en stor, arvelig komponent her. Tallene 80%/20% sier ikke direkte hvor mye man *kan* påvirke selv. Tallene kan like gjerne gjenspeile at man lever i et egalitært samfunn hvor få mennesker "jobber med seg selv" på en effektiv måte.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer mye med hva jeg ofte har trodd. Noe er det til alle i livet.😊

Anonymkode: ab3e9...0ef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...