Gå til innhold

Biir folk ansatt etter utseende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hørt at i enkelte yrker, spesiellt butikk, flyvertinner, resturanter , og resepsjon er plasser de ansetter folk etter utseende. Har de et pent utseende så er det langt lettere å få jobb der. En med et uheldig utseende kan ha mye erfaringer osv ,men får ikke jobb så lett. 

Noen som har tenkt over det? 

 

Anonymkode: 714b6...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at i enkelte yrker, spesiellt butikk, flyvertinner, resturanter , og resepsjon er plasser de ansetter folk etter utseende. Har de et pent utseende så er det langt lettere å få jobb der. En med et uheldig utseende kan ha mye erfaringer osv ,men får ikke jobb så lett. 

Noen som har tenkt over det? 

 

Anonymkode: 714b6...7ed

Det tror jeg stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte driver helt vill vest kan det virke som Men helt nytt er det ikke. Jeg husker på søttitall hvis man søkte sykepleie så måtte man sende med fotografi. Var ikke noe samordna opptak dengang. Husker også i storbyen jeg søkte en kontorjobb i et stort advokatfirma uten at  man i annonsen trengte å være jurist. Alle gikk der i en bestemt klesstil og allerede der røyk jeg ut tror jeg. Hørte aldri noe. Men det gjør man jo ofte ikke i dag heller. Lurer på hvordan det er å spørre etter søkerliste eksempelvis på ganske alminnelige jobber. Har ikke turt å spørre jeg personlig.

Husker også som barn jeg var hos tannlegen og tannlegen var så stolt over sin kontorsøster som hadde vunnet nylig en missekåring eller noe. De var begge så begeistret for min rosa ulljakke mens jeg tenkte mest på om jeg hadde fått med penger nok hjemmefra til å betale regninga. Var vel 12 eller 13 år så jeg reiste alene med toget.

Anonymkode: 41796...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at i enkelte yrker, spesiellt butikk, flyvertinner, resturanter , og resepsjon er plasser de ansetter folk etter utseende. Har de et pent utseende så er det langt lettere å få jobb der. En med et uheldig utseende kan ha mye erfaringer osv ,men får ikke jobb så lett. 

Noen som har tenkt over det? 

 

Anonymkode: 714b6...7ed

Ja, pene får lettere jobb. 

https://www.arbeidsnytt.no/utseende/pene-folk-far-lettere-jobb/101306

Anonymkode: 70c46...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mer enn klima som er i endring tror jeg. Hele vår kultur er i endring tror jeg.

Anonymkode: 41796...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, pene får lettere jobb. 

https://www.arbeidsnytt.no/utseende/pene-folk-far-lettere-jobb/101306

Anonymkode: 70c46...a35

Det er mitt inntrykk og. Og jeg synes det er trist at det skal være sånn  

Jeg var på intervjuer der jeg følte meg gransket i klesveien. Pga dårlig økonomi så kom jeg i helt nøytrale kjedelige vanlige klær. Og jeg føler ikke det slo ann heller. 

Anonymkode: 714b6...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er litt uenig jeg. Enkelte mennesker har det på en hel spesiell måte tror jeg. Ulikt alle andre og sin egen stil. Også når det gjelder bedrifter og institusjoner. Man kan også ha vært bare veldig uheldig.

Anonymkode: 41796...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt uenig jeg. Enkelte mennesker har det på en hel spesiell måte tror jeg. Ulikt alle andre og sin egen stil. Også når det gjelder bedrifter og institusjoner. Man kan også ha vært bare veldig uheldig.

Anonymkode: 41796...c72

Så veldig mye har med flaks og uflaks i livet tror jeg. Ofte så mange faktorer som spiller inn. Intervuerene er jo ofte opptatt av hvor man bor, familiestatus og fritidsinteresser og så mangt også. Ikke minst om man har vært godt likt på tidligere arbeidsplasser. Det siste teller veldig mye i disse dager tror jeg. Om man trenger mye tilrettelegging betyr også mye med tanke på kostnadspresset vi alle står i hele tiden tror jeg. Mye er bare flaks og uflaks og dagsformen til alle involverte tror jeg. Derfor er det jo så mange som nå binder renta for eksempel.

Anonymkode: 41796...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at i enkelte yrker, spesiellt butikk, flyvertinner, resturanter , og resepsjon er plasser de ansetter folk etter utseende. Har de et pent utseende så er det langt lettere å få jobb der. En med et uheldig utseende kan ha mye erfaringer osv ,men får ikke jobb så lett. 

Noen som har tenkt over det? 

 

Anonymkode: 714b6...7ed

Jeg tenker det er gode nyheter for deg, hvis intuisjonen min stemmer.

Alminnelige klær er bra nok. 

Anonymkode: 81290...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan lett oppleve krenkelser. Det er ikke bare dem som av religiøse grunner ikke kan håndhilse på det motsatte kjønn. Men enkelte er jo mere tøffe. Alt preller av på dem.

Anonymkode: 41796...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.3.2019 den 20.14, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at i enkelte yrker, spesiellt butikk, flyvertinner, resturanter , og resepsjon er plasser de ansetter folk etter utseende. Har de et pent utseende så er det langt lettere å få jobb der. En med et uheldig utseende kan ha mye erfaringer osv ,men får ikke jobb så lett. 

Noen som har tenkt over det? 

 

Anonymkode: 714b6...7ed

Det er nok mye sånn det skjer. Dypest sett handler også dette om politikk tror jeg. Vi er ikke alle like rike og begavede - er jeg redd.

Anonymkode: 41796...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dypest sett handler også dette om politikk tror jeg.

Hva er sammenhengen mellom politikk og ansettelse basert på utseende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, laban skrev:

Hva er sammenhengen mellom politikk og ansettelse basert på utseende?

Den ser ikke jeg heller. Jeg mener helst jobber innen restaurant, butikk, service osv. 

Anonymkode: 714b6...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, kupton skrev:

Sannsynligvis ikke etter utseende, men en pen fremtreden hjelper mye. Det kan læres - om en vil.

Jo, i visse yrker går det også etter utseende (inkludert (over)vekt).

Anonymkode: 70c46...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke utseende som sådan teller. Da føler jeg selv at jeg burde vært arbeidsledig 😂

Spøk til alvor. Jeg tror ikke det handler om det, men det handler trolig veldig mye om hvordan du velger å se ut, altså ting du selv kan påvirke. Hvis du velger å ha mange malplasserte piercinger, tatoveringer i ansiktet, ustelt hår i ymse farger, går i joggebukse i jobbintervju, ikke vasker deg, synes singlet eller helsetrøye er jobbantrekk, eller generelt signaliserer «fuck the world» så utstråler du noe mange arbeidsgivere ikke ønsker å assosiere virksomheten sin med. Og det forstår jeg.

Derfor oppfordrer jeg alle til å tenke over ikke bare hva som virker som en god ide nå, men også hva som egner seg i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror ikke utseende som sådan teller. Da føler jeg selv at jeg burde vært arbeidsledig 😂

Spøk til alvor. Jeg tror ikke det handler om det, men det handler trolig veldig mye om hvordan du velger å se ut, altså ting du selv kan påvirke. Hvis du velger å ha mange malplasserte piercinger, tatoveringer i ansiktet, ustelt hår i ymse farger, går i joggebukse i jobbintervju, ikke vasker deg, synes singlet eller helsetrøye er jobbantrekk, eller generelt signaliserer «fuck the world» så utstråler du noe mange arbeidsgivere ikke ønsker å assosiere virksomheten sin med. Og det forstår jeg.

Derfor oppfordrer jeg alle til å tenke over ikke bare hva som virker som en god ide nå, men også hva som egner seg i arbeidslivet.

Nåja, jeg foretrekker å forholde meg til forskning på dette, og ikke personlig synsing.

Pene mennesker blir oftere ledere

— De som ansetter, kan for lite om både ledelse og rekruttering generelt. Derfor baserer de seg på en rent følelsesmessig fornemmelse. Det går i pene menneskers favør, fordi rekruttererne sitter igjen med en god følelse etter å ha snakket med dem, forteller Arnulf. Han påpeker at det blir som å spille Lotto.

Ifølge Daniel Hamermesh fører et pent utseende til høyere selvfølelse på jobben og til en høyere arbeidsmoral. Den positive arbeidsmoralen og den positive holdningen blir sett på som attraktivt, noe som igjen gir den ansatte fordeler.

Pene folk får lettere jobb

Analysen viste at attraktivitet (altså utseende) kan være en avgjørende faktor når man skal velge mellom jobbkandidater som besitter samme kompetansen (Hosoda, Stone-Romeo og Coats 2003). En senere studie bekrefter at fysisk attraktive personer har større sannsynlighet for å bli ansatt (Watkins og Johnston 2000), fulgt opp av enda en, der det ble bekreftet fysisk attraktive mennesker av begge kjønn har større sannsynlighet for å bli ansatt (Luxen og Van De Vijver 2006).

Det lønner seg altså å være pen. Det er mye forskning om hvorvidt fysisk attraktivitet spiller en større rolle for kvinner enn for menn. Cesare fant større partiskhet mot ikke-attraktive menn enn ikke-attraktive kvinner, ved at kvinners attraktivitet spilte en større rolle under intervjuet (1996). Dette indikerer at en foretrekker mindre attraktive menn fremfor mindre attraktive kvinner.

Anonymkode: 70c46...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nåja, jeg foretrekker å forholde meg til forskning på dette, og ikke personlig synsing.

Pene mennesker blir oftere ledere

— De som ansetter, kan for lite om både ledelse og rekruttering generelt. Derfor baserer de seg på en rent følelsesmessig fornemmelse. Det går i pene menneskers favør, fordi rekruttererne sitter igjen med en god følelse etter å ha snakket med dem, forteller Arnulf. Han påpeker at det blir som å spille Lotto.

Ifølge Daniel Hamermesh fører et pent utseende til høyere selvfølelse på jobben og til en høyere arbeidsmoral. Den positive arbeidsmoralen og den positive holdningen blir sett på som attraktivt, noe som igjen gir den ansatte fordeler.

Pene folk får lettere jobb

Analysen viste at attraktivitet (altså utseende) kan være en avgjørende faktor når man skal velge mellom jobbkandidater som besitter samme kompetansen (Hosoda, Stone-Romeo og Coats 2003). En senere studie bekrefter at fysisk attraktive personer har større sannsynlighet for å bli ansatt (Watkins og Johnston 2000), fulgt opp av enda en, der det ble bekreftet fysisk attraktive mennesker av begge kjønn har større sannsynlighet for å bli ansatt (Luxen og Van De Vijver 2006).

Det lønner seg altså å være pen. Det er mye forskning om hvorvidt fysisk attraktivitet spiller en større rolle for kvinner enn for menn. Cesare fant større partiskhet mot ikke-attraktive menn enn ikke-attraktive kvinner, ved at kvinners attraktivitet spilte en større rolle under intervjuet (1996). Dette indikerer at en foretrekker mindre attraktive menn fremfor mindre attraktive kvinner.

Anonymkode: 70c46...a35

Jeg tror det samme. At det lønner seg å være pen for å få jobb. 

Anonymkode: 714b6...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...