Gå til innhold

Skifte av toalettsete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal skifte ut et toalettsete. Kjøpte først feilt  sete men det passet nesten. Kostet kun 150 kr. Men kjipt når det ikke passet. Jeg tenker på å prøve igjen. Det er 13 cm mellom hullene på toalettet. Noe  som vet om et billig sete som kan passe? 

Jeg spurte om hjelp på butikken men de visste ikke hva som gikk til hva. 

Anonymkode: 96e96...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte om hjelp på butikken men de visste ikke hva som gikk til hva. 

Ta bilder av nåværende sete, festemekanisme, evt. merke osv. og gå til et sted de har stort utvalg og ansatte med peiling. Når du vet hvilke typer som passer, kan du se i rimeligere butikker om de har noe til lavere pris hvis det er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal skifte ut et toalettsete. Kjøpte først feilt  sete men det passet nesten. Kostet kun 150 kr. Men kjipt når det ikke passet. Jeg tenker på å prøve igjen. Det er 13 cm mellom hullene på toalettet. Noe  som vet om et billig sete som kan passe? 

Jeg spurte om hjelp på butikken men de visste ikke hva som gikk til hva. 

Anonymkode: 96e96...e70

Jeg er ganske sikker på at avstanden mellom hullene måles fra senter i hull1 til senter i hull2, ikke fra kant til kant. Men gjør som Laban sier, skriv gjerne ut bildet og tegn på mål - da MÅ de da kunne hjelpe deg. :) Mål også gjerne ringen på det bredeste og det lengste, kan være forskjeller her også, det ser vi hos oss der leietager har byttet toalettsete på egenhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er ganske sikker på at avstanden mellom hullene måles fra senter i hull1 til senter i hull2, ikke fra kant til kant. Men gjør som Laban sier, skriv gjerne ut bildet og tegn på mål - da MÅ de da kunne hjelpe deg. :) Mål også gjerne ringen på det bredeste og det lengste, kan være forskjeller her også, det ser vi hos oss der leietager har byttet toalettsete på egenhånd...

De som jobbet der bare sto å så på meg og de sa de hadde ingen anelse om slike ting. Jeg fant et sete som passet men der er kun avstanden mellom hullene som er for lang. Det var det eneste problemet. Jeg spurte om de hadde regulerbare fester men de hadde ingen peiling om hva de hadde. Jeg klarte nesten å treffe riktig etter at jeg tippet hva som kunne fungere. Jeg har skrudd det inn på toalettsete men problemet er at lokket ramler ofte av pga noe med plasseringene og hullene på sete. Jeg skal forsøke et annet sted der de kanskje har litt mer peiling. 

Anonymkode: 96e96...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er ganske sikker på at avstanden mellom hullene måles fra senter i hull1 til senter i hull2, ikke fra kant til kant. Men gjør som Laban sier, skriv gjerne ut bildet og tegn på mål - da MÅ de da kunne hjelpe deg. :) Mål også gjerne ringen på det bredeste og det lengste, kan være forskjeller her også, det ser vi hos oss der leietager har byttet toalettsete på egenhånd...

Det var nesten riktig.  Jeg har fått skrudd sete fast i toalettet men hullene i toalettet skulle stått litt lengre ifra hverandre for ds ville det funket perfekt. Perfekt fasong er det. Men det er kun feste som er problemet :) . Så jeg klarte det nesten. 

Anonymkode: 96e96...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er ganske sikker på at avstanden mellom hullene måles fra senter i hull1 til senter i hull2, ikke fra kant til kant. Men gjør som Laban sier, skriv gjerne ut bildet og tegn på mål - da MÅ de da kunne hjelpe deg. :) Mål også gjerne ringen på det bredeste og det lengste, kan være forskjeller her også, det ser vi hos oss der leietager har byttet toalettsete på egenhånd...

Er det leietager sitt ansvar å bytte sete? Jeg mener at det står i kontrakten at det er leiers ansvar. 

Anonymkode: 96e96...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det leietager sitt ansvar å bytte sete? 

Anonymkode: 96e96...e70

Ja, med mindre annet står i kontrakten, se blant annet her:  https://www.dinside.no/bolig/sjekk-dette-punktet-i-leiekontrakten-ekstra-godt/61266540

"Vedlikeholdsplikt av toalett betyr for eksempel at man har ansvar for å skifte setet om det skulle være nødvendig og bruke for eksempel avløpsåpner om man trenger det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det leietager sitt ansvar å bytte sete? Jeg mener at det står i kontrakten at det er leiers ansvar. 

Anonymkode: 96e96...e70

Han hadde ikke fortalt oss det, vi oppdaget det da han hadde flyttet ut. Han torte vel ikke si noe ettersom vi alt hadde skiftet hele klosettet etter ham en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

Han hadde ikke fortalt oss det, vi oppdaget det da han hadde flyttet ut. Han torte vel ikke si noe ettersom vi alt hadde skiftet hele klosettet etter ham en gang...

Jeg mener at det er naturlig at man selv som leietaker skifter sete etter årenes løp. 

Anonymkode: 96e96...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det er naturlig at man selv som leietaker skifter sete etter årenes løp. 

Anonymkode: 96e96...e70

Aner ikke om det sto noe spesifikt om det i kontrakten, men om jeg hadde vært leietaker og ødelagt dosetet så hadde jeg forsøkt å bytte det selv ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Lillemus skrev:

Aner ikke om det sto noe spesifikt om det i kontrakten, men om jeg hadde vært leietaker og ødelagt dosetet så hadde jeg forsøkt å bytte det selv ja.

Hehe ja føles litt teit å varsle utleier om akkurat slike ting. Og et toalettsete vil alltid bli slitt med tiden. 

Min utleier sa at jeg kunne skifte det om jeg ville da jeg flyttet inn. 

Anonymkode: 96e96...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...