Gå til innhold

Baderomsplater


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Når en bygger et bad og skal ha baderomsplater på veggene, panel i taket og sveisebelegg på golvet, skal det da være gips først på veggene, før en setter opp disse platene? Er det noen fordel å ha gips først? Hvis en ikke bør ha gips på først, skal disse festes rett på plasten? Er baderomsplater helt tette, like bra som den membranen en bruker når en legger fliser? Bruker en silikon mellom platene, eller hvordan funker dette egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, påskelilje skrev:

Når en bygger et bad og skal ha baderomsplater på veggene, panel i taket og sveisebelegg på golvet, skal det da være gips først på veggene, før en setter opp disse platene? Er det noen fordel å ha gips først? Hvis en ikke bør ha gips på først, skal disse festes rett på plasten? Er baderomsplater helt tette, like bra som den membranen en bruker når en legger fliser? Bruker en silikon mellom platene, eller hvordan funker dette egentlig?

Har ikke peiling og jeg ville vært svært forsiktig med å foreta meg noe på et baderom, det kan få enorme konsekvenser dersom noe går galt...

Ta en titt her:

https://norgips.no/assets/planningpdfs/Prosjekteringshåndbok/Våtrom.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
32 minutter siden, Lillemus skrev:

Har ikke peiling og jeg ville vært svært forsiktig med å foreta meg noe på et baderom, det kan få enorme konsekvenser dersom noe går galt...

Ta en titt her:

https://norgips.no/assets/planningpdfs/Prosjekteringshåndbok/Våtrom.pdf

 

Vi har fagfolk "gående" (flere prosjekter hos en slektning), men jeg hadde bare lyst til å sette meg litt inn i prosessen med å bygge baderom, når jeg skal være med i samtalene :-) Noen ganger skjer ting himla fort, og jeg må bremse litt - andre ganger må jeg smyge inn nye gode forslag over litt tid - og da vil jeg gjerne vite mest mulig om ulike løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, påskelilje said:

Når en bygger et bad og skal ha baderomsplater på veggene, panel i taket og sveisebelegg på golvet, skal det da være gips først på veggene, før en setter opp disse platene? Er det noen fordel å ha gips først? Hvis en ikke bør ha gips på først, skal disse festes rett på plasten? Er baderomsplater helt tette, like bra som den membranen en bruker når en legger fliser? Bruker en silikon mellom platene, eller hvordan funker dette egentlig?

Fordelen med gips er at det er ett dødt materiale og vil ligge veldig i ro, selv om huset beveger seg litt. Dette medfører at baderomsplatene heller ikke beveger seg så mye. I tillegg blir det plant og fint.

Baderomsplatene fungerer som membran, så lenge de monteres riktig. 

Men du trenger ikke ha gips bak baderomspanelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Det viktigste er å ha godt feste for platene, jeg tror vanligst er å skru platene, og da bør du tenke spikerslag og ikke gips.

Så er det viktig med forsterkninger der man skal ha servant og evt vegghengt toalett.

Har aldri satt på sånne plater, men lest litt om det, legger ved en enkel link:

https://www.maxbo.no/tips-og-inspirasjon/bad/hvordan-montere-baderomspanel

Men selv leser jeg mange ulike metoder og linker før jeg får oversikt når jeg skal sette meg inn i noe nytt, fordi det er feil og mangelfulle opplysninger i de fleste.

Plater, trenger bare fug i plateskjøtene og langs med kanten som vel er påkrevd x antaii cm fra gulvet (10 -15 tipper jeg) . Platene gir i seg selv god fuktsperre, 

Silikon brukes ikke for mot porøse flater, det vil løsne, man bruker egnet fug.

Men les metoden jeg linket til, da tipper jeg du får en oversikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
16 timer siden, mrxx skrev:

Fordelen med gips er at det er ett dødt materiale og vil ligge veldig i ro, selv om huset beveger seg litt. Dette medfører at baderomsplatene heller ikke beveger seg så mye. I tillegg blir det plant og fint.

Baderomsplatene fungerer som membran, så lenge de monteres riktig. 

Men du trenger ikke ha gips bak baderomspanelene.

Hvis du skulle ha bygd helt nytt selv, ville du hatt gips bak? Materialkostnadene er ikke relevante for akkurat dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
15 timer siden, Madelenemie skrev:

Det viktigste er å ha godt feste for platene, jeg tror vanligst er å skru platene, og da bør du tenke spikerslag og ikke gips.

Så er det viktig med forsterkninger der man skal ha servant og evt vegghengt toalett.

Har aldri satt på sånne plater, men lest litt om det, legger ved en enkel link:

https://www.maxbo.no/tips-og-inspirasjon/bad/hvordan-montere-baderomspanel

Men selv leser jeg mange ulike metoder og linker før jeg får oversikt når jeg skal sette meg inn i noe nytt, fordi det er feil og mangelfulle opplysninger i de fleste.

Plater, trenger bare fug i plateskjøtene og langs med kanten som vel er påkrevd x antaii cm fra gulvet (10 -15 tipper jeg) . Platene gir i seg selv god fuktsperre, 

Silikon brukes ikke for mot porøse flater, det vil løsne, man bruker egnet fug.

Men les metoden jeg linket til, da tipper jeg du får en oversikt.

 

Takk :-)

Skal ikke være vegghengt toalett. Men vask med underskap skal det være, og det bør jo være vegghengt. Skal snakke med snekkeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, påskelilje said:

Hvis du skulle ha bygd helt nytt selv, ville du hatt gips bak? Materialkostnadene er ikke relevante for akkurat dette. 

Hei igjen! Nei, det hadde jeg ikke gjort. Vi holder på å renovere ett bad nå og utvider det. Har revet helt det gamle og det blir ikke brukt gips bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med gipsplater bak, det som er viktig er at det er fuktsperre og at platene blir satt opp riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...