Gå til innhold

Om kjæresten bestillte tur/ hotell osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom du og kjæresten pratet om en tur sammen. Og gjerne sammen med dine barn. Ville du blitt stresset hvis han bestillte fly/ hotel/ og alt sammen uten at du hadde fått sett prisen?  

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du og kjæresten pratet om en tur sammen. Og gjerne sammen med dine barn. Ville du blitt stresset hvis han bestillte fly/ hotel/ og alt sammen uten at du hadde fått sett prisen?  

Anonymkode: 5f1d2...fea

Hvis det er meningen dere skal dele regningen, ja, uten tvil.

Anonymkode: 759b2...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du og kjæresten pratet om en tur sammen. Og gjerne sammen med dine barn. Ville du blitt stresset hvis han bestillte fly/ hotel/ og alt sammen uten at du hadde fått sett prisen?  

Anonymkode: 5f1d2...fea

Da hadde jeg nok forventet at:

1. han hadde vært såpass oppegående at han hadde tatt hensyn til min økonomi

eller

2. han hadde betalt alt

Det er ingen sjanse for at han hadde gjort noe slikt her forøvrig, her blir vi enige om feriemål og bosted, det har vært to ganger hvor jeg har bestemt tid og sted, men da har jeg betalt alt og han har fått det i gave og det blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Lillemus skrev:

Dersom du og kjæresten pratet om en tur sammen. Og gjerne sammen med dine barn. 

For meg / oss er det økonomiske en naturlig del av den praten.

Det er på ingen måte i orden at noen av partene bestiller uten at det er avklart hvem som betaler hva og hvilke prisrammmer turen skal ligge innenfor, hvis én eller begge har det tungt økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Du sier at dere pratet sammen, så det kommer an på hva som ble konklusjonen i den samtalen. 

Hvis ikke dere ble enige ville jeg blitt sint. 

Kan det ha vært en missforståelse mellom dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du og kjæresten pratet om en tur sammen. Og gjerne sammen med dine barn. Ville du blitt stresset hvis han bestillte fly/ hotel/ og alt sammen uten at du hadde fått sett prisen?  

Anonymkode: 5f1d2...fea

Det er ikke så veldig relevant om jeg ville blitt stresset, så jeg tar utgangspunkt i din situasjon:

Jeg tror på det gode i mennesket, og tar det nesten for gitt at han betaler når han kjenner din situasjon og bestiller uten å spørre. Du kan gjerne ta ansvar for kommunikasjonen og si fra at du ikke har råd til en sånn ferietur. Det er ingen skam i det. Tvert om er det høflig og fornuftig at du ikke tar det som en selvfølge at han betaler (selv om det egentlig ligger i kortene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, laban skrev:

For meg / oss er det økonomiske en naturlig del av den praten.

Det er på ingen måte i orden at noen av partene bestiller uten at det er avklart hvem som betaler hva og hvilke prisrammmer turen skal ligge innenfor, hvis én eller begge har det tungt økonomisk.

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da måtte han betalt - evt. betalt tillegget utover det han visste jeg kunne ha vært med på. Han måtte dessuten være sikker på at jeg ville trives der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg husker en gang jeg fikk tak i veldig billige flybilletter, som jeg fortalte mannen om (før jeg kjøpte dem). Vi hadde imidlertid ikke planlagt turen så godt sammen i god tid og i felleskap, og hele turen ble nok en del dyrere enn vi hadde tenkt da jeg kjøpte flybillettene. Og det ble en tur med en del gruff og krangling...

Poenget mitt er at det er klokt å snakke ordentlig sammen om en tur, som både gjør innhogg i økonomien og i bruk av feriedager og tid sammen - slik at begge parter er innforstått med hva turen innebærer. Du sier dere snakket sammen om tur, men dere konkluderte kanskje ikke helt - og så har han kjøpt billetter og bestilt overnatting uten at du har godkjent budsjettet? Det kan jo bero på misforståelse, at han trodde du ville på tur, at du har råd til mer enn du egentlig har, eller at han rett og slett vil spandere turen på deg.

Du må være tydelig - i god tid før dere reiser, at du har X kroner å bruke på denne turen (inkludert reise, overnatting, mat og aktiviteter), og dersom turen innebærer at du må bruke mer enn det, må du enten bli hjemme, eller at han betaler for deg. Vær tydelig! Det er ikke frekt, men viktig å si konkret i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Lillemus skrev:

Da hadde jeg nok forventet at:

1. han hadde vært såpass oppegående at han hadde tatt hensyn til min økonomi

eller

2. han hadde betalt alt

Det er ingen sjanse for at han hadde gjort noe slikt her forøvrig, her blir vi enige om feriemål og bosted, det har vært to ganger hvor jeg har bestemt tid og sted, men da har jeg betalt alt og han har fått det i gave og det blir noe annet.

Jeg er en person som liker å betale for meg. Det er ingen problemer å betale for meg selv, men problemet ble at mine voksne barn ble invitert med også. En av dem kom frem til at vedkommende ikke har nok penger til å reise. Vedkommende studerer, og har kommet frem til at det blir for dyr, men føler ansvar for å ha sagt ja først, for så å se at økonomien ikke strekker seg nok pga reduksjon av arbeid. Den andre regner med å klare å betale for seg. 

Kjæresten har pratet om at han vil betale slike turer for oss. Han har god økonomi, og har bra formue. Han har derfor sagt at han ville betale slike turer på oss. Dette pratet han om i før han bestillte. Men jeg får helt vondt av dette. Jeg liker å gjøre opp for meg. Jeg vet ikke helt hva som skule vært mest rederig å gjøre i denne situasjonen. 

Jeg er selv skyld i at jeg sa ja til tur. Men jeg ville sett prisene før vi bestillte osv. Jeg har selv sagt ja til at jeg ønsker å bo på det hotellet, men jeg hadde ikke sett prisen på det. Og liker å være med å se prisen på hva vi bestiller. Men han hadde fikset dette sa han.. Og han hadde lagt planer og opplegg for oss og alt sammen. Han er sånn av seg. Jeg har ikke imot at han legger planer for oss, for vi har samme interesser, men det som jeg blir frustrert av er at jeg ikke visste prisen. 

Han gleder seg fryktelig til turen. Og det gjør jo vi og, men vi vet rett og slett ikke om noen av oss må trekke oss pga økonomi. Og det kjipe er å frata han gleden. Han gleder seg vedig til dette. 

 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg husker en gang jeg fikk tak i veldig billige flybilletter, som jeg fortalte mannen om (før jeg kjøpte dem). Vi hadde imidlertid ikke planlagt turen så godt sammen i god tid og i felleskap, og hele turen ble nok en del dyrere enn vi hadde tenkt da jeg kjøpte flybillettene. Og det ble en tur med en del gruff og krangling...

Poenget mitt er at det er klokt å snakke ordentlig sammen om en tur, som både gjør innhogg i økonomien og i bruk av feriedager og tid sammen - slik at begge parter er innforstått med hva turen innebærer. Du sier dere snakket sammen om tur, men dere konkluderte kanskje ikke helt - og så har han kjøpt billetter og bestilt overnatting uten at du har godkjent budsjettet? Det kan jo bero på misforståelse, at han trodde du ville på tur, at du har råd til mer enn du egentlig har, eller at han rett og slett vil spandere turen på deg.

Du må være tydelig - i god tid før dere reiser, at du har X kroner å bruke på denne turen (inkludert reise, overnatting, mat og aktiviteter), og dersom turen innebærer at du må bruke mer enn det, må du enten bli hjemme, eller at han betaler for deg. Vær tydelig! Det er ikke frekt, men viktig å si konkret i fra.

Det som jeg blir stresset av er at jeg mistet helt kontroll på kostnaden. Jeg er avhengig av at turen blir billig. Jeg skal ta dette opp med han. Turen som er bestillt er helt super den. Han har god smak!. Vi liker de samme aktiviteter og alt, men problemet ble bare : hva dette vil koste... 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv skyld i at jeg sa ja til tur. Men jeg ville sett prisene før vi bestilte osv. Jeg har selv sagt ja til at jeg ønsker å bo på det hotellet, men jeg hadde ikke sett prisen på det. Og liker å være med å se prisen på hva vi bestiller. Men han hadde fikset dette sa han..

Nok en gang: Dere må har mye å forbedre når det gjelder kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, laban skrev:

Nok en gang: Dere må har mye å forbedre når det gjelder kommunikasjon.

Jeg kommer til å ta temaet: hva vil dette koste opp med han. Jeg må også si at jeg og de andre har dårlig økonomi.  Han vet om det. Det er selvsagt sårt å ha dårlig råd til det som er lett for andre å betale på. Vi sa ja til tur og ønsket å reise men vi lurer på hvor dyrt dette blir. Jeg får håpe det ikke skuffer han om jeg sier det. Jeg har erfaringer fra tidligere forhold at menn kan bli sur for den minste lille ting. Derfor blir jeg litt redd for å gjøre noe feil. Altså formidle/ si / gjøre noe feil. Jeg vil ikke at det skal skje igjen for å si det sånn. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en person som liker å betale for meg. Det er ingen problemer å betale for meg selv, men problemet ble at mine voksne barn ble invitert med også. En av dem kom frem til at vedkommende ikke har nok penger til å reise. Vedkommende studerer, og har kommet frem til at det blir for dyr, men føler ansvar for å ha sagt ja først, for så å se at økonomien ikke strekker seg nok pga reduksjon av arbeid. Den andre regner med å klare å betale for seg. 

Kjæresten har pratet om at han vil betale slike turer for oss. Han har god økonomi, og har bra formue. Han har derfor sagt at han ville betale slike turer på oss. Dette pratet han om i før han bestillte. Men jeg får helt vondt av dette. Jeg liker å gjøre opp for meg. Jeg vet ikke helt hva som skule vært mest rederig å gjøre i denne situasjonen. 

Jeg er selv skyld i at jeg sa ja til tur. Men jeg ville sett prisene før vi bestillte osv. Jeg har selv sagt ja til at jeg ønsker å bo på det hotellet, men jeg hadde ikke sett prisen på det. Og liker å være med å se prisen på hva vi bestiller. Men han hadde fikset dette sa han.. Og han hadde lagt planer og opplegg for oss og alt sammen. Han er sånn av seg. Jeg har ikke imot at han legger planer for oss, for vi har samme interesser, men det som jeg blir frustrert av er at jeg ikke visste prisen. 

Han gleder seg fryktelig til turen. Og det gjør jo vi og, men vi vet rett og slett ikke om noen av oss må trekke oss pga økonomi. Og det kjipe er å frata han gleden. Han gleder seg vedig til dette. 

 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Det var jo heldig dumt å si ja før du sjekket prisen. 

Hvorfor sjekket du ikke prisen før du sa ja ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi sa ja til tur og ønsket å reise men vi lurer på hvor dyrt dette blir. Jeg får håpe det ikke skuffer han om jeg sier det. Jeg har erfaringer fra tidligere forhold at menn kan bli sur for den minste lille ting. Derfor blir jeg litt redd for å gjøre noe feil. Altså formidle/ si / gjøre noe feil. Jeg vil ikke at det skal skje igjen for å si det sånn. 

Etter min mening burde alle disse kortene vært på bordet for lenge siden. Jeg påstår ikke at det er bare din feil, det kan godt hende at han burde ventet litt med bestillingen. Men (med fare for å gjenta meg selv...) du må legge bort den krypende holdningen din, ellers kan dere fort få langt større problemer enn en litt for dyr ferie. Du kjenner ham vel godt nok nå til å vite om han er typen til å "bli sur for den minste lille ting"?

Hvis ikke forholdet deres tåler åpne samtaler om ferie, økonomi etc., der man går gjennom forskjellige alternativ og ender opp med en kompromissløsning som alle kan leve med, er det lite håp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det var jo heldig dumt å si ja før du sjekket prisen. 

Hvorfor sjekket du ikke prisen før du sa ja ? 

Han vet om ståstedet for min situasjon økonomisk. Jeg vet at det var dumt av meg å si at jeg ville gjerne bo på det hotellet før jeg så prisen. Men jeg trodde at han ville fortelle meg prisen før han bestillte. Han vet om økonomiske ståstedet mitt. Men enig i at det var dumt av meg. 

8 minutter siden, laban skrev:

Etter min mening burde alle disse kortene vært på bordet for lenge siden. Jeg påstår ikke at det er bare din feil, det kan godt hende at han burde ventet litt med bestillingen. Men (med fare for å gjenta meg selv...) du må legge bort den krypende holdningen din, ellers kan dere fort få langt større problemer enn en litt for dyr ferie. Du kjenner ham vel godt nok nå til å vite om han er typen til å "bli sur for den minste lille ting"?

Hvis ikke forholdet deres tåler åpne samtaler om ferie, økonomi etc., der man går gjennom forskjellige alternativ og ender opp med en kompromissløsning som alle kan leve med, er det lite håp uansett.

Jeg er enig med deg. Jeg skal ta dette opp med han i kveld. Hvis forholdet ikke tåler at jeg tar dette opp så er noe feil uansett. Jeg skal spørre han om prisen på turen. Og fortelle at både jeg og de andre som skal reise sliter litt med økonomien  og håper det ikke er så veldig dyrt. Det må han tåle at vi spør om. Hvis ikke er det ikke liv laga i forholdet. 

Jeg tenkte ikke på at han ville bare bestille uten å angi en pris først. Men skal se hva han sier. Jeg skal fortelle han at vi er avhengig av billige flyreiser og billig overnatting for å få det til. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, laban skrev:

Etter min mening burde alle disse kortene vært på bordet for lenge siden. Jeg påstår ikke at det er bare din feil, det kan godt hende at han burde ventet litt med bestillingen. Men (med fare for å gjenta meg selv...) du må legge bort den krypende holdningen din, ellers kan dere fort få langt større problemer enn en litt for dyr ferie. Du kjenner ham vel godt nok nå til å vite om han er typen til å "bli sur for den minste lille ting"?

Hvis ikke forholdet deres tåler åpne samtaler om ferie, økonomi etc., der man går gjennom forskjellige alternativ og ender opp med en kompromissløsning som alle kan leve med, er det lite håp uansett.

Jeg føler også et ansvar for at de andre som skal være med klarer dette økonomisk. Det er de som har funnet ut at det blir vanskelig å betale muligens. Og jeg kan ikke betale for 3 voksne.. Det blir for dyrt for min økonomi. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du og kjæresten pratet om en tur sammen. Og gjerne sammen med dine barn. Ville du blitt stresset hvis han bestillte fly/ hotel/ og alt sammen uten at du hadde fått sett prisen?  

Anonymkode: 5f1d2...fea

Spanderer han reise og hotell, eller skal du betale for deg og dine selv?

Anonymkode: c2d61...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spanderer han reise og hotell, eller skal du betale for deg og dine selv?

Anonymkode: c2d61...9b4

Han har sagt før han bestillte at han skulle betale dyrt hotell for oss og reiser for oss alle sammen, fordi han har en solid formue å ta av. Men jeg vet jo ikke om det er kun ord. Blir litt dyrt for meg å betale for mine voksne barn i tillegg til meg selv. Men jeg vil heller ikke gå med på at han betaler alt. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spanderer han reise og hotell, eller skal du betale for deg og dine selv?

Anonymkode: c2d61...9b4

Er mulig litt sent å bringe pris på banen. Men jeg vil jo vite prisen.... Så jeg kommer til å spørre han om dette i kveld. Var lettere som singel. For da styrte jeg alt av bestillinger osv. 

Anonymkode: 5f1d2...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...