Gå til innhold

Har jeg rett til å si nei ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min datter har noen venninner på besøk. De er sånn 18-19 år gamle. En av jentene maser alltid om å se på filmer som er litt utfordrende eller voldelige og får de andre med på å se. I dag ble det enighet om « fifty shades of grey». Som mor i huset frarådet jeg dette og ba de finne en annen film. Jeg vet de er myndig men liker av ulike grunner ikke at ungdommer skal bli presentert for dette i mitt hus. Er det helt galt av meg ? 

Anonymkode: 88cc0...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter har noen venninner på besøk. De er sånn 18-19 år gamle. En av jentene maser alltid om å se på filmer som er litt utfordrende eller voldelige og får de andre med på å se. I dag ble det enighet om « fifty shades of grey». Som mor i huset frarådet jeg dette og ba de finne en annen film. Jeg vet de er myndig men liker av ulike grunner ikke at ungdommer skal bli presentert for dette i mitt hus. Er det helt galt av meg ? 

Anonymkode: 88cc0...851

Jeg tenker virkelig at 18-19 åringer fint kan se den filmen. Du virker bare snerpete.

Anonymkode: 755bb...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker virkelig at 18-19 åringer fint kan se den filmen. Du virker bare snerpete.

Anonymkode: 755bb...9d0

Skulle virkelig likt å vite hvem du er.Alder, kjønn og om du selv har barn. Syns du er veldig snar til å dømme meg. Det er mange nyanser og faktorer som spiller inn ang min avgjørelse men du tenker bare automatisk at jeg er snerpete.?. Og hva legger du i ordet snerpete ?

Anonymkode: 88cc0...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle virkelig likt å vite hvem du er.Alder, kjønn og om du selv har barn. Syns du er veldig snar til å dømme meg. Det er mange nyanser og faktorer som spiller inn ang min avgjørelse men du tenker bare automatisk at jeg er snerpete.?. Og hva legger du i ordet snerpete ?

Anonymkode: 88cc0...851

Du fikk jo et svar???? Var det ikke ærlige svar du ville ha? Nå virker du faktisk bare enda mer snerpete 😆

Anonymkode: b9a47...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min datter har noen venninner på besøk. De er sånn 18-19 år gamle. En av jentene maser alltid om å se på filmer som er litt utfordrende eller voldelige og får de andre med på å se. I dag ble det enighet om « fifty shades of grey». Som mor i huset frarådet jeg dette og ba de finne en annen film. Jeg vet de er myndig men liker av ulike grunner ikke at ungdommer skal bli presentert for dette i mitt hus. Er det helt galt av meg ? 

Anonymkode: 88cc0...851

Jeg synes ungdom over 18 selv må gis myndighet til å velge hvilke filmer de vil se når de er sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle virkelig likt å vite hvem du er.Alder, kjønn og om du selv har barn. Syns du er veldig snar til å dømme meg. Det er mange nyanser og faktorer som spiller inn ang min avgjørelse men du tenker bare automatisk at jeg er snerpete.?. Og hva legger du i ordet snerpete ?

Anonymkode: 88cc0...851

De er myndige. La nå de få se de filmene de vil...

Anonymkode: 755bb...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, frosken skrev:

Jeg synes ungdom over 18 selv må gis myndighet til å velge hvilke filmer de vil se når de er sammen.

Egentlig hadde jeg ikke ventet noe annet svar på dette forumet. Hadde bare håpet på litt mer nyansert svar fra mødre. Men kan det tenkes at ting ikke er så svart / hvitt?.  Er det umulig å snakke med en annen voksne om slike ting uten å bli satt i bås ? I denne venninnegruppene er en muslimsk jente, en er lett utviklingshemmet , en har opplevd overgrep. Min egen datter har sagt at hun synes det er ubehagelig å se slike filmer men presset fra noen i venneflokken gjør at de ikke tør å si nei. Det er ikke alltid snakk om å være snerpete? Når jeg tar en slik avgjørelse er det gjennomtenkt fordi jeg respekterer ungdommene. De må gjerne se dette andre steder men jeg følte for å beskytte  noen av disse jentene fordi jeg er usikker på hvordan de ville oppleve det. Det er ikke en helt uproblematisk film? 

Anonymkode: 88cc0...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig hadde jeg ikke ventet noe annet svar på dette forumet. Hadde bare håpet på litt mer nyansert svar fra mødre. Men kan det tenkes at ting ikke er så svart / hvitt?.  Er det umulig å snakke med en annen voksne om slike ting uten å bli satt i bås ? I denne venninnegruppene er en muslimsk jente, en er lett utviklingshemmet , en har opplevd overgrep. Min egen datter har sagt at hun synes det er ubehagelig å se slike filmer men presset fra noen i venneflokken gjør at de ikke tør å si nei. Det er ikke alltid snakk om å være snerpete? Når jeg tar en slik avgjørelse er det gjennomtenkt fordi jeg respekterer ungdommene. De må gjerne se dette andre steder men jeg følte for å beskytte  noen av disse jentene fordi jeg er usikker på hvordan de ville oppleve det. Det er ikke en helt uproblematisk film? 

Anonymkode: 88cc0...851

Jeg har ikke satt deg i noen bås, jeg har kun sagt at jeg mener myndige personer bør gis myndighet til å avgjøre hvilke filmer de skal se når de er sammen. 

Så kommer du med en del nye opplysninger i denne kommentaren. Situasjonen blir mindre opplagt ut i fra disse opplysningene, og dersom din utviklingshemmede datter ikke klarer å si nei til andre ungdommer, så kan jeg forstå at du ønsker å påvirke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har ikke satt deg i noen bås, jeg har kun sagt at jeg mener myndige personer bør gis myndighet til å avgjøre hvilke filmer de skal se når de er sammen. 

Så kommer du med en del nye opplysninger i denne kommentaren. Situasjonen blir mindre opplagt ut i fra disse opplysningene, og dersom din utviklingshemmede datter ikke klarer å si nei til andre ungdommer, så kan jeg forstå at du ønsker å påvirke. 

Responderer egentlig på alle svarene her. Følte kanskje at du var den som det var den greieste å svare da jeg vet hvem du er og er trygg på deg. Jeg skrev i innlegget at jeg av ulike grunner valgte å blande meg inn og det ble automatisk konkludert med at grunnen var at jeg er snerpete og ikke har respekt for ungdommens grenser. Det er veldig mye enklere å ikke bry seg. 

Anonymkode: 88cc0...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Responderer egentlig på alle svarene her. Følte kanskje at du var den som det var den greieste å svare da jeg vet hvem du er og er trygg på deg. Jeg skrev i innlegget at jeg av ulike grunner valgte å blande meg inn og det ble automatisk konkludert med at grunnen var at jeg er snerpete og ikke har respekt for ungdommens grenser. Det er veldig mye enklere å ikke bry seg. 

Anonymkode: 88cc0...851

Ungdommer? Jeg vil påstå at 18-19 åringer bør regnes som voksne. 

Anonymkode: 755bb...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ungdommer? Jeg vil påstå at 18-19 åringer bør regnes som voksne. 

Anonymkode: 755bb...9d0

Tja... det er vel ikke opplagt. Jeg ville nok ha kalt de ungdommer så lenge de var under 20. I tillegg synes det det kan være grunn til å legge merke til tilleggsopplysningene om at blant annet en av ungdommene er lettere utviklingshemmet. Når det er tilfellet, vil det være nødvendig med voksenstøtte lenger enn det som er mest vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig hadde jeg ikke ventet noe annet svar på dette forumet. Hadde bare håpet på litt mer nyansert svar fra mødre. Men kan det tenkes at ting ikke er så svart / hvitt?.  Er det umulig å snakke med en annen voksne om slike ting uten å bli satt i bås ? I denne venninnegruppene er en muslimsk jente, en er lett utviklingshemmet , en har opplevd overgrep. Min egen datter har sagt at hun synes det er ubehagelig å se slike filmer men presset fra noen i venneflokken gjør at de ikke tør å si nei. Det er ikke alltid snakk om å være snerpete? Når jeg tar en slik avgjørelse er det gjennomtenkt fordi jeg respekterer ungdommene. De må gjerne se dette andre steder men jeg følte for å beskytte  noen av disse jentene fordi jeg er usikker på hvordan de ville oppleve det. Det er ikke en helt uproblematisk film? 

Anonymkode: 88cc0...851

I utgangspunktet hadde jeg ikke leet på et øyelokk om jentungen min på 18 år og venninnene hadde sett "Fifthy shades of Grey", overhodet ikke, et par av dem er muslimske, men det er vel neppe noe problem? Men - som så ofte på dol - kommer det andre opplysninger etterhvert, opplysninger som egentlig er veldig relevante for svarene du vil få og da stiller saken seg helt annerledes. Med den sammensetningen som er i denne gruppen så er det nok mange andre filmer som er bedre egnet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I utgangspunktet kan du ikke nekte dem å se filmen siden de er myndige, men du kan nekte dem å se den i ditt hjem som du råder over.  Hvis de velger å dra et annet sted for å se den så er det ingenting du kan gjøre.

Det er overhodet ikke galt av deg å bry deg og jeg tror de setter pris på det senere i livet.  Jeg forstår godt at dette er et dilemma og forstår at du blir såret av å bli kalt snerpete.  For all del ikke bry deg om slikt tøv.

Anonymkode: 66035...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Lillemus skrev:

I utgangspunktet hadde jeg ikke leet på et øyelokk om jentungen min på 18 år og venninnene hadde sett "Fifthy shades of Grey", overhodet ikke, et par av dem er muslimske, men det er vel neppe noe problem? Men - som så ofte på dol - kommer det andre opplysninger etterhvert, opplysninger som egentlig er veldig relevante for svarene du vil få og da stiller saken seg helt annerledes. Med den sammensetningen som er i denne gruppen så er det nok mange andre filmer som er bedre egnet, ja.

Det kan være et problem for muslimske jenter, men det trenger ikke å være det.

Anonymkode: 66035...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være et problem for muslimske jenter, men det trenger ikke å være det.

Anonymkode: 66035...dba

Det er jeg klar over, men vet ikke om det gjelder venninnene til jentungen, de bruker riktignok hijab og kan ikke skifte sammen med de andre i gymmen (selv ikke sammen, da de tilhører to ulike retninger innen islam...), men ifølge jentungen snakker de nå om alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være et problem for muslimske jenter, men det trenger ikke å være det.

Anonymkode: 66035...dba

Alle muslimer er ikke erkekonservative. Like lite som alle kristne er det.

Anonymkode: 755bb...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...