Gå til innhold

Muskelsvinn i legg - redd for ASL.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette har vært ei grusom helg med mye leting på internett etter informasjon.. Jeg skjønner at ingen her kan stille diagnose, og skal selvsagt ta opp mine bekymringer med fastlege osv, men vil bare høre om noen har erfaring med det jeg har.

Jeg har psoriasis artritt, har hatt det i snart 5 år og har vært ganske hardt angrepet spesielt venstre kne og ankel. Har hatt gjentatte kortisoninjeksjoner i disse leddene, har også prøvd ut ulike medisiner, uten at det har tatt vekk betennelsen i ankelen. Betennelsen i ankelen har vært meget gjenstridig gjennom disse 5 årene, i tillegg til kneet som også var veldig mye betent de 3 første årene (sistnevnte er ganske bra nå). Men altså, sakte men sikkert gjennom disse årene har altså leggen blir betydelig mindre enn andre høyre legg. Forskjellen er nå 3,5 cm. Fysioterapeut har sett på dette, og sjekket styrkeforhold. Noe nedsatt styrke i det svake beinet, kanskje ikke unaturlig.

Men så begynner altså disse dumme tankene å komme.. Er det naturlig å ha sånn muskelsvinn når man aldri har vært sengeliggende/ gått på krykker. Har i lenge tid gått og haltet, fordi betennelsen i ankelen aldri har blitt bra.Kjenner jo at jeg velger å ha mest tyngde på det friske beinet, og at den leggen derav er meget sterk. 

Har noen erfaring med dette? 

Ble redd for at det kunne være ALS, men har ingen andre symptomer som minner om det. Og dette har jo utviklet seg over 4-5 år. Ville kanskje oppstått andre symptomer om det var ALS?

Dette ble litt rotete og kanskje en smule hypokondrisk, men jeg setter veldig stor pris på de som gidder å svare meg.

 Hilsen dame, 32 år.

Anonymkode: 17181...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men så begynner altså disse dumme tankene å komme.. Er det naturlig å ha sånn muskelsvinn når man aldri har vært sengeliggende/ gått på krykker. Har i lenge tid gått og haltet, fordi betennelsen i ankelen aldri har blitt bra.Kjenner jo at jeg velger å ha mest tyngde på det friske beinet, og at den leggen derav er meget sterk. 

Anonymkode: 17181...dd3

Som du selv er inne på - er det den syke leggen som har blitt smalere? Er det ikke den friske leggen som har blitt mer muskuløs pga høyere belastning og mer bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lillemus skrev:

Som du selv er inne på - er det den syke leggen som har blitt smalere? Er det ikke den friske leggen som har blitt mer muskuløs pga høyere belastning og mer bruk?

Nei den syke leggen har garantert blitt mindre, men den friske har også blitt mer muskuløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...