Gå til innhold

Slektninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor langt ute i slektsledd har dere kontakt med slektninger. Søskenbarn og nevøer for eksempel? Er det  tradisjoner noe som har endret seg i vår tid ? Skulle dere ønsket det var annerledes. Har relasjonene vært gode?

Anonymkode: ab7d7...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enkelte mener kanskje at vårt land er så lite at vi er "en eneste stor familie", men jeg tenker mest på hva legger dere i begrepet " familie".  Hva regner dere for " familie" i " praksis"?

Anonymkode: ab7d7...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg har en god del kontant med mine rundt 20 kusiner og fettere (vi er i alderen 40-60 år). Jeg har oversikt over hvor alle bor, hvor mange barn/barnebarn de har, sånn ca hva de jobber med etc. Jeg har litt kontakt med noen av deres barn også,  men slett ikke alle. 

Når det gjelder mine tanter/onkler, har jeg litt kontakt med de som lever, jeg er særlig glad i den ene tanta mi på 95.

Jeg er ikke selv tante til mange, men de 6 treffer jeg i familieselskap + litt utenom.

Foreldrene mine og min søster treffer jeg 1-4 ganger per måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor langt ute i slektsledd har dere kontakt med slektninger. Søskenbarn og nevøer for eksempel? Er det  tradisjoner noe som har endret seg i vår tid ? Skulle dere ønsket det var annerledes. Har relasjonene vært gode?

Anonymkode: ab7d7...3cd

Søsken treffer jeg ukentlig. Min mor er død og min far treffer jeg vel 3-4 ganger i året. Annen slekt ved anledning, men ikke spesielt ofte, to tanter, en onkel og et søskenbarn på årlig førjulsbesøk. Ellers er jeg sjeleglad for at facebook finnes for jeg holder litt kontakt med noen søskenbarn der, det er koselig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har relativt liten slekt og har jevnlig, men ikke hyppig, kontakt med onkler og tanter og kusiner/fettere. Søsken og nevnøer/nieser ser jeg oftere.

 

I teorien skulle jeg gjerne hatt mer kontakt med slektningene mine. I praksis vet jeg at jeg ikke prioriterer det i en hektisk hverdag og ei heller i ferier, det er så mange mennesker jeg gjerne skulle se mer og ting jeg skulle gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke jeg heller. Mye har bakgrunn i kompliserte skilsmisser og mye veldig tragisk og vondt. Alt som jeg har lite sann kunnskap utover andres spredte fortellinger.  Jeg opplevet det for komplisert å ta opp noe tråd. Bedre å la ting ligge liksom. Vi var heller aldri " bestiser" og jeg er så lite flink med barn.Mest tror jeg det store alderspennet som nå er har å si. Søskenbarn er 70 og 80 årene  og helseplager melder seg  også ofte for oss alle før eller siden. Var jeg dem hadde jeg prioriter barn og barnebarn noe de sikkert gjør.  Mange vet jeg ingenting om. Ikke hvor de er i verden engang. Om de lever langt mindre.  Utover mor og far selvsagt som nå er gått bort. Det var også mor og far som hadde mye telefonkontakt med slekt og venner i tidligere tider. Jeg husker også andre tider. Jeg slet med studier og jobb som jeg i mitt tilfelle måtte til storby for å få. Men med de boligprisene som var der ville alt sikkert bare blitt vanskeligere og vanskeligere der også. Jeg slipper jo også alle trappene nå uten heis men hadde ikke så mye plager den gang da. Det er plusser og minuser ved alt ofte. Ser fra til våren som kommer.😊

Anonymkode: ab7d7...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 1.4.2019 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller. Mye har bakgrunn i kompliserte skilsmisser og mye veldig tragisk og vondt. Alt som jeg har lite sann kunnskap utover andres spredte fortellinger.  Jeg opplevet det for komplisert å ta opp noe tråd. Bedre å la ting ligge liksom. Vi var heller aldri " bestiser" og jeg er så lite flink med barn.Mest tror jeg det store alderspennet som nå er har å si. Søskenbarn er 70 og 80 årene  og helseplager melder seg  også ofte for oss alle før eller siden. Var jeg dem hadde jeg prioriter barn og barnebarn noe de sikkert gjør.  Mange vet jeg ingenting om. Ikke hvor de er i verden engang. Om de lever langt mindre.  Utover mor og far selvsagt som nå er gått bort. Det var også mor og far som hadde mye telefonkontakt med slekt og venner i tidligere tider. Jeg husker også andre tider. Jeg slet med studier og jobb som jeg i mitt tilfelle måtte til storby for å få. Men med de boligprisene som var der ville alt sikkert bare blitt vanskeligere og vanskeligere der også. Jeg slipper jo også alle trappene nå uten heis men hadde ikke så mye plager den gang da. Det er plusser og minuser ved alt ofte. Ser fra til våren som kommer.😊

Anonymkode: ab7d7...3cd

Alle passet liksom ikke sammen følte. " Dro liksom ikke sammen". I ettertid har jeg tenkt at noen mennesker kanskje er mest " lokale" og andre mer " globale" i sin væremåte og tenkemåte  og at vi ser ofte så forskjellig på tingene. Vi har jo også ofte så forskjellige muligheter i livet og noe er bare litt skjebne tror jeg.

Anonymkode: ab7d7...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...