Gå til innhold

Fare for å bli utsatt for asbest ved fjerning av tapet? Ble litt redd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aner ikke om det er noe asbest i huset, men det er fra 1970. Huset vårt er et av mange privatboliger. 

Jeg har fjernet tapet i et rom, og har ikke brukt maske. Har pustet inn litt støv, og ble plutselig redd for om jeg kunne ha fått i meg asbest.

Men det er kanskje ikke så sannsynlig? Det er vel ikke asbest i tapet eller lim. Veggene bak er trespon og gips. 

Skal bruke maske neste gang. Tenkte det gikk greit, og det gjorde det sikkert, men kjenner at jeg har pustet inn litt støv. 

Anonymkode: 1488c...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Hvis det er asbest så er det vel innenfor treveggen/gipsen. Man fester ikke tapet rett på asbest. Asbest er isolasjon, slik som ligger inne i selve veggen. Akkurat der glava isolasjon ville ligget i ett nybygg ville asbest ligget i gamle hus. Tror jeg da.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er ikke så lett å være med på alt bestandig. Man trenger spesialkunnskap og spesialutstyr tror jeg.

Anonymkode: 9547a...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke om det er noe asbest i huset, men det er fra 1970. Huset vårt er et av mange privatboliger. 

Jeg har fjernet tapet i et rom, og har ikke brukt maske. Har pustet inn litt støv, og ble plutselig redd for om jeg kunne ha fått i meg asbest.

Men det er kanskje ikke så sannsynlig? Det er vel ikke asbest i tapet eller lim. Veggene bak er trespon og gips. 

Skal bruke maske neste gang. Tenkte det gikk greit, og det gjorde det sikkert, men kjenner at jeg har pustet inn litt støv. 

Anonymkode: 1488c...122

Asbest er nok ikke så lett tilgjengelig at det ligger rett innenfor tapeten. Asbest ble brukt i plater på yttervegg og i tak og som isolasjon og man legger jo ikke tapet direkte på isolasjon. Om det er sponplater og gips i veggene dine er det ikke asbest i dem. :) Ikke noe å være redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...