Gå til innhold

Er man så gammel som man føler seg ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er man så gammel som man føler seg til enhver tid?

Bør man fortelle sin alder til andre?

For noen år siden var det noen programmer på TV med idretsspesialiser som testet folk og fant deres "fysiologiske alder" og "deres faktiske alder." Hva er mest riktig? Er det noen gang for sent med endring?

Hva med alder i andre land. Orienterer man seg i dagligtale utifra dette landets gjennomsnittalder. Hva om man er i andre land. Justerer man " inne i seg" hva man tenker om alder. Eller er det ikke noe tema?

Når er en person for gammel for arbeidslivet?

Anonymkode: 39488...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er man så gammel som man føler seg til enhver tid?

Bør man fortelle sin alder til andre?

For noen år siden var det noen programmer på TV med idretsspesialiser som testet folk og fant deres "fysiologiske alder" og "deres faktiske alder." Hva er mest riktig? Er det noen gang for sent med endring?

Hva med alder i andre land. Orienterer man seg i dagligtale utifra dette landets gjennomsnittalder. Hva om man er i andre land. Justerer man " inne i seg" hva man tenker om alder. Eller er det ikke noe tema?

Når er en person for gammel for arbeidslivet?

Anonymkode: 39488...548

Hva har andre med min alder å gjøre da? Jeg går ikke rundt og sier alderen min til alle jeg møter, men om de spør og jeg mener de har grunn til å vite det så svarer jeg jo. Jeg føler meg ikke så gammel som jeg er, men at jeg er 50 år kan jeg jo ikke på noen måte snakke meg bort fra. :) 

Var en gang et par unger på mellomtrinnet lurte på hvor gammel jeg er og jeg ba dem gjette. Da gjettet den ene 36 år og jeg lot som jeg ble kjempeoverrasket:"Det var helt riktig! Så god du er til å gjette!" Hun ble veldig fornøyd med seg selv og det var jeg også - jeg var vel bortimot 10 år eldre. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Når er en person for gammel for arbeidslivet?

Anonymkode: 39488...548

Når ingen vil ansette en fordi en er "for gammel".

Anonymkode: 3d916...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Forbausende mange på vår egen alder er mye eldre enn vi selv er. 

De fleste føler seg yngre enn de er. Jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎04‎.‎2019 den 17.27, Nicklusheletida skrev:

Forbausende mange på vår egen alder er mye eldre enn vi selv er. 

De fleste føler seg yngre enn de er. Jeg også.

Nettopp! :D #metoo

Og når "alle" (som ikke er helt unge) påstår at de føler seg yngre enn det de er er det grunn til å spørre om hva som skal være målestokken for hva som er "riktig" måte å føle seg på for en gitt alder. :P Kanskje er det helt typisk for 52-åringer som oss og føle seg slik&sånn, og ergo føler vi oss akkurat som de 52-åringene vi er. ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, morsan skrev:

Nettopp! :D #metoo

Og når "alle" (som ikke er helt unge) påstår at de føler seg yngre enn det de er er det grunn til å spørre om hva som skal være målestokken for hva som er "riktig" måte å føle seg på for en gitt alder. :P Kanskje er det helt typisk for 52-åringer som oss og føle seg slik&sånn, og ergo føler vi oss akkurat som de 52-åringene vi er. 😉

 

Du er nok inne på noe der. Og jeg er nok ikke den eneste som ikke er helt realitetsorientert når det gjelder alder. For litt siden var jeg i et faglig møte med blant andre en jeg har visst hvem var i mange år. Jeg trodde hun var omtrent ti år eldre enn jeg. Stor var overraskelsen da jeg fant ut at vi var født samme år og jeg skjønte at HUN trodde JEG var eldre enn henne! 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo den alderen vi er, men etter 20 en gang, jevner det seg ut på en måte.

Årene går bare fortere og fortere, og det er trist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2019 den 15.28, AnonymBruker skrev:

1. Er man så gammel som man føler seg til enhver tid?

2. Bør man fortelle sin alder til andre?

3. For noen år siden var det noen programmer på TV med idretsspesialiser som testet folk og fant deres "fysiologiske alder" og "deres faktiske alder." Hva er mest riktig? Er det noen gang for sent med endring?

4. Hva med alder i andre land. Orienterer man seg i dagligtale utifra dette landets gjennomsnittalder. Hva om man er i andre land. Justerer man " inne i seg" hva man tenker om alder. Eller er det ikke noe tema?

5. Når er en person for gammel for arbeidslivet?

Anonymkode: 39488...548

1. Men er så gammel som fødselsåret tilsier tenker jeg, men man kan te seg akkurat som man selv føler for, iallefall nesten. Andre har nada med å definere hva som er korrekt eller innenfor normalen for en 20-, 30-, 50- eller 70-åring, innenfor rimelighetens grenser.

Forøvrig er det stor forskjell på hva som ble oppfattet som pari eller akseptert for ulike aldersgrupper før vs nå, i bygd vs by og på tvers av kulturer. Jeg er glad jeg lever akkurat her, akkurat nå, det passer godt for meg. Jeg ville nok vært et samtaletema om jeg oppførte meg og kledde meg som jeg gjør om jeg bodde på bygda på 50-tallet gjetter jeg.

2. Det bestemmer hver enkelt selv, men selv ser jeg ikke at det skal være problematisk. 

3. Aldri for sent å prøve å bli sterkere fysisk og/eller psykisk. Biologisk alder er bare et uttrykk for hvordan det står til med fysisk helse, og defineres ut fra fysisk form og styrke. 

4. Dette spørsmålet skjønte jeg ikke helt, men jeg tenker at ulike kulturer definerer korrekt atferd av og overfor ulike aldersgrupper ulikt ja. 

5. Det varierer fra person til person. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes 2 definisjoner på hva alder er ( bare mine tanker)… 

1. Din fysiologiske alder ( fra du var født) den alderen som står på dine papirer 

2. Din mentale alder ( den alderen du føler deg som av ulike grunner)  

Hvis man har hatt en fin og normal barndom så vil man utvikle seg normalt, men er du 18 og føler deg som en 6 åring da er det noe som ikke stemmer helt. Din mentale alder vil påvirkes av miljø, oppvekst, samfunnet og dine livserfaringer. 

 

Anonymkode: bf92b...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Xtra skrev:

Du er nok inne på noe der. Og jeg er nok ikke den eneste som ikke er helt realitetsorientert når det gjelder alder. For litt siden var jeg i et faglig møte med blant andre en jeg har visst hvem var i mange år. Jeg trodde hun var omtrent ti år eldre enn jeg. Stor var overraskelsen da jeg fant ut at vi var født samme år og jeg skjønte at HUN trodde JEG var eldre enn henne! 😮 

Haha huff! Ja, det er litt fælt å se hvor gamle jevnaldrende har blitt, da jeg frykter de tenker det samme om meg. Og det er også kjipt når noen du føler/antar er eldre enn deg sier «vi på vår alder» eller verre  😅

Historien din minnet meg om denne vitsen, som jeg klarte å Google fram nå: 😁

«Mitt navn er Sølvi, og jeg satt på venterommet til min nye tannlege. Jeg leste på diplomene på veggen og la merke til navnet hans. Plutselig husket jeg en høy, stilig mørkhåret gutt med det samme navnet som hadde gått i samme klasse som meg, for sånn ca 30 år siden. Kunne han være den samme karen som jeg hadde vært litt betatt av den gangen? Da jeg imidlertidig fikk se han, ristet jeg fort av meg den tanken. Denne halvskallede, gråhårede mannen med det rynkete ansiktet var alt for gammel til å ha vært min klassekamerat. Etter at han hadde undersøkt mine tenner tok nysgjerrigheten over og jeg spurte om han hadde gått på Bekkevoll ungdomsskole. Joda, det hadde han, svarte han.
Når gikk du ut da, spurte jeg.
Jeg var i avgangsklassen av 1978, sa han.
Du var i klassen min! smilte jeg.
Han så nærmere på meg. Så sa denne stygge, gamle, halvskallede, gråhåra, feite og ekle mannen:
Hva underviste du i?»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.4.2019 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Når ingen vil ansette en fordi en er "for gammel".

Anonymkode: 3d916...c50

Er det ikke brudd på disriminerigsfrskrifte å ytre sånne ting selv intern i ansetelsesrosrsser? Skal man behøve å høre sånt? Skal de ikke forholde seg til virkelighet En g saklighetskrav og kompetansekrav spesielt i sånne sammenheng? En annen sak er om det er et yrke med spesielle krav kanskje men da ville vedkoede aksje is søkt og unngått ubeagligheter.

Anonymkode: 39488...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.4.2019 den 16.01, Gargamel skrev:

Noen argumenterer for at man skal kunne velge juridisk alder på samme måte som man nå velger kjønn. Alderen i passet må stemme med alderen man føler at man selv er, så man ikke skal bli lei seg:

https://jme.bmj.com/content/early/2019/03/14/medethics-2018-105294

:)

Synes jeg høres litt " corny" ut. Også i ansettelsesprosesser synes jeg ikke man skal behøve å behandles som " fritt villt". Om man føler behov for å stessteste folk kan ikke det skje på hvasomhelst måte synes jeg. Man får forøvrig et dårlig inntrykk av steder og mennesker som ikke klarer å forholde seg til lover og regler. En sak er å få avslag på en søknad. Noe annet er tull.

Anonymkode: 39488...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...