Gå til innhold

Kulturer / ulike levesett osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har reist litt mer i godt voksen alder. Har vært nysgjerrig på kulturer og levesett i utlandet. Har du reist mye og oppdaget forskjell på kulturer? 

Jeg oppdaget at måten å hilse på er ulik norsk i en del land. Det var nok det som jeg la mest merke til. 

Anonymkode: cf89e...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er mest bekymret for kriminaliteten og" det kriminelle utrykk" som blir så mye grovere enn hva vi kjenner det fra tidligere. Det er  kriminalitet overalt i samfunnet og i alle mulige sammenhenger i dag i økende styrke som jeg har opplevet. Slik må det jo også være da vi når vi har sonet vår straff har krav på vår frihet tilbake og fullle rettigheter. Om man er på reise i utlandet bør man selvsagt utøve enda større forsiktighet enn i hjemland. Det tror jeg de fleste gjør.  Men man kan vel framdelses oppsøke til ambassaden eller Sjømannskirken på stedet om noe oppstår. Alt slikt er kanskje bare nettløsning i dag.

Jeg tror forøvrig andre land har mange og gode kvaliteter selv om jeg kanskje ikke ville valgt å flytte dit om det var valget. Vi har jo derfor også turister som  reiser verden rundt. Ingen kan jo ha statsborgerskap i alle land samtidig. Et slags uniborger. Tror jeg aldri kommer til.

Anonymkode: 210e4...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe annet er det selvsagt om man er på jobb i utlandet. Da har man en arbeidsgiver som skal ta vare på en ved sykdom etc. via forsikringer osv. Som privatperson har vel de fleste forsikringer og har vært inne på nav i forkant å skaffet seg europeisk helse kort om det er slik det nå er da.

 

Anonymkode: 210e4...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man tilpasser seg stedets levesett og bilsenter føler jeg men tar seg ikke til rette på noe måte. Skulle man bo i andre land permanent tror jeg det er veldig avhengig av hvilket land det er tale om. Mange land har jo utenlandske " områder" eller " gettoer"  hvor man ikke merker store forskjeller i levesett tror jeg. Kanskje der man oppholder seg mest. Det hvor geitosten kommer jevnlig tilsendt.

Reiser man alene blir det kanskje en annen historie om man ikke holder seg til de " opptrukne løypene" da. De færreste har vel tid og råd til noe annet.

Anonymkode: 210e4...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men man kan jo alltid reise i fantasien og i drømmene og i brosjyrene og i bøker og kunst og film. Noe de fleste kanskje gjør.😊

Anonymkode: 210e4...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

På den annen side. Hadde jeg som østlending klart å tilpasse meg vestlandsk humor og levesett fullt ut uten å utvikle forskjellige " identiteter" kanskje? Tror naboene her jobber på bensinstasjoner eller i abulansekjøring  for  de kjører ut og inn til alle døgnets tide. Hadde alle klart et sånt levesett? 

Anonymkode: 210e4...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ferie er også så altfor kort. Tenker på hvor mye penger man bruker på det. Men det er verdt opplevelsen som oftest. 

Anonymkode: cf89e...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har reist mye i voksen alder og opplevd mange forskjellige kulturer, mange av dem veldig forskjellige fra Norge. Men det er noen fellestrekk også. Folk er folk uansett hvor man bor. 

Anonymkode: 163e4...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har reist mye i voksen alder og opplevd mange forskjellige kulturer, mange av dem veldig forskjellige fra Norge. Men det er noen fellestrekk også. Folk er folk uansett hvor man bor. 

Anonymkode: 163e4...016

Det er de. Men er det mer et gammeldags kjønnsmønster i en del andre land? Mitt inntrykk er at rollefordelingen er litt annerledes i en del land. 

Anonymkode: cf89e...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

På den annen side. Hadde jeg som østlending klart å tilpasse meg vestlandsk humor og levesett fullt ut uten å utvikle forskjellige " identiteter" kanskje? Tror naboene her jobber på bensinstasjoner eller i abulansekjøring  for  de kjører ut og inn til alle døgnets tide. Hadde alle klart et sånt levesett? 

Anonymkode: 210e4...e2a

Er vestlands kultur fremmed?

Anonymkode: d4be9...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er ikke så enkelt for eksempel å gjenskape og beskrive og formidle godt et sted  eller en plass hvor man ikke er født og oppvokst. Hvis man ikke er spion og har gått på  spionskole da. Selv da tror jeg folk kan ha problemer.

Anonymkode: 210e4...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spioner kjenner jeg forøvrig bare fra bøkene og da helst Agathe Christies. Men det med å være fra et geografisk område og føle tilhørighet er ikke så lett da alt er i så stor forandring ytre sett ofte.  Menneskemassene skiftes ut og livsbetingelser og næringsgrunnlag forandrer seg. Det kan være vanskelig å oppdage karakteristiske ting for et bestemt område. Vi ønsker da alle for eksempel at Norge skal forbli Norge  med sine grenser og verdier. Slik har sikkert andre land det også tenker jeg. Kjønnsrollemønstre og tenkning omkring dette har jo gjort så mange rundkast også i det norske samfunn så jeg føler at her stemmer iallefall ikke kartet med terrenget. Det gjør det enda mer vanskelig å satse som ung sikkert. Men at flere andre land har mye mere undertrykkelse og ufrihet enn oss tror jeg ingen er uenig om iallefall i lovs form og nok også i virkeligheten om man ikke tilhører høyt privilegerte og utvalgte grupper som følge av jobb eller annet. Men hva som skjer i praksis unntatt offentlighet tror jeg kan være så mangt. Å bruke  håndgripelig tukt for å " oppdra barn" tror jeg dessverre fremdeles finner sted hvis man skal tro meldinger om familievold o.l. Vi kritiserer ofte andre land for bare å fortelle resten av verden " solskinnshistoriene"  men vi er kanskje litt slik selv.

Anonymkode: 210e4...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...