Gå til innhold

Nav: 3.100 flere på sosialhjelp etter AAP-innstramming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Overrasket at det ikke er flere, men mange forsørges kanskje av ektefelle? Mulig det er mange som må selge unna eiendeler, bil og bolig før de får noe på sosialkontoret.

https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/færre-på-aap-flere-på-sosialhjelp-1.1460150

Regjeringens innstramming i regelverket for arbeidsavklaringspenger har ført til en kraftig økning i antallet personer som er avhengige av økonomisk sosialhjelp.

De totale sosialhjelpsutbetalingene til personer som sluttet å motta AAP var på 299 millioner i 2017 (307 millioner i 2018-kroner). I 2018 hadde dette steget til 469 millioner.

Anonymkode: edbf1...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man sammenlikner med tider som har vært la oss si 3 eller 4 - 5 og fler tiår siden tror jeg og har behov for å " statuere et eksempel" eller legge nye føringer for hva man tror prognosene i økonomien eller statsbudsjettet nå er eller oljeprisen ville kanskje mange si eller pensjonsfondets prognoser. At menneser helt uforskyldt er kommet i vanskelige situasjoner føler ikke politikerene noe ansvar for eller er kanskje ikke klar over det engang. At endringer kan ha sånne kanskje utilsiktede virkninger. Det er rart at innstramninger alltid skal gå ut over dem som er mest sårbare for å bruke et uttrykk det er gått mye inflasjon i synes jeg. Det er kanskje noe galt eller stygt ved utseendet deres? Siden de ikke har noe krav på verken jobb eller noe. Uten å ha mulighet til å vite at reglene kom til å bli akkurat slik. Man må bare håpe at familien deres kan bidra noe.

Anonymkode: 4f6a1...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uten å være medisinsk kompetent så tror jeg mange opplever og går gjennom store depresjoner nå om dagen og det er kanskje ikke rart så mye motgang mange må erfare  og kanskje gå i årevis med ubehandlede tilstander og store depresjoner.. Jeg hørte på radio at selvmord skjer også her i landet daglig uten at jeg har sett noen ny statistikk. Hvert tilfelle er jo en for mye. Det tror jeg alle er enig om. Men ikke lett å forstå hvordan man snur en uheldig utvikling. Det mangler nok mye på tilgjengelig og forståelug kunnskap for oss alle. Mange har det nok langt fra bra også i vårt suksessamfunn med stor rikdom for så mange. Man skal ikke høre mye nyheter for å skjønne det.

Anonymkode: 4f6a1...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lest om dette i avisen og tenker at enkelte mennesker kan ikke ha det mye bra.

Anonymkode: 4f6a1...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er rart at innstramninger alltid skal gå ut over dem som er mest sårbare for å bruke et uttrykk det er gått mye inflasjon i synes jeg. Det er kanskje noe galt eller stygt ved utseendet deres?

Dette er en innstramning / regelendring som rammer en gruppe. De har ikke blitt innkalt enkeltvis og fått tilpasset utbetalingen til utseendet sitt. Det tror jeg ligger et stykke unna hva norske politikere vil finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, laban skrev:

Dette er en innstramning / regelendring som rammer en gruppe. De har ikke blitt innkalt enkeltvis og fått tilpasset utbetalingen til utseendet sitt. Det tror jeg ligger et stykke unna hva norske politikere vil finne på.

LItt offtopic men siden vi snakker om stygghet, sosialklienter (ja bla.a disse syke folkene vi snakker om som ikke får AAP lenger...) får ikke tannbehandling ut over den billigste dekket, som er å trekke tennene som regel, så mange av disse syke folkene vil bli "stygge" etterhvert når de går rundt uten tenner

Noe å tenke på, så mange kjemper for kvinner, for trygdede, for homser eller transer etc.... men langtids sosialklienter som statistisk sett er sykere enn uføretrygdede, og blir henvist til å trekke tennene sine som behandling.... ingen gir F i dem.  Er ikke like "trendy" eller "hipt" å kjempe for at denne gruppen skal få verdig behandling. "Merkelig"

Kanskje det sånn sett er "bra" at noen "verdige" AAP folk settes på sosialen, slik at folk faktisk oppdager hey denne gruppen har det ikke særlig bra i Norge...

Anonymkode: 92fbe...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke like "trendy" eller "hipt" å kjempe for at denne gruppen skal få verdig behandling.

Det er mange som jobber for å få til et system for tannbehandling som likner annen helsehjelp, med egenandeler osv. Men det er nok ta tid før dette er et faktum, og det handler ikke første og fremst om utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, laban skrev:

Det er mange som jobber for å få til et system for tannbehandling som likner annen helsehjelp, med egenandeler osv. Men det er nok ta tid før dette er et faktum, og det handler ikke første og fremst om utseende.

Man registrerer du ikke kommenterer den hårreisende dårlige behandlingen av sosialklienter, som ofte er syke, man mangler (riktig) diagnose.

Anonymkode: edbf1...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man registrerer du ikke kommenterer den hårreisende dårlige behandlingen av sosialklienter, som ofte er syke, man mangler (riktig) diagnose.

Anonymkode: edbf1...46f

Jeg kommenterer det som i utgangspunktet var grunnen til at jeg svarte i tråden: At folks utseende er irrelevant når det gjelder reglene for AAP eller støtte til tannbehandling eller annen helsehjelp. Det er helt sikkert mange sosialklienter som burde hatt mer og / eller bedre tilpasset hjelp, men kriteriene handler lite om ytre skjønnhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror også at enkelte av de som styrer og steller ikke forstår "hvor langt nede" mange mennesker er i dag. Enkelte virker å tro at bare " bunnen er nådd" må alt bare gå oppover igjen. Alle menneskene som nå bare er massevis av enkeltmennesker som ses på som økonomiske aktører som skal konkurrere med store industrikonsern. Jeg tror ikke det er slik. Der finnes ingen bunn men de forstår det ikke.

Anonymkode: 4f6a1...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så mange viktige prinsipp som  bare er på gli i vår tid virker det som. Trist syn.😆

Anonymkode: 4f6a1...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...