Gå til innhold

Greit å låne penger av venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg droppet ett venskap etter mange forslag om å låne penger. ER jeg sær?

 

Personen spurte om penger til husleie, viste ikke når han kunne tilbakebetale, men skulle få tilbake pengene "en gang", også sa jeg nei, da spurte han om penger til et gavekort. Langt brokete vennskap, jeg slettet han fra facebook. Mange penge-lån forespørsler i gjennom årene. Jeg har da nok med mitt?

Anonymkode: 4cda0...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg droppet ett venskap etter mange forslag om å låne penger. ER jeg sær?

 

Personen spurte om penger til husleie, viste ikke når han kunne tilbakebetale, men skulle få tilbake pengene "en gang", også sa jeg nei, da spurte han om penger til et gavekort. Langt brokete vennskap, jeg slettet han fra facebook. Mange penge-lån forespørsler i gjennom årene. Jeg har da nok med mitt?

Anonymkode: 4cda0...4db

Hvis man stadig må låne penger av venner så må man faktisk ta andre grep for å få kontroll på økonomien sin. Alle kan komme i en situasjon der man trenger å låne noen kroner, men å gjøre det gang på gang og ikke vite når man kan betale tilbake går ikke an. Jeg hadde heller ikke lånt bort penger i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg droppet ett venskap etter mange forslag om å låne penger. ER jeg sær?

 

Personen spurte om penger til husleie, viste ikke når han kunne tilbakebetale, men skulle få tilbake pengene "en gang", også sa jeg nei, da spurte han om penger til et gavekort. Langt brokete vennskap, jeg slettet han fra facebook. Mange penge-lån forespørsler i gjennom årene. Jeg har da nok med mitt?

Anonymkode: 4cda0...4db

Ikke en person jeg ville lånt penger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg droppet ett venskap etter mange forslag om å låne penger. ER jeg sær?

 

Personen spurte om penger til husleie, viste ikke når han kunne tilbakebetale, men skulle få tilbake pengene "en gang", også sa jeg nei, da spurte han om penger til et gavekort. Langt brokete vennskap, jeg slettet han fra facebook. Mange penge-lån forespørsler i gjennom årene. Jeg har da nok med mitt?

Anonymkode: 4cda0...4db

Syns det er feil å stadig ville låne penger, har noen her også. Neste gang sier jeg nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg reagerte mest på var att han etter neiet til husleie, spurte om å få låne til ett gavekort. Da tar man ikke sin egen økonomiske situasjon seriøst. Hvis man ikke har råd til husleie, så låner man ikke til ett gavekort.

Anonymkode: 4cda0...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må jo se an menneske. Jeg har lånt bort penger til slekt, familie og venner uten noen problemer. Sist lånte jeg bort bankkortet til ei venninne, pengene var tilbakebetalt etter to dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, usikker skrev:

Ikke  låne penger til, eller av venner! Never!

Jeg har en venninne som er ufør og tross knallhard styring på egen økonomi innimellom sliter litt, da har det hendt en sjelden gang at hun har spurt om hjelp til en regning og det har hun selvfølgelig fått! Vi vet  begge at det er penger jeg ikke vil få tilbake, men for meg betyr det ingenting, det som betyr noe er å hjelpe henne når hun trenger det og jeg er sjeleglad for at hun tør spørre meg - hun spør bare når hun er virkelig nødt så det er flere år mellom hver gang. :) Ellers pleier hun å få penger til jul og bursdag i tillegg til en gave, en det er ikke noe noen av oss gjør noe nummer ut av. Da hun sårt trengte nye briller fikk hun en stor sum til bursdagen sin for å dekke den kostnaden. Om emnet kommer opp pleier vi å le litt og si at "Tilbakebetalingsfristen er en gang i en fjern, fjern fremtid". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg droppet ett venskap etter mange forslag om å låne penger. ER jeg sær?

 

Personen spurte om penger til husleie, viste ikke når han kunne tilbakebetale, men skulle få tilbake pengene "en gang", også sa jeg nei, da spurte han om penger til et gavekort. Langt brokete vennskap, jeg slettet han fra facebook. Mange penge-lån forespørsler i gjennom årene. Jeg har da nok med mitt?

Anonymkode: 4cda0...4db

Nei. Det er ofte ikke så lett å gjøre noe for andre.

Anonymkode: bc78d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om folk trenger hjelp bør de oppsøke det offisielle hjelpeapparatet. Det er mye bedre for den det gjelder også tror jeg. Man får kanskje da varig og profesjonell hjelp for kanskje et større problem som omfatter flere familiemedlemmer. Jeg tror selv jeg ville ønsket det som løsning da jeg da ville sluppet å skylde min venn noe. Om man er kristen så skal man jo gjøre med sin neste som man ville ønsket overfor seg selv. Het det på søndagsskolen iallfall. Man kan jo fortsatt være venn og om vennskapet er nært kan man jo tilby seg å være med til fastlege eller nav eller banken ell.frelesarmeen eller bymisjonen. Jeg syntes også dette gjelder slektninger om det ikke er snakk om små barn.

Anonymkode: bc78d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser man tydelige tegn på vannskjødsel for eksempel av små barn må jo barnevern eller sbdre myndigheter kontaktes. Man kan ikke bare stille seg nøytral til sånt. Andre ting ville jeg bare henvist til nav.

Anonymkode: bc78d...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ofte ikke så lett å gjøre noe for andre.

Anonymkode: bc78d...f2d

Har man økonomi til det så er det slik at jeg ville ha vært til hjelp om personen sto meg nær i livet mitt. Ville ikke slettet en venn av et slikt spørsmål. De må få spørre om de sliter. Jeg har aldri fått mange forespørsler om slike ting. Men jeg er ikke den rette å spørre heller 😂

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 6.4.2019 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Jeg droppet ett venskap etter mange forslag om å låne penger. ER jeg sær?

 

Personen spurte om penger til husleie, viste ikke når han kunne tilbakebetale, men skulle få tilbake pengene "en gang", også sa jeg nei, da spurte han om penger til et gavekort. Langt brokete vennskap, jeg slettet han fra facebook. Mange penge-lån forespørsler i gjennom årene. Jeg har da nok med mitt?

Anonymkode: 4cda0...4db

Det var kanskje drøyt hvis du slettet vedkommende uten å gi en begrunnelse for hvorfor du har velgt å gjøre det, men hvis vedkommende er klar over hvorfor han/ hun er slettet så no problem…

Anonymkode: 48973...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var kanskje drøyt hvis du slettet vedkommende uten å gi en begrunnelse for hvorfor du har velgt å gjøre det, men hvis vedkommende er klar over hvorfor han/ hun er slettet så no problem…

Anonymkode: 48973...66e

Jeg slettet han pga att han etter å ha fått avslag på det med lån, hadde lånet av noen andre i stedet. For så spørre meg om gavekort han skulle gi til noen andre på 500 kroner.

 

Det jeg da reagerer på er att han skulle låne til husleie, uten å kunne si når jeg skulle få det tilbake, men da samtidig bruker penger på gavekort til det jeg antar er en ny flamme.

 

Dette er selvfølgelig ikke første gangen vedkommende spør. Han har også spurt meg om større beløp, og å være medlånstager.

 

Dette pluss att vi har en masse negativ bagasje. Og vedkommende er altid i krise. Både for reelle ting, og indbildte ting. Jeg er bare lei hele vennskapet, så ble dette på en måte dråpen. Vedkommende er også svært manipulerende, uten att jeg skal gi eksempler med risk for igjenkjennelse, siden det er veldig spesielle ting det dreier seg om.

Anonymkode: 4cda0...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slettet han pga att han etter å ha fått avslag på det med lån, hadde lånet av noen andre i stedet. For så spørre meg om gavekort han skulle gi til noen andre på 500 kroner.

 

Det jeg da reagerer på er att han skulle låne til husleie, uten å kunne si når jeg skulle få det tilbake, men da samtidig bruker penger på gavekort til det jeg antar er en ny flamme.

 

Dette er selvfølgelig ikke første gangen vedkommende spør. Han har også spurt meg om større beløp, og å være medlånstager.

 

Dette pluss att vi har en masse negativ bagasje. Og vedkommende er altid i krise. Både for reelle ting, og indbildte ting. Jeg er bare lei hele vennskapet, så ble dette på en måte dråpen. Vedkommende er også svært manipulerende, uten att jeg skal gi eksempler med risk for igjenkjennelse, siden det er veldig spesielle ting det dreier seg om.

Anonymkode: 4cda0...4db

Ikke tenk på han mer, kom deg videre ❤️ 

gjort er gjort og spist er spist 

Fokuser på deg selv og live ditt 

 

Anonymkode: 48973...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...