Gå til innhold

Føler du at du plager fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er heldig nå å får time hos en lege som virker fantastisk empatisk og snill og god person. Det er lang reisevei men det kompenserer for mye at jeg har vært i systemet der før tror jeg. 

Men alle som arbeider der virker som de løper raskere enn sunt er i noen bransje. Må være store følsesmessige påkjenni ger ikke minst. Så mange skhebner mener jeg. Pasientene er inn og ut på løpende bånd.

Jeg synes mange av disse digitale nye og fancy løsningene på alt ofte bare vanskeliggjør det kommunikative. Alt trenger man ikke føler jeg og har heller ikke lommebok til det.

Jeg har nettopp vært der og håper ting roer seg mer for meg nå i angst. Håper på bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

51 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg sa til sjefen at dette var en liten operasjon, at jeg kune ble borte den ene dagen og ikke kom til å bli sykemeldt. Håper dette stemmer ? 🙂 Jeg skal ha operasjonen på en fredag og får lørdag og søndag til å komme meg på.

Er det laparopskopisk, gjennom navlen? I 2007 kom jeg meg helt greit i løpet av en helg. Første gangen var jeg slått ut ei uke, mest pga. narkosen. Snittene er helt uproblematiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, laban skrev:

Er det laparopskopisk, gjennom navlen? I 2007 kom jeg meg helt greit i løpet av en helg. Første gangen var jeg slått ut ei uke, mest pga. narkosen. Snittene er helt uproblematiske.

Nei, det står hysteroskopi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også fastlegene er visst så veldig utsatt for nett hets og fysisk mobbing i livet. Forskning avdekker det har jeg hørt. Ikke rart hele fastlegesystemet kan bare bryte sammen om man skal ta for god fisk  media da og hva de skriver. Forskjellige typer ytelser såsom uførestønaden  er også blitt nærmest uoppnåelige har jeg også hørt. Om ikke alt bare er rykteflom og unøyaktigheter i media.  Reglene og journalsystemet endres jo også stadig har jeg inntrykk av og forskjellige saksbehandlere i nav må jo være utrolig vanskelig.Har jo egentlig bare egen lille erfaring å vise til. Selv har jeg prøvet å bytte leger og også gått privat dels i håp om å treffe noen med bedre kunnskap om hva som feilte mitt tilfelle. Men fånyttes. Nå ser det ut som alderen gjør sitt.  Alle belastningene må jo bare ofte gjøre fastlegens rolle nærmest umenneskelig og nærmest uetisk.Men det er jo de som styrer og steller sin skål.  Synes ikke det er rart om fastlegene reagerer. Lojale og trofaste mot pasientene  tror jeg oftest de er. Pasientenes eneste forsvar tror jeg faktisk slik alt er blitt i dag. Nå som pasienten må bære alt ansvar etter reglene som jeg forstår. Alt er på eget ansavar og det er kanskje det eneste riktige. Da blir vel også alle mere forsiktige. Vi kan alle få nok tror jeg. Også fastlegen.Ikke bare pasienten som kanskhe er mest forvirret. Vet ikke hva den skal tro og tenke kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nærmest synd i fastlegene også. Kanskje med mange tungpsykiatriske pasienter de ikke har noen institusjoner å henvise til som har ledig kapasitet og godt nok tilbud. Kan ikke være lett og bare nerveslitende også for leger vil jeg tenke og tro. Kan ikke være lett å være leger i dag heller. Privat eller offentlig. Det kan bli nok med belastninger på alle mennesker tror jeg. Også profesjonelle.

Som jeg forstår er det midler som mangler så mange steder i " systemet". Fortvilet for de det rammer mest. Pasienten eller brukeren.

Men noen løsning eller medisin har ikke jeg. Vi har bare alle så nok med vårt i dag tror jeg. Også politikerene. Egentlig ikke rart med alle krisene står om i media både hjemme og ute i verden.

Alt er ikke lett å være noen personer  i dag tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt kan ikke være så lett å være oppdatert på alt til enhver tid for fastlegene heller mener jeg. Helsrangst er det jo så mange som snakker om og noen pasienters plager er kanskje bagatellmessige sett opp mot dem som virkelig har noe å slite med og kanskje også hvor små barn er rammet.

Alle tenker vi jo vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du ikke stresser fastlegen med dette. Du følger opp det dere har avtalt og er en flink pasient, og det er noe helt annet enn å renne ned dørene på legekontoret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 20.02, Nicklusheletida skrev:

Det er jo bra at jeg blir passet på, men det er som mora mi sier som ikke gidder å dra til legen fordi: - Nei, da blir jeg sikkert bare "syk" fordi da finner de sikkert bare et eller annet og det blir så mye ekstra styr 😀

Må si jeg tenker litt det samme nå. Det ble litt mye styr av dette.

Det sa den forrige fastlegen min om mr - om man tar mr av voksne mennesker så finner man alltid noe, så med mindre man virkelig trenger å ta så gjør man det ikke. :) Men akkurat mammografi og celleprøver er viktige uansett! Bra du gjorde dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 23.8.2019 den 22.54, laban skrev:

Er det laparopskopisk, gjennom navlen? I 2007 kom jeg meg helt greit i løpet av en helg. Første gangen var jeg slått ut ei uke, mest pga. narkosen. Snittene er helt uproblematiske.

Jeg drister meg til å komme med en oppdatering tross at jeg befinner meg på psykiatri . 

Dette gikk jo kjempefint. Jeg hadde flere små polypper + en muskelknute i livmora. 

Legen sa at de så helt fine ut og at han følte seg trygg på at det ikke var noe skummelt med dem. Han så ut som en erfaren lege som nærmet seg pensjonsalder, så jeg stoler på det. 

Jeg måtte ha litt ekstra smertestillende etterpå for gjorde det ganske vondt. Dermed ble jeg veldig trøtt og ble liggende ei stund ekstra. Da samboeren kom ble han glad da jeg åpnet øynene og var levende, for han sa jeg så likbleik og helt dau ut da han kom inn 😀

Nå er jeg i superform, men ble plassert i sofaen og får ikke lov til å gjøre noe hjemme. Jeg blir behandlet som ei prinsesse og litt sykeliggjort 🙂

Nå er fredda'n og godt å være ferdig med dette styret 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg drister meg til å komme med en oppdatering tross at jeg befinner meg på psykiatri . 

Dette gikk jo kjempefint. Jeg hadde flere små polypper + en muskelknute i livmora. 

Legen sa at de så helt fine ut og at han følte seg trygg på at det ikke var noe skummelt med dem. Han så ut som en erfaren lege som nærmet seg pensjonsalder, så jeg stoler på det. 

Jeg måtte ha litt ekstra smertestillende etterpå for gjorde det ganske vondt. Dermed ble jeg veldig trøtt og ble liggende ei stund ekstra. Da samboeren kom ble han glad da jeg åpnet øynene og var levende, for han sa jeg så likbleik og helt dau ut da han kom inn 😀

Nå er jeg i superform, men ble plassert i sofaen og får ikke lov til å gjøre noe hjemme. Jeg blir behandlet som ei prinsesse og litt sykeliggjort 🙂

Nå er fredda'n og godt å være ferdig med dette styret 😄

Hvordan går det med deg? Var det et stort inngrep? 

Anonymkode: 5ffe9...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med deg? Var det et stort inngrep? 

Anonymkode: 5ffe9...87b

Nei, det var et lite inngrep. Det går kjempefint. 

Jeg blir litt skremt av det jeg ser i speilet. Jeg hadde jo litt sommerfarge, men nå er jeg likbleik/ grå i fjeset, så ser sykere ut enn jeg føler meg 😀

Er bare litt trøtt og følelsen kan sammenlignes med å ha inntatt et glass rødvin, men ellers bra 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det var et lite inngrep. Det går kjempefint. 

Jeg blir litt skremt av det jeg ser i speilet. Jeg hadde jo litt sommerfarge, men nå er jeg likbleik/ grå i fjeset, så ser sykere ut enn jeg føler meg 😀

Er bare litt trøtt og følelsen kan sammenlignes med å ha inntatt et glass rødvin, men ellers bra 🙂

Jeg blør en del, men det er forventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 25.8.2019 den 12.14, Lillemus skrev:

Det sa den forrige fastlegen min om mr - om man tar mr av voksne mennesker så finner man alltid noe, så med mindre man virkelig trenger å ta så gjør man det ikke. :) Men akkurat mammografi og celleprøver er viktige uansett! Bra du gjorde dette!

Du vil ikke tro det, men nå ringte gynekologen og sa at de hadde rotet bort celleprøven de tok av meg og at jeg må ha ny time. 

- Jammen jeg ble operert på fredag og legen sa alt så fint ut, men prøver blir sendt inn. Jeg er ferdig nå. 

-Nei, du skjønner det at det er en annen type prøve som ble tatt da. Det er ikke det samme, bla bla bla. 

Nå er jeg så sint . Jeg skulle aldri ha begynt å dille med dette legestyret. 

Fader altså, så mye greier dette førte med seg. Jeg som var helt frisk. 

Rote bort prøven 😠 At det er mulig. !  Jeg har ikke tålmodighet til sånt. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2019 den 20.02, Nicklusheletida skrev:

Må jo fortelle hva dette førte til da 🙂

Jeg hørte på deg og utførte både mammografi og en GU. Etter mammografien fikk jeg brev ( rett før sommerferien) om at bildene ikke var gode nok og at jeg måtte inn til Radiumshospitalet og ta nye bilder. Jeg er ikke så dum at ikke jeg forsto at det kunne bety at de hadde funnet noe. Jeg klarte å skyve det vekk i ferien, men mine antagelser var riktige. - Vi har kalt deg inn hit fordi vi har funnet en mørk flekk. Flekken viste seg å være uskyldig. De stakk hull på den og tømte den og dermed var den borte.

På GU viste deg seg at jeg hadde en polypp som de mente jeg skulle fjerne og neste fredag skal jeg opereres. Jeg regner med at den også er uskyldig iom at jeg ikke har hørt noe mer etter celleprøven.

Det er jo bra at jeg blir passet på, men det er som mora mi sier som ikke gidder å dra til legen fordi: - Nei, da blir jeg sikkert bare "syk" fordi da finner de sikkert bare et eller annet og det blir så mye ekstra styr 😀

Må si jeg tenker litt det samme nå. Det ble litt mye styr av dette.

 

Hei 

jeg har litt samme erfaring.

drar sjelden til legen, men da min gamle hund for første gang i hans liv ble alvorlig syk for ca 4 uker siden, dro jeg. Han hadde ikke overlevd uten denne hjelpen inkludert innleggelse. Og selvfølgelig ble han syk fredag ettermiddag...:-(

takknemmelig for prøver som viste uvi og AB som fikk han på bena kjapt, med intravenøs veske og smertelindring. 

Men nå fortsetter det liksom bare...

de fant forstørret prostata ( ikke uvanlig for en eldre mann)  så fikk han ny medisin for dette, greit nok. Men nå måtte jeg i dag minne om at det går en grense for meg, så jeg spurte, nok en UL vil det føre til noen konkret behandling..

nå oppdaget de cyster som de mulig måtte tappe, men tydeligvis har prostata medisin og AB virket positivt inn, men poenget mitt, går man  til legen så utsetter man seg for « nye funn» man kanskje hadde levd lengre og bedre med uten å vite om.

selv går jeg ofte til fastlegen på barnas vegne, svært sjelden for egen del, det meste av sykdom går jo over, eller fikser mann like lett selv.

I dag lot jeg dem ta urin fra urinblæren hans slik de ville, men slike undersøkelser kan medføre nye komplikasjoner.

men nå er vi jo livredd han skal dø... så da blir man til slutt litt tvunget av deres funn, spådommer, erfaringer og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei 

jeg har litt samme erfaring.

drar sjelden til legen, men da min gamle hund for første gang i hans liv ble alvorlig syk for ca 4 uker siden, dro jeg. Han hadde ikke overlevd uten denne hjelpen inkludert innleggelse. Og selvfølgelig ble han syk fredag ettermiddag...:-(

takknemmelig for prøver som viste uvi og AB som fikk han på bena kjapt, med intravenøs veske og smertelindring. 

Men nå fortsetter det liksom bare...

de fant forstørret prostata ( ikke uvanlig for en eldre mann)  så fikk han ny medisin for dette, greit nok. Men nå måtte jeg i dag minne om at det går en grense for meg, så jeg spurte, nok en UL vil det føre til noen konkret behandling..

nå oppdaget de cyster som de mulig måtte tappe, men tydeligvis har prostata medisin og AB virket positivt inn, men poenget mitt, går man  til legen så utsetter man seg for « nye funn» man kanskje hadde levd lengre og bedre med uten å vite om.

selv går jeg ofte til fastlegen på barnas vegne, svært sjelden for egen del, det meste av sykdom går jo over, eller fikser mann like lett selv.

I dag lot jeg dem ta urin fra urinblæren hans slik de ville, men slike undersøkelser kan medføre nye komplikasjoner.

men nå er vi jo livredd han skal dø... så da blir man til slutt litt tvunget av deres funn, spådommer, erfaringer og råd.

Etter min oppfatning vil det ofte være mer barmhjertig å la eldre hunder dø enn å utsette dem for mye medisinsk behandling. 

Anonymkode: 23942...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter min oppfatning vil det ofte være mer barmhjertig å la eldre hunder dø enn å utsette dem for mye medisinsk behandling. 

Anonymkode: 23942...0df

Enig i det, men en AB kur og prostata medisiner syns jeg er innenfor grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
45 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei 

jeg har litt samme erfaring.

drar sjelden til legen, men da min gamle hund for første gang i hans liv ble alvorlig syk for ca 4 uker siden, dro jeg. Han hadde ikke overlevd uten denne hjelpen inkludert innleggelse. Og selvfølgelig ble han syk fredag ettermiddag...:-(

takknemmelig for prøver som viste uvi og AB som fikk han på bena kjapt, med intravenøs veske og smertelindring. 

Men nå fortsetter det liksom bare...

de fant forstørret prostata ( ikke uvanlig for en eldre mann)  så fikk han ny medisin for dette, greit nok. Men nå måtte jeg i dag minne om at det går en grense for meg, så jeg spurte, nok en UL vil det føre til noen konkret behandling..

nå oppdaget de cyster som de mulig måtte tappe, men tydeligvis har prostata medisin og AB virket positivt inn, men poenget mitt, går man  til legen så utsetter man seg for « nye funn» man kanskje hadde levd lengre og bedre med uten å vite om.

selv går jeg ofte til fastlegen på barnas vegne, svært sjelden for egen del, det meste av sykdom går jo over, eller fikser mann like lett selv.

I dag lot jeg dem ta urin fra urinblæren hans slik de ville, men slike undersøkelser kan medføre nye komplikasjoner.

men nå er vi jo livredd han skal dø... så da blir man til slutt litt tvunget av deres funn, spådommer, erfaringer og råd.

Huff ja, min første tanke var at nei nå får det være nok. Har ikke tid til dette tullet. Har nok å gjøre på jobb og dette unødvendige tullet skaper stress . Må ta fri fra jobb IGJEN. 

Men har roet meg litt nå og tør ikke helt å gi faen heller som jeg først tenkte å gjøre 😀

God bedring til hunden din. Håper det går bra 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Huff ja, min første tanke var at nei nå får det være nok. Har ikke tid til dette tullet. Har nok å gjøre på jobb og dette unødvendige tullet skaper stress . Må ta fri fra jobb IGJEN. 

Men har roet meg litt nå og tør ikke helt å gi faen heller som jeg først tenkte å gjøre 😀

God bedring til hunden din. Håper det går bra 😘

Takk

håper det går bra med deg også.

bra å ha i bakhodet, at mye fikser kroppen tross alt selv, og at mye screeiniger fører til unødvendig behandlinger.

ofte ordner kroppen seg selv, men når man står i det og får vite om diverse.. kommer jo selvsagt spørsmålene nærere.

mye fins det enkel og konkret behandling for, mye fører mer med seg tvil og uro, oppi sånt kan man bli beriket med nye evner til å oppleve gledene ved livet mer. Som om man får nye øyne og nye sanser, det er i blant en god ting ved sykdom eller avdekkelse av mulig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...