Gå til innhold

Ungdommen er kunnskapsløse når det gjelder privatøkonomi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

17 timer siden, Xtra skrev:

På hvilket trinn? Mine ungdommer har ikke hatt det.

Mine har hatt det på ungdomsskolen. 9.trinn, tror jeg. Veldig bra opplegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«rekne ut inntekter, setje opp budsjett for eit hushald og vurdere korleis livssituasjon, sparing og låneopptak påverkar personleg økonomi» = kompetansemål elever skal jobbe med i vgs. - Er også i grunnskolen. 

Jeg synes dog foreldre har det største ansvaret her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker
På 10.4.2019 den 14.57, Xtra skrev:

Jeg har litt vanskelig for å se at dette skal være skolens ansvar. 

Det trengs åpenbart.

https://www.nrk.no/hordaland/ungdom-far-laere-pa-skolen-hvordan-de-skal-unnga-a-bli-gjeldsslaver-1.14525862

 – Norsk ungdom får lære for lite om økonomi

– Mange tar opp mye gjeld og får problemer senere i livet, sier Lene Drange. Nå reiser 130 «økonomitrenere» rundt og lærer norsk ungdom å unngå å bli gjeldsslaver.

En undersøkelse de gjennomførte i 2017 viste at bare én av ti elever mente økonomiundervisningen i skolen var bra.

Elevene tror det vil være viktig for framtiden deres.

– Det er ikke så mye snakk om det på skolen, egentlig, men det kunne vært smart å snakke mer om det, sånn at vi skjønner hvordan det fungerer, sier Basili.

Anonymkode: 7328b...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ofte unge mennesker i dag virker som om de har drøssevis med penger og er superflinke men det er sikkert ikke alle og kanskje et overflate inntrykk.

Anonymkode: ecfee...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er ikke bare i dag å være med på alt verken for unge eller eldre eller alle med lav inntekt. Det er mange forsakelser som må gjøres for så mange i dag bare  på grunn av økonomien. Som regel er jo årsak vedvarende lav inntekt  over lang tid men man kan alltid bli bedre på å forvalte de pengene man har synes jeg. Alltid noe å lære og får de unge et godt utgangspunkt iallefall kunnskapsmessig så er det mye å ta med seg videre i livet. Mer enn nyttig synes jeg. Mye har selvsagt vi eldre fått inn med morsmelka.

Anonymkode: ecfee...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...