Gå til innhold

Vordan vaske vinduer?


cathlin

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke drevet så mye med det. 

Har lest 100 tips på nett. Men hva er best

  • bare zalo
  • bare salmiakk og dra over kanter med klut
  • først salo, så salmiakk
  • blande zalo og salmiakk??
  • bare bruke kaldt vann og microfiberklut? og ikke nal
  • zalovann, dra over med nal og der etter ta kanter med microfiber
  • kaldt vann og nal

Avispapir er gammeldags, har jeg skjønt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, cathlin skrev:

vann og microfiberklut

Jeg har gode erfaringer med ordentlige mikrofiberkluter.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg har ikke drevet så mye med det. 

Har lest 100 tips på nett. Men hva er best

  • bare zalo
  • bare salmiakk og dra over kanter med klut
  • først salo, så salmiakk
  • blande zalo og salmiakk??
  • bare bruke kaldt vann og microfiberklut? og ikke nal
  • zalovann, dra over med nal og der etter ta kanter med microfiber
  • kaldt vann og nal

Avispapir er gammeldags, har jeg skjønt. 

Jeg sprayer på blå jif og tørker av med tørkepapir, gnukker litt ekstra på flekkene. Holder for meg. :) Har en microfiberklut som jeg bare tar vann på og vasker speilet over vasken på badet med (det ser ikke ut innimellom!) og det blir gullende rent uten såpe, så kanskje jeg skulle prøve det på vinduene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg har ikke drevet så mye med det. 

Har lest 100 tips på nett. Men hva er best

  • bare zalo
  • bare salmiakk og dra over kanter med klut
  • først salo, så salmiakk
  • blande zalo og salmiakk??
  • bare bruke kaldt vann og microfiberklut? og ikke nal
  • zalovann, dra over med nal og der etter ta kanter med microfiber
  • kaldt vann og nal

Avispapir er gammeldags, har jeg skjønt. 

Jeg blander Zalo og salmiakk. Vasker først karmer, deretter glass med klut. Tar så nal  og en tørr mikrofiberklut. Tørker med mikrofiberkluten langs kantene og bruker så nalen ovenfra og nedover. Tørker av nalen med tørr mikrofiberklut mellom hvert nytt drag, og fjerner også overflødig vann nederst til slutt med den tørre kluten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, laban skrev:

Jeg har gode erfaringer med ordentlige mikrofiberkluter.

Nå ble jeg i tvil om hva en ordentlig mikrofiberklut egentlig er? Men du bruker altså bare vann og mikrofiber. 

Det er et ganske stort areal med glassflater som skal vaskes. Jeg må vel uansett gå over dem med klut en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg sprayer på blå jif og tørker av med tørkepapir, gnukker litt ekstra på flekkene. Holder for meg. :) Har en microfiberklut som jeg bare tar vann på og vasker speilet over vasken på badet med (det ser ikke ut innimellom!) og det blir gullende rent uten såpe, så kanskje jeg skulle prøve det på vinduene også.

Nåh, jiff og tørkepapir. Her er det veldig skittent så jeg ser for meg at det bare dras utover av tørkepapir. Eller så må jeg ha veldig veldig mye tørkepapir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, frosken skrev:

Jeg blander Zalo og salmiakk. Vasker først karmer, deretter glass med klut. Tar så nal  og en tørr mikrofiberklut. Tørker med mikrofiberkluten langs kantene og bruker så nalen ovenfra og nedover. Tørker av nalen med tørr mikrofiberklut mellom hvert nytt drag, og fjerner også overflødig vann nederst til slutt med den tørre kluten. 

Det er altså mulig å blande Zalo og salmiakk. Bruker du nalen rett ovenfra og ned? Eller mer proffe skrå-sving-bevegelser? Glassene jeg skal vaske er på ca 1x2,20 meter (mange av dem). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, cathlin skrev:

Det er altså mulig å blande Zalo og salmiakk. Bruker du nalen rett ovenfra og ned? Eller mer proffe skrå-sving-bevegelser? Glassene jeg skal vaske er på ca 1x2,20 meter (mange av dem). 

Ja, Zalo og Salmiakk er ok å blande (masse proffe vindusvaskere som bruker det). Det er ikke så viktig om du bruker nalen ovenfra og ned eller fra side til side, det viktige er hvor du legger trykket på nalen... Du unngår å få striper ved å ikke legge press på den kanten som er mot det våte området... (litt usikker på om dette er forståelig da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cathlin skrev:

Jeg trenger en sånn. Eller jeg kunne trengt å låne en sånn, for jeg kjøper ikke alle mulige dingser som hoper seg opp i skuffer og skap. 

Vindusvask er ganske gøy når du kommer i gang;-) Fin påskeaktivitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Vindusvask er ganske gøy når du kommer i gang;-) Fin påskeaktivitet!

Ha,,,,ha,,,,ha 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, cathlin skrev:

Nå ble jeg i tvil om hva en ordentlig mikrofiberklut egentlig er? Men du bruker altså bare vann og mikrofiber. 

Det er et ganske stort areal med glassflater som skal vaskes. Jeg må vel uansett gå over dem med klut en gang. 

Jeg vasker på sykehus, og vi bruker disse som jeg sterkt vil anbefale: 

http://vileda-professional.com/no-NO/products/02-interior-cleaning/01-microfibre-cloths/04-microtuff-plus/index.shtml

Hilsen fagarbeider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cathlin skrev:

Jeg trenger en sånn. Eller jeg kunne trengt å låne en sånn, for jeg kjøper ikke alle mulige dingser som hoper seg opp i skuffer og skap. 

En nal er langt billigere og gjør en like god jobb...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jippi skrev:

En nal er langt billigere og gjør en like god jobb...

 

Nei, det blir mye mer søl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du bare en dråpe eller to med zalo og bare en kork salmiakk til 10 liter vann. Hvis det skummer er det for mye såpe, og da kan det legges igjen en hinne og bli skjoldete 😆 

Fibrene i mikrofiberklutene gir like god nytte som såpe med mindre det er vanskelige flekker som ikke kan fjernes uten kjemikalier. Og kluten har opp til 32 sider om man bretter den. 

 

Endret av Jippi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...