Gå til innhold

Ville du reagert om partneren din fikk slike rykninger om natten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det ser likt ut som i denne filmen. Jeg har bråvåknet flere ganger med at kjæresten får slike bevegelser og lager noen merkelige lyder om natten. Det ser skremmende ut. Og jeg blir redd når det skjer. Jeg våger ikke å bryte inn for det ser ut til at han mister kontroll over kroppen. Det skjer kun når han sover. 

Kan dette være noe psykisk eller annet enn epilepsi? Det minner om epilepsi, men jeg vet ikke. Jeg er bekymret over hvorfor dette skjer. 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo spør ham!

Hvis det er så kraftig som på denne filmen, så er det jo noe alvorlig galt! Om det er epilepsi eller psykisk, det må jo legene finne ut. Det er klart jeg hadde reagert om mannen min hadde fått et sånt anfall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, påskelilje skrev:

Du må jo spør ham!

Hvis det er så kraftig som på denne filmen, så er det jo noe alvorlig galt! Om det er epilepsi eller psykisk, det må jo legene finne ut. Det er klart jeg hadde reagert om mannen min hadde fått et sånt anfall! 

Jeg skal spørre han. Jeg reagerte på det. Synes det var merkelig. Har aldri opplevd noe slikt før. Våget ikke å gripe inn for det så ut som om det kunne forverre situasjonen. Det gikk over etter kort stund men det så forferdelig ut, og det så også forferdelig ubehagelig ut for han. 

Jeg har rådet meg med en venninne. Hun sier at jeg kan fint slappe av for dersom det er epilepsi så ville han fått dette om dagen også, og det gjør han ikke. Hun mener at det derfor ikke kan være noe alvorlig galt. Men hun har ikke sett hvor dramatiske og skremmende disse "anfallene" er. Det ser vondt ut for han og jeg blir redd fordi det virker farlig å gripe inn når det skjer for bevegelsene er så intense. 

Han har aldri sagt noe om dette til meg. Sist gang så han at jeg våknet og så. Men blikket hans var så rart da det skjedde og skjer at jeg ble rett og slett livredd. Jeg lot som jeg sovnet igjen slik at han ikke ble mer stresset. Plutselig roer anfallet seg gradvis og han ligger anpusten og så blir han rolig igjen og sover videre. Dagen etter er han ofte trøtt. Det er netter hvor det ikke har skjedd. 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal spørre han. Jeg reagerte på det. Synes det var merkelig. Har aldri opplevd noe slikt før. Våget ikke å gripe inn for det så ut som om det kunne forverre situasjonen. Det gikk over etter kort stund men det så forferdelig ut, og det så også forferdelig ubehagelig ut for han. 

Jeg har rådet meg med en venninne. Hun sier at jeg kan fint slappe av for dersom det er epilepsi så ville han fått dette om dagen også, og det gjør han ikke. Hun mener at det derfor ikke kan være noe alvorlig galt. Men hun har ikke sett hvor dramatiske og skremmende disse "anfallene" er. Det ser vondt ut for han og jeg blir redd fordi det virker farlig å gripe inn når det skjer for bevegelsene er så intense. 

Han har aldri sagt noe om dette til meg. Sist gang så han at jeg våknet og så. Men blikket hans var så rart da det skjedde og skjer at jeg ble rett og slett livredd. Jeg lot som jeg sovnet igjen slik at han ikke ble mer stresset. Plutselig roer anfallet seg gradvis og han ligger anpusten og så blir han rolig igjen og sover videre. Dagen etter er han ofte trøtt. Det er netter hvor det ikke har skjedd. 

Anonymkode: 74e39...434

Forstår bare ikke hvorfor du ikke har sagt det til ham om morgenen? Det er lenge siden (mange mnd) siden du fortalte om dette. . Ante ikke at det var så ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, påskelilje skrev:

Forstår bare ikke hvorfor du ikke har sagt det til ham om morgenen? Det er lenge siden (mange mnd) siden du fortalte om dette. . Ante ikke at det var så ille. 

Det er fordi jeg forsto ikke hvordan jeg skal reagere og jeg vil jo ikke såre han. Jeg kan heller ikke si det til han under anfallet for det virker som om at hvis jeg sier noe eller griper feil inn så kan han skade seg eller så kan jeg bli skadet. Men jeg skal vise han filmen å spørre han. Skulle tro at han visste om dette fra før. Mulig er det noe han ikke ønsker å fortelle meg.. Jeg vet ikke. Men jeg er dypt bekymret og skal forklare han. 

 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, påskelilje skrev:

Forstår bare ikke hvorfor du ikke har sagt det til ham om morgenen? Det er lenge siden (mange mnd) siden du fortalte om dette. . Ante ikke at det var så ille. 

Fortalte det og viste filmen til en nær venninne. Hun mener at jeg overreagerer. For han er helt normal i våken tilstand. Og hun sier at hvis der var noe galt så ville han ikke kun fått dette under søvn..  Men jeg har ikke ro med det hun sier. For jeg har sett det og er redd for helsen hans. Jeg skal vise filmen og spørre. 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal spørre han. Jeg reagerte på det. Synes det var merkelig. Har aldri opplevd noe slikt før. Våget ikke å gripe inn for det så ut som om det kunne forverre situasjonen. Det gikk over etter kort stund men det så forferdelig ut, og det så også forferdelig ubehagelig ut for han. 

Jeg har rådet meg med en venninne. Hun sier at jeg kan fint slappe av for dersom det er epilepsi så ville han fått dette om dagen også, og det gjør han ikke. Hun mener at det derfor ikke kan være noe alvorlig galt. Men hun har ikke sett hvor dramatiske og skremmende disse "anfallene" er. Det ser vondt ut for han og jeg blir redd fordi det virker farlig å gripe inn når det skjer for bevegelsene er så intense. 

Han har aldri sagt noe om dette til meg. Sist gang så han at jeg våknet og så. Men blikket hans var så rart da det skjedde og skjer at jeg ble rett og slett livredd. Jeg lot som jeg sovnet igjen slik at han ikke ble mer stresset. Plutselig roer anfallet seg gradvis og han ligger anpusten og så blir han rolig igjen og sover videre. Dagen etter er han ofte trøtt. Det er netter hvor det ikke har skjedd. 

Anonymkode: 74e39...434

Det finnes varianter av epilepsi som kun gir anfall om natten. Dersom han kun har nattlige anfall, er det ikke gitt at han selv vet om dem.

Du bør selvfølgelig spørre ham om dette er noe som er undersøkt av lege. Hvis ikke, bør han oppsøke fastlegen for å bli henvist til nevrolog. Du kan evt bli med ham til legen og beskrive det du har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi jeg forsto ikke hvordan jeg skal reagere og jeg vil jo ikke såre han. Jeg kan heller ikke si det til han under anfallet for det virker som om at hvis jeg sier noe eller griper feil inn så kan han skade seg eller så kan jeg bli skadet. Men jeg skal vise han filmen å spørre han. Skulle tro at han visste om dette fra før. Mulig er det noe han ikke ønsker å fortelle meg.. Jeg vet ikke. Men jeg er dypt bekymret og skal forklare han. 

 

Anonymkode: 74e39...434

Du skal ikke gjøre noe under anfallet, slike anfall stopper nesten alltid av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, frosken skrev:

Det finnes varianter av epilepsi som kun gir anfall om natten. Dersom han kun har nattlige anfall, er det ikke gitt at han selv vet om dem.

Du bør selvfølgelig spørre ham om dette er noe som er undersøkt av lege. Hvis ikke, bør han oppsøke fastlegen for å bli henvist til nevrolog. Du kan evt bli med ham til legen og beskrive det du har sett.

Jeg trodde tidligere at han drømte. Men har nå kommet frem til at dette må være noe annet. Og at jeg må fortelle det til han. Og spørre han. Jeg tror det er epileptisk anfall for det er helt likt som i denne videoen. Eneste forskjellen er at han ligger og sover mens det skjer. Normalt sett så ville jeg ha spurt og grepet inn under selve anfallet men det ser ut til å være livsfarlig å gripe inn under anfallet for han får noe som ser ut som sterke kramper og det ser ut som om at hvis jeg sier noe eller holder han så kan jeg risikere at en av oss eller begge blir skadet. Derfor har jeg bare fulgt med på at det roet seg. 

Jeg skal fortelle han det og spørre for jeg er alvorlig bekymret for om det er noe han trenger medisiner for. Tenker spesiellt på at epilepsi. Og kan man kun få dette om natten så er det forklaring nok til at jeg mulig har rett. 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, frosken skrev:

Du skal ikke gjøre noe under anfallet, slike anfall stopper nesten alltid av seg selv.

Jeg ser at det kan være farlig å bryte inn. Han kan mulig skade seg selv eller meg hvis jeg bryter inn. Det er derfor jeg blir så redd når det skjer. Og blir helt sjokket for det ser ut som om han klikker.. Han er en rolig og snill person tvers igjennom. Om dagen får han ikke slike anfall. Jeg må fortelle han dette for jeg er redd for at noe kan skje han. Det ser så skummelt ut. Takk for råd og tips. 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, frosken skrev:

Det finnes varianter av epilepsi som kun gir anfall om natten. Dersom han kun har nattlige anfall, er det ikke gitt at han selv vet om dem.

Du bør selvfølgelig spørre ham om dette er noe som er undersøkt av lege. Hvis ikke, bør han oppsøke fastlegen for å bli henvist til nevrolog. Du kan evt bli med ham til legen og beskrive det du har sett.

Hva med førerkort ved nattlige anfall? Jeg lurer på om han vet om dette. Han fortalte om en venn som fikk epilepsianfall når han sovnet en gang på jobben, og måtte ha hjelp.. Men da satt vi i et familieselskap og jeg våget ikke å si at jeg merket til noe slikt på han og. Jeg begynte å lure på om det var han selv han fortalte om. 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi jeg forsto ikke hvordan jeg skal reagere og jeg vil jo ikke såre han.

 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig er det noe han ikke ønsker å fortelle meg.. Jeg vet ikke.

Er det ikke slik at du har lurt på hvorfor han ofte er så trøtt?

Jeg forstår ikke hvordan dere kan være kjærester og samtidig ha så anstrengt kommunikasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, kupton skrev:

I et slikt tilfelle ville jeg beordret umiddelbar kontakt med fastlege.

Synes du at dette minner om epilepsi i beskrivelsen? Det ser skremmende ut og det ser ut som vist på disse filmene på youtube.  Jeg skal fortelle det til han. Men beste er å fortelle det ansikt til ansikt istedet for å ta det opp på meldinger til han. Dersom han er bevisstløs under anfallene så vil han mulig ikke tro meg. Men jeg kommer til å spørre han om hva dette kan være. Er mulig at han er klar over at han har dette selv og at han har en diagnose uten å ha ville fortalt om det. Men jeg er sjokket og redd for hva det er. Jeg følte episodene som farlig for både han selv og meg. For rykningene var så intenst og han ser psykotisk ut i blikket under anfallene. Det er grunnen til at jeg ble redd for å gripe inn eller si ifra men jeg skal si ifra. 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette skjer heldigvis kun i noen sekunder/ kort stund om natten. Men dette kan også være en forklaring til hvorfor han er mye sliten og trøtt. 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte episodene som farlig for både han selv og meg. For rykningene var så intenst og han ser psykotisk ut i blikket under anfallene. Det er grunnen til at jeg ble redd for å gripe inn eller si ifra men jeg skal si ifra. 

Anonymkode: 74e39...434

Du ble redd for å si i fra fordi det så farlig ut??? Herregud - jeg hadde tatt opp dette etter å ha opplevd det EN eneste gang! Fortell ham det neste gang dere treffes og FORLANG at han oppsøker fastlegen snarest! Om han ikke tror deg så bruk mobilen og film ham neste gang, det kan kanskje være greit å ha for å vise legen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Du ble redd for å si i fra fordi det så farlig ut??? Herregud - jeg hadde tatt opp dette etter å ha opplevd det EN eneste gang! Fortell ham det neste gang dere treffes og FORLANG at han oppsøker fastlegen snarest! Om han ikke tror deg så bruk mobilen og film ham neste gang, det kan kanskje være greit å ha for å vise legen også.

Jeg ble livredd og sjokket under anfallet fordi jeg visste ikke om han var farlig for meg når det skjedde. Jeg visste ikke om hvordan jeg skulle fortelle dette fordi jeg ble redd for hvordan han ville reagere.

Dette skjer tross alt kun under søvn og varer i veldig kort tid / kun sekunder. Jeg lurte på om det var mareritt og noe som kunne være vondt å ripe opp i. Visste ikke hvordan jeg skulle reagere. Han er aktiv og virker helt frisk og sprek og oppegående på dagen. Derfor så ble der vanskelig å vurdere denne situasjonen for meg.

Jeg har rådført meg med en venninne som kjenner han veldig godt og hun tror det er meg som bare overdramatiserer nettopp fordi hun har sett han frisk aktiv og i bra tilstand på dagene. Det er derfor det er så forvirrende. Dette varer kun kort stund/ sekunder mens han sover som sagt.  Derfor ble det så vanskelig å forstå hva dette var. Om det var kun mareritt eller om det var at han kvapp i søvne eller hva. Men jeg synes at det virker så intenst ut at jeg kommer til å spørre han om det. Og forklare hva jeg opplevde. Hvis han ikke tror meg så filmer jeg det neste gang. Godt tips. 

 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Lillemus skrev:

Du ble redd for å si i fra fordi det så farlig ut??? Herregud - jeg hadde tatt opp dette etter å ha opplevd det EN eneste gang! Fortell ham det neste gang dere treffes og FORLANG at han oppsøker fastlegen snarest! Om han ikke tror deg så bruk mobilen og film ham neste gang, det kan kanskje være greit å ha for å vise legen også.

Har kun opplevd at han har fått slike anfall ved to anledninger . Men vi sover svært sjelden sammen. Ved siste anledning reagerte jeg sterkt på dette for dette har skjedd en gang før og det ser veldig vondt og rart ut. Vi sover altså så sjelden sammen at jeg har ikke hatt sjans å klare å vurdere situasjonen skikkelig. 

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

I et slikt tilfelle ville jeg beordret umiddelbar kontakt med fastlege.

Vil legge til at vi sover nesten aldri sammen. Og at jeg har bare sett dette to ganger. Den første gangen hadde han gjentatte anfall hele natten. Siste gang kun noen sekunder en gang på natten.

Anonymkode: 74e39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...