Gå til innhold

Oppfølging ADHD-medisin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ADHD-diagnose for ca. 1 år siden og har siden brukt medisiner. Først Ritalin og deretter Elevanse. Psykiater virket ganske ivrig på å "få meg ut" av systemet (han var sikkert overbelastet, og tok meg inn på kort varsel). Forskrivningsrett er nå gitt til fastlege. Jeg har siden flyttet til Oslo. Men kjenner at jeg hadde trengt justering på medisiner (lavere dose på morgenen og evt noe korttidsvirkende å supplere med utover dagen), for å redusere bivirkninger.

Saken er: Må jeg da starte helt på nytt, og prøve å få kontakt med en psykiater her i Oslo? Stå på venteliste i lang tid, eller evt betale privat? DPS er utelukket for min del. 

Hvordan fungerer dette og hvilke "rettigheter" har jeg? 

Noen med lignende erfaringer som kan gi råd her? 

Anonymkode: 55009...13f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er din nåværende fastlege som skal hjelpe deg med dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva kan han hjelpe med? Han har jo ingen kompetanse innen ADHD-medisinering og kan vel ikke begynne å skrive ut "nye" doser eller medisiner?

AnonymBruker
Skrevet

Som i: Sparer jeg meg selv mye styr og tid ved å ta en privat time med en psykiater? Eller blir det lett mange timer?

Sure penger, men endog.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva kan han hjelpe med? Han har jo ingen kompetanse innen ADHD-medisinering og kan vel ikke begynne å skrive ut "nye" doser eller medisiner?

Det kan han godt ha. Det er mange år siden fastleger begynte å følge opp ADHD. Så har han vel telefon? Da kan han konferere med din tidligere psykiater.

AnonymBruker
Skrevet

Han har nok ikke det, satt og leste fra Felleskatalogen sist jeg var hos ham.

På den andre siden: Vil han feks kunne skrive ut noe korttidsvirkende (har kun hatt langtidsvirkende kapsler hittil)? Tenker at det vil gjøre det lettere å prøve å justere på ting. 

Skrevet

Selv en meget kompetent person kan ha behov for å lese seg opp på detaljer i Felleskatalogen. Han vil kunne skrive ut det du trenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...