Gå til innhold

Er det vanlig? Vanskelige tema som er normalt for andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å ha visse tema, som er en helt normal og vanlig ting for andre, som er ekstremt vanskelig å snakke om? Så vanskelig at en dissosierer eller «faller ut»? 

Jeg har et slikt tema.. jeg blir kvalm bare av å skrive ordet. Det får meg i ubalanse og en kan sammenligne det med å besvime når en snakker im det.

Er det vanlig, eller er jeg veldig unormal som reagerer slik? 

Anonymkode: 89d59...816

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å ha visse tema, som er en helt normal og vanlig ting for andre, som er ekstremt vanskelig å snakke om? Så vanskelig at en dissosierer eller «faller ut»? 

Jeg har et slikt tema.. jeg blir kvalm bare av å skrive ordet. Det får meg i ubalanse og en kan sammenligne det med å besvime når en snakker im det.

Er det vanlig, eller er jeg veldig unormal som reagerer slik? 

Jeg har PTSD og kan reagere slik på ord som minner meg på traumet. Men jeg tror også at man kan ha en tvangsmessig reaksjon på visse ord. 

Anonymkode: d996e...754

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har PTSD og kan reagere slik på ord som minner meg på traumet. Men jeg tror også at man kan ha en tvangsmessig reaksjon på visse ord. 

Jeg har ingen traumer rundt dette temaet.. så jeg skammer meg veldig over å reagere som jeg gjør. 

Jeg har heller ikke PTSD, men jeg levde under komplekse traumer i hele oppveksten, og jeg kan reagere på visse lukter. 

Jeg forstår ikke hvorfor jeg reagerer så sterkt på dette temaet. Føler meg unormal. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Nei, det er ikke vanlig.

Ok. Så da er jeg veldig unormal. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så da er jeg veldig unormal. 

Det er den måten å oppfatte livet på / tolke utsagn på som gjør livet så mye vanskeligere enn det egentlig er.

Men først må vi for n-te gang snakke om normal/unormal. Den vanligste betydningen er hyppig/sjelden. Sonja er unormal: Hun er den eneste Dronningen av Norge i hele verden.

Så er det slik innen helse at unormal brukes i betydning lik sykt. Det er ikke sykt å være Norges Dronning, men det er svært unormalt.

Det er normalt å være forkjølet i løpet av vinteren, men forkjølelse er ingen normaltilstand.

Når du skriver ditt siste innlegg, oppfatter jeg at du mener psykisk unormal (syk). Nei, selv om en person har et eller annet som er sjelden forekommende, betyr ikke det at vedkommende er unormal. Jeg kjenner en person som har unormale erytrocytter. Han er helt normal - blant annet fordi han er så mye mer enn sine erytrocytter.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, kupton skrev:

Det er den måten å oppfatte livet på / tolke utsagn på som gjør livet så mye vanskeligere enn det egentlig er.

Men først må vi for n-te gang snakke om normal/unormal. Den vanligste betydningen er hyppig/sjelden. Sonja er unormal: Hun er den eneste Dronningen av Norge i hele verden.

Så er det slik innen helse at unormal brukes i betydning lik sykt. Det er ikke sykt å være Norges Dronning, men det er svært unormalt.

Det er normalt å være forkjølet i løpet av vinteren, men forkjølelse er ingen normaltilstand.

Når du skriver ditt siste innlegg, oppfatter jeg at du mener psykisk unormal (syk). Nei, selv om en person har et eller annet som er sjelden forekommende, betyr ikke det at vedkommende er unormal. Jeg kjenner en person som har unormale erytrocytter. Han er helt normal - blant annet fordi han er så mye mer enn sine erytrocytter.

Takk for svar. Men er det galt å bruke ordet normalt, eller bruke setningen «er det normalt»? 

Skrevet

Men er det galt å bruke ordet normalt, eller bruke setningen «er det normalt»? 

Nei, det er ikke galt. Men om en mener vanlig/uvanlig, kan en skrive det, så unngår en misforståelser. Mener en sykt eller friskt, kan en skrive det.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, kupton skrev:

Nei, det er ikke galt. Men om en mener vanlig/uvanlig, kan en skrive det, så unngår en misforståelser. Mener en sykt eller friskt, kan en skrive det.

Jeg har tidligere vært veldig opptatt av å bruke riktige ord i en hver setting. Men så lærte jeg at det var galt. Så jeg begynte å bruke mindre energi på å bestrebe meg på å være så korrekt. Jeg blir forvirret nå. Men jeg forstår deg også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere vært veldig opptatt av å bruke riktige ord i en hver setting. Men så lærte jeg at det var galt. Så jeg begynte å bruke mindre energi på å bestrebe meg på å være så korrekt. Jeg blir forvirret nå. Men jeg forstår deg også. 

Jeg forstår ikke helt. Er det mest viktig for deg å vite om det er normalt eller ikke? Eller er det greit å få hjelp med dette problemet? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt. Er det mest viktig for deg å vite om det er normalt eller ikke? Eller er det greit å få hjelp med dette problemet? 

Det var bare et svar på det kupton tok opp. Belager det. Jeg ønsker helt klart å få hjelp med dette problemet, og det har jeg nå fått. Det hjalp meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for hjelpen, Kupton. Det hjalp meg noe mht å normalisere mitt syn på meg selv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...