Gå til innhold

Behandlere som utagerer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke mekanismer er det som får behandlere til å utagere verbalt ved å nærmest gå til angrep på pasienter når de føler at de ikke er til hjelp. Er ikke det veldig uprofesjonelt?

Anonymkode: 98bd0...498

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke trådstarter altså ; velger å være anonym da jeg ikke tør noe annet siden styggen på ryggen er nokså nærværende! 

Terapi rom  et lukket rom det er sikkert og vist ,tror en del maktmisbruk kan forekomme  og ikke bare av seksuell art ! 

På psykiatrisk AVD var det dog « vitner» som gjorde det lettere når legen strøk på dør med et smell , provosert av MEG!  Men, er jo bare folk disse terapeutens og , så hvorfor ikke se med nåde på småting , feil. Tror noen ikke alle « hjelpere» liker folk med egne meninger og tanker, da kan du bli diagnostisert  f eks som kverulant eller full av ymse forestillinger som hører jorde til - eller , alternativt , vist på dør!

Anonymkode: 2c371...1d0

stjernestøv
Skrevet

Jeg ble kjeftet veldig på av en mannlig sykepleier en gang jeg var innlagt, ville ut å møte en type på natten men de ville ikke låse opp. Jeg så ikke noe galt i det den gangen,og ble sjokkert "Du er jo sint" sa jeg. Andre fikk ofte kjeft av han og, vi snakket om det. Og vi så han var en irritert fyr, han bet tennene hardt sammen hele tiden. Heldigvis sluttet han og begynte å jobbe på en båt, passet bedre det for han. Han sa også til ei veldig syk dame"Nå må du gjøre som vi sier, ellers havner du på den andre avdelingen og der er det låste dører". Stakkars hun lurte på hvilke plass hun var komt på, ikke lenge etter reiste hun hjem for hun orket ikke mer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Kan du gi et eksempel? 

Eks 1. En pasient som pga annen sykdom har veldig lite energi og dermed har store vansker for å delta aktivt i livet sånn som før og dermed ikke viser bedring over tid. Behandler går til slutt "lei" av denne tilstanden og at pasienten ikke blir bra igjen eller viser den responsen på behandling/terapi som en friskere person ville ha gjort. Behandler tar dette til slutt ut som utagering/sinne/muligens pga frustrasjon. Pasienten slutter.

Eks 2. Samme pasient, annen behandler. Dette er ikke direkte utagering men en nedlatende holdning. Behandler snakker nedsettende til pasienten ofte pga dårligere fungering pga sykdommen. Pasienten har tidligere fungert veldig godt i arbeidslivet, men sliter nå med selv enkle ting som å følge en lang samtale. Behandler begynner å kalle pasient for ting og kommer med forslag til enkelt arbeid og spør om det ikke er der pasienten egentlig hører hjemme. Selv om det er pga sykdommen pasienten er slik. 

Anonymkode: 98bd0...498

Skrevet

Med forbehold om at situasjonen er korrekt oppfattet og referert:

1. Behandler burde tatt opp manglende fremgang på en korrekt og saklig måte. Uten fremgang over "tilstrekkelig" tid, burde terapien avsluttes på en korrekt måte.

2. "Kalling" er uansett uhøflig. Forslag om enklere arbeid tilpasset pasientens funksjon er faglig velbegrunnet uavhengig av hva som er årsak til funksjonsnedsettelsen.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, kupton skrev:

Med forbehold om at situasjonen er korrekt oppfattet og referert:

1. Behandler burde tatt opp manglende fremgang på en korrekt og saklig måte. Uten fremgang over "tilstrekkelig" tid, burde terapien avsluttes på en korrekt måte.

2. "Kalling" er uansett uhøflig. Forslag om enklere arbeid tilpasset pasientens funksjon er faglig velbegrunnet uavhengig av hva som er årsak til funksjonsnedsettelsen.

Ikke TS her, men når behandler sier at hn ikke kan hjelpe meg mer (dog etter å ha funnet ut at jeg har en alvorlig psykisk lidelse), er det da pga.at terapi ikke vil hjelpe meg eller fordi hn har gitt opp? Hva gjør man videre i en slik situasjon?

Anonymkode: e49dc...975

AnonymBruker
Skrevet

Må ha vært en forferdelig opplevelse som får deg til å tenke slik. Enkelte mennesker i psykiatrien og medisinen må være lystløgnere. Mennesker er aldri hva man tror de er synes jeg.

Anonymkode: b3db6...089

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...