Gå til innhold

Skuffet over behandler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat begynt hos en ny psykolog. Den forrige psykologen min mente jeg fungerte så godt siden jeg var i jobb, problemene mine kunne dermed ikke være så ille. Jeg brukte pausene på jobben til å ligge på gulvet og hyperventilere, og kom meg enkelte dager ikke hjem fra jobb fordi jeg var redd for å gå på bussen. Jeg hadde også dager jeg ikke turde å reise meg fra plassen min, ikke for å gå på do, spise lunsj eller drikke kaffe, på plussiden ble jeg sett på som et skikkelig arbeidsjern.. 

Nå har jeg vært sykemeldt i fire-fem måneder og den nye psykologen lurte på hvorfor jeg var vært sykemeldt så lenge, om det er jeg som har villet det. Det siste jeg vil er å være sykemeldt.. Og grunnen til at jeg skulle få ny psykolog var at den forrige ikke hadde tid til ukentlig oppfølging, men den nye ga meg ny time om to uker.. 

Vet egentlig ikke helt hva jeg vil med dette, men var det ikke litt merkelig opplegg? Jeg føler jo at mine tanker og alt det bare er bullshit, og at det hadde vært like greit å bare avslutte alt, føler det blir litt bekreftet her.. 

Anonymkode: 54ff4...051

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke helt tak i hva du mener.. hva mener du er et merkelig opplegg? 

Anonymkode: a20b1...56c

Skrevet

Jeg har en følelse/mistanke: Du reagerer negativt på spørsmålene fordi du oppfatter en slags mistenksomhet, bebreidelse eller noe lignende i dem. Det kan jeg forsikre deg om at det ikke er. Psykologen spør for å innhente informasjon fra deg, og ikke minst for å høre din mening om det hele. Behandlere stiller seg helt nøytrale i slike saker.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Jeg har en følelse/mistanke: Du reagerer negativt på spørsmålene fordi du oppfatter en slags mistenksomhet, bebreidelse eller noe lignende i dem. Det kan jeg forsikre deg om at det ikke er. Psykologen spør for å innhente informasjon fra deg, og ikke minst for å høre din mening om det hele. Behandlere stiller seg helt nøytrale i slike saker.

Jeg hater å være sykemeldt. Vil jo helst jobbe, så likte ikke det spørsmålet, nei. Dessuten leste hun gjennom henvisningen fra legen, så føler jo at hun der kunne se hva som var greien

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke helt tak i hva du mener.. hva mener du er et merkelig opplegg? 

Anonymkode: a20b1...56c

Egentlig mener jeg vel at det jeg tenker er et merkelig opplegg. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har det sånn jeg har det, har ingen tro på at noe kan endre seg eller bli bedre og får ikke til å snakke om følelser.. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hater å være sykemeldt. Vil jo helst jobbe, så likte ikke det spørsmålet, nei. Dessuten leste hun gjennom henvisningen fra legen, så føler jo at hun der kunne se hva som var greien

Om du fortsette å være så skeptisk og nærtagen, vil terapien gå dårlig. Ja, en leser henvisningen, men mer interessant er pasientens fortelling av det hele. Hun vil sikkert høre deg fortelle om det meste i livet ditt - i den hensikt å hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, kupton skrev:

Om du fortsette å være så skeptisk og nærtagen, vil terapien gå dårlig. Ja, en leser henvisningen, men mer interessant er pasientens fortelling av det hele. Hun vil sikkert høre deg fortelle om det meste i livet ditt - i den hensikt å hjelpe deg.

Takk for svar. Da kommer nok terapien til å gå dårlig. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Da kommer nok terapien til å gå dårlig. 

Det trenger ikke bety at terapien vil gå dårlig, men det forutsetter at du klarer være åpen for andre fortolkninger enn dine egne. Det kan ta tid å etablere tillit til behandler, og for de av oss som er over middels krenbare, krever det sitt å forstå at man ikke nødvendigvis blir tråkket på, selv om det føles sånn. 

Skrevet

Det er fristende å spørre hva du hadde forventet deg. At behandler avstår fra å spørre om din mening og dine synspunkter? 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, kupton skrev:

Det er fristende å spørre hva du hadde forventet deg. At behandler avstår fra å spørre om din mening og dine synspunkter? 

Jeg vet faktisk ikke. Jeg er jo klar over at behandler må spørre om min mening og mine synspunkter. Men jeg hadde vel forventet noe annet. Jeg skulle få ny fordi den forrige ikke kunne ha oppfølging så ofte som det trengtes, så er det samme greien med den nye. Og så er det noe med måten det blir gjort på. Han forrige kunne være ganske rappkjeftet uten at jeg noen gang tok meg nær av det

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så er det samme greien med den nye.

To behandlere er ikke som to laptoper der du bare kan bruke en minnepinne for å overføre data fra den ene til den andre. Den nye behandleren har en egen og forskjellig hjerne fra den gamle, og hun må få anledning til å bli kjent med deg.

Skrevet

Jeg fikk den samme slags spørsmål fra behandleren. Var likeså irritert men nå kjenner jeg henne bedre og vet at det ikke var hensikt å irritere. Bare gi dem en sjanse og kanskje det blir bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...