Gå til innhold

Hei Kupton eller andre. Trenger et råd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til en psykiater regelmessig i to år og i løpet av den tiden var hun en god hjelp i forhold til bla NAV og uføretrygd. Det ble ellers bare sånne støttesamtaler. Vi prøvde også ut medisiner men hun var egentlig skeptisk til bruk av medisiner ( SSRI) derfor ble de seponert siste gang jeg var hos henne. Jeg hadde det ganske greit noen uker. Det er nå snart 8 mnd siden sist jeg var der. Hun sa jeg kunne ta direkte kontakt hvis jeg trengte det men etter 8 mnd måtte jeg ha henvisning på nytt fra lege for å få time. Jeg fikk utlevert en depresjonsapp som jeg skulle bruke. Der skal man bla ta depresjonstester regelmessig ( MADRS) Jeg har lagt konstant godt innfor moderat depresjon de siste 6 mnd og noen perioder over dette. Jeg føler ikke jeg er inne i en « orkan» av føleser og tvang akkurat nå men mer en håpløs, handlingslammet tilstand med en  indre rastløshet. Tåler lite sosialt og har mye angst. Tenker på selvmord daglig men kan enda tenke fornuftig i forhold til konsekvensene det vil ha for ungene. Så lite sannsynlig at det blir mer enn tanker. Samtidig har jeg bedre perioder i løpet av dagen, det svinger VELDIG. Lurer på om jeg burde ta kontakt med psykiateren før de 8 mnd har gått ?. Vet egentlig ikke helt hva jeg skal si til henne, jeg har jo på en måte gitt opp og kjenner også en sterk angst ved å ta kontakt. Da blir det lett å utsette det. 

Anonymkode: 361b9...0ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette svaret er ikke bare min personlige mening, men også i tråd med internasjonale retningslinjer (slik alle mine svar om behandling er):

Depresjon er en langt mer ondartet/malign sykdom enn det som vanligvis skrives om sykdommen. Tilbakefallsraten er meget høy, og hver enkelt episode synes å bli lengre, mer alvorlig og vanskeligere å behandle for hver gang. I tillegg kommer at for hver ny episode skal det mindre og mindre til for å utløse den neste.

Den viktigste faktor for å stoppe denne negative utvikling er at nåværende episode behandles aggressivt og helt til remisjon (MADRS < 8). I henhold til de internasjonale retningslinjer skal du behandles med AD i tilpassede doser over lang tid - minst et halvt år etter at du har kommet i remisjon = helt frisk. Hvis du har hatt depresjoner også før den aktuelle, skal behandlingstiden være enda mye lengre.

Jo lengre du går ubehandlet med en moderat depresjon, jo vanskeligere er det å hjelpe deg ut av den. Jeg er usikker på om denne psykiateren er den rette til å behandle deg. Kanskje vil en dyktig fastlege kunne hjelpe deg like mye med riktig medisinering over tid. Det er du som kjenner begge, så det må selvsagt du avgjøre.

Lykke til :-)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tydelig svar. Forstår nå at jeg må kontakte noen ang dette. 

Anonymkode: 361b9...0ec

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...