Gå til innhold

Uvanlig å ikke knytte seg til sin behandler?

Anbefalte innlegg

jahvemerjeg
Skrevet

Jeg føler meg ikke knyttet til behandleren min,hun er flink nok og et sympatisk menneske men jeg blir ikke knyttet eller glad i henne. I gjennom årene har jeg hatt flere behandlere ,der samarbeidet har blitt avsluttet da behandler har sluttet,naturlig avgang eller permisjon. Det har gått helt fint ,har aldri savnet en behandler selv om jeg har hatt henne i flere år.Er det uvanlig å ikke føle mer for behandleren sin ?

Grunnen til at jeg kom på må tenke på dette er at min behandler skulle ordne noe medisin for meg ,jeg får alltid beskjed om at det er viktig at jeg tar denne medisinen og nå har altså behandler glemt å gjøre det som er avtalt, og jeg er uten medisin. Begynner å slite med abstinenser. Da kom tanken på om det er på tide å bytte behandler, har hatt henne i flere år nå, og føler at hun kanskje begynner å bli litt slapp .Ting begynner å bli en vane kan vi si.

Men så kom jeg på at jeg har lest flere tråder både her og andre steder der folk er veldig knyttet til behandleren sin og blir veldig lei seg ved brudd.Så begynte jeg å fundere på om jeg er unormal som synes det er greit å skifte behandler i ny og ned.?

Behandlere har vært psykologer, psykiater og psyk.sykepleier.Så type utdannelse har vist ingen ting å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Det er ikke unormalt.

2. Selv behandlere kan glemme. Det er også normalt. Det er bare å purre.

jahvemerjeg
Skrevet

1. Så bra jeg ikke er unormal, alltid godt å få sin normalitet bekreftet.

2.Ja alle kan glemme, jeg er ikke sur for det.Jeg gidder bare ikke å ringe og styre. Abstinenser går over til slutt.

stjernestøv
Skrevet
6 minutter siden, jahvemerjeg skrev:

1. Så bra jeg ikke er unormal, alltid godt å få sin normalitet bekreftet.

2.Ja alle kan glemme, jeg er ikke sur for det.Jeg gidder bare ikke å ringe og styre. Abstinenser går over til slutt.

Du må bare purre på, det måtte jeg i dag og da skrev han ut medisiner. Trenger de jeg tar på kvelden. 

jahvemerjeg
Skrevet

Tror kanskje jeg liker å ha det litt vondt eller kanskje ikke jeg vet ikke .Kanskje jeg ikke purrer fordi jeg er lat eller asosial ,vet ikke .Eller kanskje jeg ikke ringer for jeg egentlig ikke har lyst til å stå på antipsykotika, men jeg hadde jo heller ikke noen plan om å slutte, så vet ikke jeg.Men føler meg slapp og dårlig og sover dårlig, sikkert derfor. 

Skrevet
30 minutter siden, jahvemerjeg skrev:

Tror kanskje jeg liker å ha det litt vondt eller kanskje ikke jeg vet ikke .Kanskje jeg ikke purrer fordi jeg er lat eller asosial ,vet ikke .Eller kanskje jeg ikke ringer for jeg egentlig ikke har lyst til å stå på antipsykotika, men jeg hadde jo heller ikke noen plan om å slutte, så vet ikke jeg.Men føler meg slapp og dårlig og sover dårlig, sikkert derfor. 

Syns du skal gi deg selv utfordringen, å gi beskjed. Du har ikke godt av å sove dårlig. 

jahvemerjeg
Skrevet
55 minutter siden, cathlin skrev:

Syns du skal gi deg selv utfordringen, å gi beskjed. Du har ikke godt av å sove dårlig. 

Nei det har du rett i ,kjipt å  være trøtt og uopplagt. Jeg skal tenke på det til i morgen, nå er det uansett stengt på DPS. 

Skrevet
3 timer siden, jahvemerjeg skrev:

Jeg føler meg ikke knyttet til behandleren min,hun er flink nok og et sympatisk menneske men jeg blir ikke knyttet eller glad i henne. I gjennom årene har jeg hatt flere behandlere ,der samarbeidet har blitt avsluttet da behandler har sluttet,naturlig avgang eller permisjon.  (...) Da kom tanken på om det er på tide å bytte behandler, har hatt henne i flere år nå, og føler at hun kanskje begynner å bli litt slapp .

Så begynte jeg å fundere på om jeg er unormal som synes det er greit å skifte behandler i ny og ned.?

Jeg har ikke psykiatrisk behandler, men en fastlege, og føler ikke behov for å skifte, tvert om. Jeg er overbevist om at hennes oversikt over mitt liv gjennom de siste 20 år gir henne grunnlag til å gi langt mer presise råd og behandling når noe oppstår, hun kjenner jo utviklingen. 

Er det ikke mye styr å skulle begynne på nytt å fortelle om alt som kan være relevant ved et skifte?  

jahvemerjeg
Skrevet
20 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har ikke psykiatrisk behandler, men en fastlege, og føler ikke behov for å skifte, tvert om. Jeg er overbevist om at hennes oversikt over mitt liv gjennom de siste 20 år gir henne grunnlag til å gi langt mer presise råd og behandling når noe oppstår, hun kjenner jo utviklingen. 

Er det ikke mye styr å skulle begynne på nytt å fortelle om alt som kan være relevant ved et skifte?  

En god fastlege er gull verdt, heldig du som har det.Hadde en fastlege som kjente meg godt jeg og ,men så sluttet han og nå har jeg fått en sånn 5 minutters lege , som sitter urolig på stolen med blikket på skjermen. Ikke at jeg trenger å snakke i dybden om psykiske ting med han ,da jeg har DPS ,men at han hadde kjent meg litt hadde jo gjort enkelt treff litt enklere. 

Nei synes ikke det er mye styr å bytte behandler, jeg er så vant til å gjenta problemer og symptomer at det går greit ,og så kan behandler lese i journalen min. 

Skrevet (endret)

Jeg føler meg ikke knyttet til behandleren min,hun er flink nok og et sympatisk menneske men jeg blir ikke knyttet eller glad i henne. I gjennom årene har jeg hatt flere behandlere ,der samarbeidet har blitt avsluttet da behandler har sluttet,naturlig avgang eller permisjon. Det har gått helt fint ,har aldri savnet en behandler selv om jeg har hatt henne i flere år.Er det uvanlig å ikke føle mer for behandleren sin ?

Grunnen til at jeg kom på må tenke på dette er at min behandler skulle ordne noe medisin for meg ,jeg får alltid beskjed om at det er viktig at jeg tar denne medisinen og nå har altså behandler glemt å gjøre det som er avtalt, og jeg er uten medisin. Begynner å slite med abstinenser. Da kom tanken på om det er på tide å bytte behandler, har hatt henne i flere år nå, og føler at hun kanskje begynner å bli litt slapp .Ting begynner å bli en vane kan vi si.

Men så kom jeg på at jeg har lest flere tråder både her og andre steder der folk er veldig knyttet til behandleren sin og blir veldig lei seg ved brudd.Så begynte jeg å fundere på om jeg er unormal som synes det er greit å skifte behandler i ny og ned.?

Behandlere har vært psykologer, psykiater og psyk.sykepleier.Så type utdannelse har vist ingen ting å si.

Går du i psykoterapi eller er det mer oppfølging generelt og av medisiner? Tror man blir mer knyttet til behandler ved dyptgående terapi. Jeg føler meg mer knyttet til min behandler enn min fastlege. 

Endret av Mari-
jahvemerjeg
Skrevet
31 minutter siden, Mari- skrev:

Går du i psykoterapi eller er det mer oppfølging generelt og av medisiner? Tror man blir mer knyttet til behandler ved dyptgående terapi. Jeg føler meg mer knyttet til min behandler enn min fastlege. 

Ja si det😀 jeg vet ikke hvilken type behandling jeg går i , det er en sånn " hvordan har det gått siden sist ?" spør psykologen,  behandling. Når jeg tenker meg om ,så har jeg vel aldri på snart to ti år gått i noen spesiel behandling, kanskje det er derfor jeg ennå går i " behandling "  Men jeg betaler heller ingen ting, så kanskje behandlingen er der etter ? 

Medisiner er litt sånn periode vis,men når jeg bruker er det en eller annen lege på DPS som skriver ut.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel ann på behandling. Er det dyptgående terapi kan jeg skjønne det. Men vanlig terapi ville jeg heller blitt skeptisk om man knyttet seg.

Anonymkode: 3bf01...a00

Skrevet

En god fastlege er gull verdt, heldig du som har det.Hadde en fastlege som kjente meg godt jeg og ,men så sluttet han og nå har jeg fått en sånn 5 minutters lege , som sitter urolig på stolen med blikket på skjermen. Ikke at jeg trenger å snakke i dybden om psykiske ting med han ,da jeg har DPS ,men at han hadde kjent meg litt hadde jo gjort enkelt treff litt enklere. 

Nei synes ikke det er mye styr å bytte behandler, jeg er så vant til å gjenta problemer og symptomer at det går greit ,og så kan behandler lese i journalen min. 

Min lege kan også bruke 5 minutter, og 20 om det trengs. Ved behov kan jeg ringe inn "bestilling" på medikament jeg har brukt tidligere, og både besøk og "ringetjeneste" er effektivt og greit - sannsynligvis for begge parter. Dette kan vi gjøre sånn nettopp fordi hun "kjenner" meg ;) Hadde tenkt at det var styrete å skulle bygge en sånn relasjon på nytt, så jeg skjønner ikke ønsket ditt her. 

jahvemerjeg
Skrevet
9 minutter siden, Kayia skrev:

Min lege kan også bruke 5 minutter, og 20 om det trengs. Ved behov kan jeg ringe inn "bestilling" på medikament jeg har brukt tidligere, og både besøk og "ringetjeneste" er effektivt og greit - sannsynligvis for begge parter. Dette kan vi gjøre sånn nettopp fordi hun "kjenner" meg ;) Hadde tenkt at det var styrete å skulle bygge en sånn relasjon på nytt, så jeg skjønner ikke ønsket ditt her. 

Jeg har ikke noe ønske om å bytte behandler ( psykolog) men i  tråden skriver jeg at jeg ikke knytter meg til behandlere og har derfor ikke følelsesmessig problemer med å bytte behandler. 

Bra du har et godt forhold til fastlegen da.

Skrevet
8 minutter siden, jahvemerjeg skrev:

Jeg har ikke noe ønske om å bytte behandler ( psykolog) men i  tråden skriver jeg at jeg ikke knytter meg til behandlere og har derfor ikke følelsesmessig problemer med å bytte behandler. 

Bra du har et godt forhold til fastlegen da.

Jeg tror vi snakker om ulike ting. "Knytte seg til behandleren", hvorfor skal du gjøre det? Er ikke behovet ditt å etablere en godt pasient/behandler-relasjon, slik at du føler deg trygg til å kunne være ærlig nok til at behandleren kan gi god terapi/ evt medisinering?

Hvor har jeg sagt at jeg har et så godt forhold til fastlegen min? Jeg har ikke noe forhold til fastlegen min ut over at hun kjenner min historikk, og det syns jeg er en styrke. Hun er min lege, ikke min venn, og jeg forventer bare at hun gir meg den behandlingen jeg trenger, ikke mer.

Skrevet
13 timer siden, Kayia skrev:

Jeg har nettopp byttet fastlege etter å ha hatt den samme i 15 år. Ved første besøk hos den nye åpnet jeg med å fortelle hvorfor jeg var der, hvorpå han smilte:"Ta det rolig nå, jeg må snakke litt med deg først, bli litt kjent med deg." :) Og så gikk han gjennom de siste årene av journalen min og fikk spurt litt mer omkring det som sto der og om meg og så gikk vi over til det jeg var der for. Veldig positivt første-besøk. :) 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har nettopp byttet fastlege etter å ha hatt den samme i 15 år. Ved første besøk hos den nye åpnet jeg med å fortelle hvorfor jeg var der, hvorpå han smilte:"Ta det rolig nå, jeg må snakke litt med deg først, bli litt kjent med deg." :) Og så gikk han gjennom de siste årene av journalen min og fikk spurt litt mer omkring det som sto der og om meg og så gikk vi over til det jeg var der for. Veldig positivt første-besøk. :) 

Herlig, sånn skal det være! :)

Men - leger er som alle andre, svært forskjellige. Man kan like gjerne ende opp med en som forholder seg fra "sak" til "sak". 

Endret av Kayia

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...