Gå til innhold

Zyprexa eller Litium ved BP type 1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært av og på Zyprexa i ca 10 år. Det er den medisinen som har reddet meg ut av manier gang på gang og jeg bruker den nå forebyggende. Først injeksjoner på 300 mg hver fjortende dag og nå hver fjerde uke. Jo den holder meg frisk mentalt og det er supert, men raserer den min fysiske helse? Betydelig overvekt, dårlig kolesterol som jeg tar medisiner for (atorvastatin), høy hvilepuls, og forhøyet blodtrykk, som jeg tar betablokker for og nå er jeg i ferd med å utvikle diabetes! Legen foreslår å bytte til Litium. Dette er noe jeg har takket nei til i så mange år. Jeg er redd for nyrefunksjon, hårtap, hypothyroidism, hashimoto sykdom, diare, vektoppgang med denne også osv. Vær så snill dere der ute som har erfaring med enten den ene eller andre eller begge gi meg råd på hva videre? Når det gjelder litium så har jeg lyst å endelig hoppe i det , men er engstelig. Jeg må ha forebyggende medisin resten av livet for å hindre nye manier. Det har jeg godtatt. På forhånd takk for svar! :) 

Videoannonse
Annonse
Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg hadde valgt litium over Zyprexa any day :) Enig i at Zyprexa fungerer veldig godt i behandling av mani. Vi har samme diagnose, men vi er jo to ulike personer, så jeg kan ikke si hva som vil være best for deg. Jeg har bulimi i perioder, og jeg er såpass opptatt av å holde vekta lav, at jeg ikke vil bruke Zyprexa som annet enn krisebehandling. Jeg har ikke mistet hår, gått opp i vekt, fått stoffskifteproblemer, diare, eller noe av det du nevner på litium. Det eneste jeg har kjent av bivirkninger er økt tørste og mer tissing 😛 Alltid saltsmak i munnen. Og litt tørrere hud. Det kan jeg fint leve med. 

Skrevet

Tusen takk for svar, franklyscarlet! Kan jeg spørre hva du bruker forebyggende? (Hvis du gjør!) 

Skrevet

Beklager, du sier jo at du står på litium. Hadde jeg kun fått dine bivirkninger så hadde jeg også fint kunne leve med det. :) 

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Ja, kun litium forebyggende. Det hender at jeg blir litt ustabil likevel, så Zyprexa er sikkert enda bedre for å forebygge mani. Samtidig har Zyprexa mye kraftigere bivirkninger. I alle fall for meg :) 

Gjest elina777
Skrevet

Jeg blir bare veldig tørst av litium. Zyprexa økte meg med 40 kg. Xeplion har ikke økt vekta mi, tar den med litium

Skrevet

Nå svarer jeg helt generelt. Jeg vet ingenting om deg.

Litium er førstevalg som forebyggende medisin ved BP1. Så kan Zyprexa være den fantastiske medisin som kan "ta" en mani før den utvikler seg.

Skrevet

Takk for svar! Ja jeg vet litium er førstevalg ved BP1. Føler meg bare så usikker... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...