Gå til innhold

Spiseforstyrrelse å tannbehandling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man få dekt tannbehandling når man har anoreksi med bulimi tendenser, noen som vet dette? Tennene mine er så ødelagt å jeg har ikke råd til å fikse de.

Anonymkode: 1f0d7...65f

Videoannonse
Annonse
Gjest elina777
Skrevet

Jeg fikk noe dekt, men ikke alt, så måtte ta opp lån på leiligheten 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, elina777 skrev:

Jeg fikk noe dekt, men ikke alt, så måtte ta opp lån på leiligheten 

Ok. Jeg har brukt over 50 tusen av egen lomme til å ta det som var vondt, turte ikke å si hva som gjorde at tennene mine såg ut som de gjorde. Nå har jeg ikke mer igjen til å fikse resten, tannlegen mente jeg må ha flere kroner osv. Tenkte kanskje jeg kunne snakke med HELFO å se hva jeg kunne gjøre med resten. Hi

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg har brukt over 50 tusen av egen lomme til å ta det som var vondt, turte ikke å si hva som gjorde at tennene mine såg ut som de gjorde. Nå har jeg ikke mer igjen til å fikse resten, tannlegen mente jeg må ha flere kroner osv. Tenkte kanskje jeg kunne snakke med HELFO å se hva jeg kunne gjøre med resten. Hi

Du må ihvertfall starte med å være ærlig med tannlegen. En god tannlege burde derimot ha sett at denne type skader kunne skyldes spiseforstyrrelser.

Min tannlege spurte meg rett om jeg kastet mye opp, da han så tennene mine for første gang for 10 år siden. Og da jeg svarte ærlig, startet han dokumentasjonen med det samme. Tok jevnlige bilder av tennene mine for å følge utviklingen bla. Nå 10 år senere har tennene mine blitt mye verre og det har blitt en del fyllinger av emaljeskader betalt av egen lomme. Men han mener likevel at skadene fortsatt ikke har utviklet seg store nok til at jeg vil få dekket noe av HELFO. Da må tennene tydeligvis være svært skadede.

Tannlegen mener HELFO bare dekker tannskader der det er høyst nødvendig og dekker ikke behov for estetisk forbedring av tennene relatert til skader etter spiseforstyrrelser, feks. Som feks bygge opp skadet emalje med skallfasetter o.l

Anonymkode: d2fb1...f0c

Gjest elina777
Skrevet

Jeg har kroner på alle tennene i overkjeven, biter knakk av på fortennene

utrolig glad jeg fikk fiksa det

Worrisome Plenty
Skrevet

Noen som går på dps får gratis tannbehandling i det offentlige. Slik var det iallefal enkelte steder før. 

Jeg går ikke i psykiatrien lenge, men får dekket deler av tannbehandlingen på grunn av att jeg tar medisiner som gir munntørrhet. Da måtte tannlegen først teste om jeg produserte mye eller lite spytt. Det var fort gjort. Jeg tror jeg ca får halv pris. Men det viktigste er å gå ofte til tannsjekk. Da blir det ikke så gærent som det blir ved å gå årevis uten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...