Gå til innhold

Så JÆVLIG vondt og hovent etter rotfylling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var å fullførte en rotfylling i en betent fortann igår. Hadde så sterke smerter under hele behandlingen, at tannlegen klarte ikke å bedøve meg ordentlig før han borret seg inn i tannen og fikk satt en sprøyte langt oppi roten. Og den bedøvelsen gikk ut etter bare minutter. Når jeg gikk fra tannlegen hadde jeg de største smertene jeg har opplevd hittil, ikke bare i fortannen, men i de nedre tennene (sikkert smerten som stråler ned dit, ikke nødvendigvis noe galt med dem) og skikkelig vondt i overleppen, spesielt på den siden bedøvelsen ble satt. Tok en paralign forte og den begynte ikke å virke før 30 min senere. Var så vondt at jeg ikke klarte å kjøre bil, og bare gråt og skrek av smerte. Tannlegen sa at det er nok bare innflammasjon og irritasjon etter inngrepet, det må få gå over av seg selv. Men jeg syns da ikke det kan være normalt med SÅ store smerter at til og med paralagin forte ikke tar de. Må ta en minst hver 3-4 time, og da kjenner jeg smerten godt. Den demper bare smerten i ca 1-2 timer. Jeg sovnet når jeg kom hjem etter den første paralaginen hadde kicket inn, og jeg ble litt søvnig. Sov i ca 2-3 timer. La meg igjen når klokken nærmet seg 04 på morgenen. Tok en paralagin rett før jeg la meg, sovnet sikkert 04. Våknet rett før 06 med store smerter (dunkende, pulserende, sterke smerter), gikk ned på badet for å ta enda en paralagin forte (litt merkelig siden det bare var ca 2,5 timer siden jeg tok en) og så at overleppen var blitt dobbelt så stor. Den har bare doblet i størrelse, er hard og stiv og JÆVLIG vond. Tok nesten en time for paralaginen å virke inn nå, og den tar kun noe av smerten i tennene, ikke noe i leppen. Har ringt legevakten, de sa det kan være normalt å få hevelse etter man sover fordi man ligger «flatt» (hadde to puter men selvom), og at jeg måtte bare ta på noe kaldt og se om hevelsen går ned. Gjør nå det, men jeg har sterk mistanke om betennelse og tenker å ta kontakt med en tannlege. Vil helst ikke gå til behandlende tannlege da jeg ikke stoler helt på ham/de, syns de er for hardhendt og bare har hatt en del dårlige erfaringer der. Tenker å gå til arken, noen som kan anbefale dem? 

 

Anonymkode: 54c49...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var å fullførte en rotfylling i en betent fortann igår. Hadde så sterke smerter under hele behandlingen, at tannlegen klarte ikke å bedøve meg ordentlig før han borret seg inn i tannen og fikk satt en sprøyte langt oppi roten. Og den bedøvelsen gikk ut etter bare minutter. Når jeg gikk fra tannlegen hadde jeg de største smertene jeg har opplevd hittil, ikke bare i fortannen, men i de nedre tennene (sikkert smerten som stråler ned dit, ikke nødvendigvis noe galt med dem) og skikkelig vondt i overleppen, spesielt på den siden bedøvelsen ble satt. Tok en paralign forte og den begynte ikke å virke før 30 min senere. Var så vondt at jeg ikke klarte å kjøre bil, og bare gråt og skrek av smerte. Tannlegen sa at det er nok bare innflammasjon og irritasjon etter inngrepet, det må få gå over av seg selv. Men jeg syns da ikke det kan være normalt med SÅ store smerter at til og med paralagin forte ikke tar de. Må ta en minst hver 3-4 time, og da kjenner jeg smerten godt. Den demper bare smerten i ca 1-2 timer. Jeg sovnet når jeg kom hjem etter den første paralaginen hadde kicket inn, og jeg ble litt søvnig. Sov i ca 2-3 timer. La meg igjen når klokken nærmet seg 04 på morgenen. Tok en paralagin rett før jeg la meg, sovnet sikkert 04. Våknet rett før 06 med store smerter (dunkende, pulserende, sterke smerter), gikk ned på badet for å ta enda en paralagin forte (litt merkelig siden det bare var ca 2,5 timer siden jeg tok en) og så at overleppen var blitt dobbelt så stor. Den har bare doblet i størrelse, er hard og stiv og JÆVLIG vond. Tok nesten en time for paralaginen å virke inn nå, og den tar kun noe av smerten i tennene, ikke noe i leppen. Har ringt legevakten, de sa det kan være normalt å få hevelse etter man sover fordi man ligger «flatt» (hadde to puter men selvom), og at jeg måtte bare ta på noe kaldt og se om hevelsen går ned. Gjør nå det, men jeg har sterk mistanke om betennelse og tenker å ta kontakt med en tannlege. Vil helst ikke gå til behandlende tannlege da jeg ikke stoler helt på ham/de, syns de er for hardhendt og bare har hatt en del dårlige erfaringer der. Tenker å gå til arken, noen som kan anbefale dem? 

 

Anonymkode: 54c49...dde

Hadde du fått en antibiotika-kur på forhånd for å få ned betennelsen før rotfyllingen?

Anonymkode: 6704c...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var å fullførte en rotfylling i en betent fortann igår. Hadde så sterke smerter under hele behandlingen, at tannlegen klarte ikke å bedøve meg ordentlig før han borret seg inn i tannen og fikk satt en sprøyte langt oppi roten. Og den bedøvelsen gikk ut etter bare minutter. Når jeg gikk fra tannlegen hadde jeg de største smertene jeg har opplevd hittil, ikke bare i fortannen, men i de nedre tennene (sikkert smerten som stråler ned dit, ikke nødvendigvis noe galt med dem) og skikkelig vondt i overleppen, spesielt på den siden bedøvelsen ble satt. Tok en paralign forte og den begynte ikke å virke før 30 min senere. Var så vondt at jeg ikke klarte å kjøre bil, og bare gråt og skrek av smerte. Tannlegen sa at det er nok bare innflammasjon og irritasjon etter inngrepet, det må få gå over av seg selv. Men jeg syns da ikke det kan være normalt med SÅ store smerter at til og med paralagin forte ikke tar de. Må ta en minst hver 3-4 time, og da kjenner jeg smerten godt. Den demper bare smerten i ca 1-2 timer. Jeg sovnet når jeg kom hjem etter den første paralaginen hadde kicket inn, og jeg ble litt søvnig. Sov i ca 2-3 timer. La meg igjen når klokken nærmet seg 04 på morgenen. Tok en paralagin rett før jeg la meg, sovnet sikkert 04. Våknet rett før 06 med store smerter (dunkende, pulserende, sterke smerter), gikk ned på badet for å ta enda en paralagin forte (litt merkelig siden det bare var ca 2,5 timer siden jeg tok en) og så at overleppen var blitt dobbelt så stor. Den har bare doblet i størrelse, er hard og stiv og JÆVLIG vond. Tok nesten en time for paralaginen å virke inn nå, og den tar kun noe av smerten i tennene, ikke noe i leppen. Har ringt legevakten, de sa det kan være normalt å få hevelse etter man sover fordi man ligger «flatt» (hadde to puter men selvom), og at jeg måtte bare ta på noe kaldt og se om hevelsen går ned. Gjør nå det, men jeg har sterk mistanke om betennelse og tenker å ta kontakt med en tannlege. Vil helst ikke gå til behandlende tannlege da jeg ikke stoler helt på ham/de, syns de er for hardhendt og bare har hatt en del dårlige erfaringer der. Tenker å gå til arken, noen som kan anbefale dem? 

 

Anonymkode: 54c49...dde

Det høres ikke helt bra ut synes jeg. Kan overhodet ikke huske noe slikt fra den gangen jeg rotfylte en jeksel. Tannen hos meg var død så tannlegen mente jeg ikke trengte bedøvelse, men jeg fikk litt allikevel. Hadde ingen smerter verken underveis eller etterpå.

Gå til en annen tannlege og be dem se på det du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Rotfyllingsjenta

Hei,

Tar opp en gammel tråd, men dette er lignende slik jeg har det nå.

Rotfylte en fortann som hadde betennelse i seg for to dager siden. Det var ikke vondt under selve rotfyllingen siden bedøvelsen virket, men etter at virkningen gikk ut har jeg hatt sterke smerter. Jeg tok også tatt Paralgin Forte samme ettermiddag, men de tok ikke smertene i det hele tatt. Leste at folk mente at Ibux var bedre, i kombinasjon med Paracet, så det har jeg gomlet det siden den første natten, og de tok de verste smertene så jeg fikk sove noen timer hvertfall.

Ringte tannlegen dagen etter som sa at noen fikk veldig vondt etter rotfyllingen, og at jeg bare måtte se det an før jeg evt. ringte igjen.

Nå er det gått enda ett døgn og jeg har hovnet opp mye i overleppa (rotfylte en fortann oppe), og lurer på om det også er normalt. Hadde vært greit om tannlegen kunne advart litt mot at det kunne bli så vondt (og evt. hovent), så en er obs på det og ikke blir så nervøs...

Smertene er store enda, men nå passer jeg på at det ikke går for lang tid mellom Paracet/Ibux mixen, selv om jeg prøver å ikke overskride max anbefalte grenser.

Lurer på hvordan det gikk med trådstarter eller andre personer som har opplevd lignende?

Endret av Rotfyllingsjenta
skrev feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rotfyllingsjenta skrev:

Hei,

Tar opp en gammel tråd, men dette er lignende slik jeg har det nå.

Rotfylte en fortann som hadde betennelse i seg for to dager siden. Det var ikke vondt under selve rotfyllingen siden bedøvelsen virket, men etter at virkningen gikk ut har jeg hatt sterke smerter. Jeg tok også tatt Paralgin Forte samme ettermiddag, men de tok ikke smertene i det hele tatt. Leste at folk mente at Ibux var bedre, i kombinasjon med Paracet, så det har jeg gomlet det siden den første natten, og de tok de verste smertene så jeg fikk sove noen timer hvertfall.

Ringte tannlegen dagen etter som sa at noen fikk veldig vondt etter rotfyllingen, og at jeg bare måtte se det an før jeg evt. ringte igjen.

Nå er det gått enda ett døgn og jeg har hovnet opp mye i overleppa (rotfylte en fortann oppe), og lurer på om det også er normalt. Hadde vært greit om tannlegen kunne advart litt mot at det kunne bli så vondt (og evt. hovent), så en er obs på det og ikke blir så nervøs...

Smertene er store enda, men nå passer jeg på at det ikke går for lang tid mellom Paracet/Ibux mixen, selv om jeg prøver å ikke overskride max anbefalte grenser.

Lurer på hvordan det gikk med trådstarter eller andre personer som har opplevd lignende?

Ring tannlegen på nytt. Kanskje du trenger antibiotika. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Rotfyllingsjenta
På 14.11.2019 den 17.58, cathlin skrev:

Ring tannlegen på nytt. Kanskje du trenger antibiotika. 

Over en måned siden dette nå, men har problemer med tanna fremdeles. Det endte med en antibiotika kur, så en til, før jeg ble sendt videre til spesialist siden de ikke fikk bukt på betennelse eller smertene (fikk også tannbyll etter en tid). 

Nå har jeg vært to ganger hos spesialist, og han har renset skikkelig og rotfylt ferdig fortanna mi.

Spesialisten sa at min vanlige tannlege må legge en ny fylling i hjørnet på tanna siden forrige fylling ikke var gjort tilstrekkelig bra (la en fylling ca en måned før jeg fikk vondt i tanna). Føler spesialisten mer eller mindre sier at det er grunnen til at jeg fikk betennelse i første omgang, som da egentlig vil si at dette var en legetabbe.

I dag, 8 dager etter at jeg er ferdig rotfylt, er jeg fremdeles veldig øm i tanna, og forsåvidt også nabotanna, men trenger ikke ta smertestillende lenger. 

MEN i går kveld oppdager jeg en lang sprekk diagonalt på tanna som jeg vet ikke var der for noen dager siden, noen som kan oppstå etter rotfyllinger, så da er det vel på an igjen med behandlinger. Må vel enten trekke tanna eller sette på krone for jeg tviler på at de kan sette fylling som da må dekke nesten halve tanna..

Snakket med min vanlige tannlege (eller sekretær) i dag som sier at siden jeg ikke har større smerter så må jeg vente til etter nyttår før de ser på dette. Er redd sprekken skal bli større og at dette er innfallsvinkel for nye bakterier, og at tanna skal bli skikkelig vond igjen, og det orker jeg ikke for det var mange fæle uker før jeg fikk komme til spesialist.

Andre med erfaring med sprekker i rotfylte tenner?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (På 8.5.2019 den 6.52):

Var å fullførte en rotfylling i en betent fortann igår. Hadde så sterke smerter under hele behandlingen, at tannlegen klarte ikke å bedøve meg ordentlig før han borret seg inn i tannen og fikk satt en sprøyte langt oppi roten. Og den bedøvelsen gikk ut etter bare minutter. Når jeg gikk fra tannlegen hadde jeg de største smertene jeg har opplevd hittil, ikke bare i fortannen, men i de nedre tennene (sikkert smerten som stråler ned dit, ikke nødvendigvis noe galt med dem) og skikkelig vondt i overleppen, spesielt på den siden bedøvelsen ble satt. Tok en paralign forte og den begynte ikke å virke før 30 min senere. Var så vondt at jeg ikke klarte å kjøre bil, og bare gråt og skrek av smerte. Tannlegen sa at det er nok bare innflammasjon og irritasjon etter inngrepet, det må få gå over av seg selv. Men jeg syns da ikke det kan være normalt med SÅ store smerter at til og med paralagin forte ikke tar de. Må ta en minst hver 3-4 time, og da kjenner jeg smerten godt. Den demper bare smerten i ca 1-2 timer. Jeg sovnet når jeg kom hjem etter den første paralaginen hadde kicket inn, og jeg ble litt søvnig. Sov i ca 2-3 timer. La meg igjen når klokken nærmet seg 04 på morgenen. Tok en paralagin rett før jeg la meg, sovnet sikkert 04. Våknet rett før 06 med store smerter (dunkende, pulserende, sterke smerter), gikk ned på badet for å ta enda en paralagin forte (litt merkelig siden det bare var ca 2,5 timer siden jeg tok en) og så at overleppen var blitt dobbelt så stor. Den har bare doblet i størrelse, er hard og stiv og JÆVLIG vond. Tok nesten en time for paralaginen å virke inn nå, og den tar kun noe av smerten i tennene, ikke noe i leppen. Har ringt legevakten, de sa det kan være normalt å få hevelse etter man sover fordi man ligger «flatt» (hadde to puter men selvom), og at jeg måtte bare ta på noe kaldt og se om hevelsen går ned. Gjør nå det, men jeg har sterk mistanke om betennelse og tenker å ta kontakt med en tannlege. Vil helst ikke gå til behandlende tannlege da jeg ikke stoler helt på ham/de, syns de er for hardhendt og bare har hatt en del dårlige erfaringer der. Tenker å gå til arken, noen som kan anbefale dem? 

 

Anonymkode: 54c49...dde

Sånn er det med rotfylling. Jeg tror det er vanlig. Det påvirker alle nerver i munnen, som da blir til mye smerter rundt omkring i munnen. Jeg brukte å hovne opp i ansiktet etter slike behandlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
laban skrev (10 minutter siden):

Til info: Tråden er 2 1/2 år gammel.

Jeg anner ikke. Det sto bare oppe på forumet og jeg svarte... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
snusmumeriken96 skrev (2 minutter siden):

Jeg anner ikke. Det sto bare oppe på forumet og jeg svarte... 

er du full?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
hipohopp2022 skrev (1 time siden):

er du full?

Slutt. Du er frekk, du. Her sitter du å oppretter tråd i mente å skal ha sympati,det er nok på deg. Ta deg sammen, dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
snusmumeriken96 skrev (4 minutter siden):

Slutt. Du er frekk, du. Her sitter du å oppretter tråd i mente å skal ha sympati,det er nok på deg. Ta deg sammen, dame.

Hva? Du er like frekk som tror en ønsker være syk med vilje. Ta deg sammen selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
hipohopp2022 skrev (23 minutter siden):

Hva? Du er like frekk som tror en ønsker være syk med vilje. Ta deg sammen selv!!

Jeg er lei av å se trådene dine her inne.. du bruker det her forumet for å få sympati..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hipohopp2022
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Jeg er lei av å se trådene dine her inne.. du bruker det her forumet for å få sympati..

Lige så, med alle dine tråder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
hipohopp2022 skrev (1 minutt siden):

Lige så, med alle dine tråder! 

Jeg oppretta 1 tråd i går og du har holdt på.... Ja i en måned kanskje SÅ !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hipohopp2022
snusmumeriken96 skrev (9 minutter siden):

Jeg oppretta 1 tråd i går og du har holdt på.... Ja i en måned kanskje SÅ !!

Plager det deg? Det er hva forum er til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...