Gå til innhold

Forskjell på tvangstanker ved OCD og schizofreni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med OCD i mange år og da kjenner jeg godt til tvangstanker. Men så hører jeg folk som lider av f.eks. schizofreni som også prater om tvangstanker. Da er det jo lett å gå ut ifra at det er samme ting (tvangstankene altså), men så kom jeg til å tenke på de arter seg forskjellig i de to lidelsene, altså om en med OCD og en med schizofreni mener det samme med begrepet "tvangstanker"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror de mener det samme. Ulikheten ligger nok i at den med OCD vet at "det er bare tull", men klarer likevel ikke å avstå fra tankene/handlingene. De med schizofreni har nok ikke så klare tanker om at dette ikke er virkelig/sant.

Worrisome Plenty
Skrevet

Det eneste som gjør en differensialdiagnose er om vedkommende tror på tankene. Splitter man de ut som i schizofreni, feks "dette er ikke mine tanker, jeg tenker ikke så sykt, noen setter inn disse tankene" så glir man over i schizofreni. Noen kan det være vanskelig å finne rett diagnose på, feks en med såkalt malign OCD, dette kan ligne veldig mye på paranoid schizofreni.

Dessuten så blir det enda mer komplisert ved feks OCD hos en pasient med schizotyp personlighet. Jeg har inntrykk at det er glidende overganger. Folk med OCD har dessuten større risk for å utvikle schizofreni. Selv har jeg vært diagnostisert med schizotyp med OCD og paranoid schizofreni. Men jeg føler att bortsett fra de negative symptomene og en visshet om att tankene var satt inn (implantert), så er mekanikken i min sykdom mer OCD enn schizofreni. Jeg mener også å ha lest att OCD er en veldig. vanlig comorbid lidelse hos folk med schizofreni, og att atypiske AP medisiner kan trigge eller forverre OCD, selv om jeg personlig har opplevd det motsatte.

Skrevet
1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg mener også å ha lest att OCD er en veldig. vanlig comorbid lidelse hos folk med schizofreni

Ca 25% av personer med schizofreni har i periode alvorlige tvangssymptomer. En kaller det da vanligvis ikke OCD, men ser på det som symptomer på schizofreni.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke schizofreni eller psykose men OCD. For meg var tvangstankene så nær sannhet for meg at det var bare et lite « glimt» helt bak i min bevissthet som sa meg at det ikke kunne stemme. Jeg tenkte at mennesker stod i fare for å dø hele døgnet som resultat av hva jeg gjorde. Hvor jeg gikk, hva jeg tok i eller sa kunne føre til død. For meg var følelsene det frambrakte helt som om det skulle ha skjedd. Jeg var i konstant katastrofeberedskap. Så selv om noe i min fornuft sa meg at det var tull så reagerte følelsene og kroppen som om det var sannt. Det sistnevnte møtte jeg lite forståelse for hos psykologen.Tror ikke de forstod at slike tullete tanker kunne være så belastende. 

Anonymkode: fcf40...2a8

Skrevet (endret)

Jeg synes psykiatrien bør bli bedre på å differensiere behandlingen ut fra hvilke elementer av OCD man lider av.

Jeg mener:

Hvis hovedproblemet er angsten tankene medfører og selve tankene i seg selv, bør legen fokusere hovedsaklig på voksne doser SSRI

Hvis hovedproblemet er dårlig innsikt og troen på/frykten for at tankene er reelle, bør behandlingen hovedsaklig fokuseres på AP, med tillegg av SSRI. 

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...