Gå til innhold

Frustrert over DPS. Samboer i mani.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Samboeren min skifter mellom hypomani og mani. Noen lunde kontroll med Zyprexa. Psykologen er bekymret, psykiateren sier at vi må akseptere pas. som h*n er. Pas. innser ikke behovet for hjelp. Pyntet på sannheten på DPS, og tar Sobril for å virke roligere. Egentlig sovet pas. lite, er veldig hyper, selger kroppen sin, hallusinerer, men fungerer ok. God hygiene, spiser og slike ting. Jeg synes det er litt mye for meg som pårørende nå. Blir forbanna over hyperseksialiteten og pengeforbruket. Dessuten har pas. blitt plagsom. Skjønner ikke hvorfor DPS ikke gjør mer. Gir pas. ansvaret for seg selv når h*n ikke oppfører seg som seg selv😠😣

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Auch, det høres tøft ut å leve med. Skjønner veldig godt du blir frustrert og forbannet. Har ikke noen råd å komme med egentlig, annet enn jeg skjønner du blir sint.

Anonymkode: 8368a...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Auch, det høres tøft ut å leve med. Skjønner veldig godt du blir frustrert og forbannet. Har ikke noen råd å komme med egentlig, annet enn jeg skjønner du blir sint.

Anonymkode: 8368a...288

Takk. Jeg har prøvd å si i fra, men samboeren lurer dem jo litt med vilje🙄 Men det er kanskje ikke helt uvanlig at (hypo)maniske gjør sånt.

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min skifter mellom hypomani og mani. Noen lunde kontroll med Zyprexa. Psykologen er bekymret, psykiateren sier at vi må akseptere pas. som h*n er. Pas. innser ikke behovet for hjelp. Pyntet på sannheten på DPS, og tar Sobril for å virke roligere. Egentlig sovet pas. lite, er veldig hyper, selger kroppen sin, hallusinerer, men fungerer ok. God hygiene, spiser og slike ting. Jeg synes det er litt mye for meg som pårørende nå. Blir forbanna over hyperseksialiteten og pengeforbruket. Dessuten har pas. blitt plagsom. Skjønner ikke hvorfor DPS ikke gjør mer. Gir pas. ansvaret for seg selv når h*n ikke oppfører seg som seg selv😠😣

Anonymkode: 9cb32...92c

Ingen sykdomsinnsikt, søvnmangel, hyperaktivitet, hallusinasjoner, hyperseksualitet, ukontrollert pengebruk og salg av egen kropp (!!!) er bortimot så langt unna "å fungere ok" det er mulig å komme. Mani er alvorlig sykdom som krever behandling snarest. 

Dette er grov ansvarsfraskrivelse fra DPS, og konsekvensene av manglende intervensjon kan bli katastrofale for den syke. Din innsats har trolig avverget mye allerede, men nå må helsevesenet overta. Hvis det er mulig bør du kjøre ham på legevakta i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spurte hva psykologen hadde sagt om sex-salget og hyperseksualiteten - samt hallusinasjonene. Da hadde psykologen bare svart at hvis pas. hadde det bra, så var det pas. sitt valg.🙄 Er. Det. Mulig. Tenker de ikke på hva pas. vil tenke om det når h*n blir seg selv igjen? Jeg kjenner personen, og jeg vet at det blir hardt.

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte hva psykologen hadde sagt om sex-salget og hyperseksualiteten - samt hallusinasjonene. Da hadde psykologen bare svart at hvis pas. hadde det bra, så var det pas. sitt valg.🙄 Er. Det. Mulig. Tenker de ikke på hva pas. vil tenke om det når h*n blir seg selv igjen? Jeg kjenner personen, og jeg vet at det blir hardt.

Anonymkode: 9cb32...92c

Feil person på helt feil plass. Trist å se hvilke konsekvenser det får for de som virkelig trenger hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte hva psykologen hadde sagt om sex-salget og hyperseksualiteten - samt hallusinasjonene. Da hadde psykologen bare svart at hvis pas. hadde det bra, så var det pas. sitt valg.🙄 Er. Det. Mulig. Tenker de ikke på hva pas. vil tenke om det når h*n blir seg selv igjen? Jeg kjenner personen, og jeg vet at det blir hardt.

Anonymkode: 9cb32...92c

Denne psykologen burde (hvis det du skriver er riktig) mistet autorisasjonen sin. 

Han burde i det minste miste en kunde ASAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, eller to feile personer på feil plass. Som pårørende har jeg inntrykk av at det er psykiateren som mener at det er helt ok. Tipper vedkommende har så mye å gjøre at h*n ikke har tid til mer arbeid. De må kanskje vente til det er helt krise før de gidder å gjøre noe. Jeg har også tenkt på det med strengere bruk av tvang, Villanda. Om det er det som er noe av årsaken. Samboeren min er jo kjempefornøyd med unntak av når h*n ser djevler i hagen. Ellers er alt fryd om gammen. 

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, eller to feile personer på feil plass. Som pårørende har jeg inntrykk av at det er psykiateren som mener at det er helt ok. Tipper vedkommende har så mye å gjøre at h*n ikke har tid til mer arbeid. De må kanskje vente til det er helt krise før de gidder å gjøre noe. Jeg har også tenkt på det med strengere bruk av tvang, Villanda. Om det er det som er noe av årsaken. Samboeren min er jo kjempefornøyd med unntak av når h*n ser djevler i hagen. Ellers er alt fryd om gammen. 

Anonymkode: 9cb32...92c

Husker ikke helt hva innskjerpingen gikk i. Det ene var noe med samtykkekompetanse, men det høres det ikke ut som han har da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok det de mener at h*n har. Problemet er nok litt at vedkommende kan virke samtykkekompetent klokka tolv, men hadde de sett personen fem timer senere, hadde de kanskje lagt personen inn. 

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi dem komparentopplysninger?

Har dere noe ambulant team som kan komme og se ham "kl 17"?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Villanda skrev:

Kan du gi dem komparentopplysninger?

Har dere noe ambulant team som kan komme og se ham "kl 17"?

Nei, det har vi ikke. Det var snakk om en gang, men som det meste på DPS; bare snakk, ingen tiltak.

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har vi ikke. Det var snakk om en gang, men som det meste på DPS; bare snakk, ingen tiltak.

Anonymkode: 9cb32...92c

Hva ønsker du at DPS skal gjøre på nåværende tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren min skifter mellom hypomani og mani. Noen lunde kontroll med Zyprexa. Psykologen er bekymret, psykiateren sier at vi må akseptere pas. som h*n er. Pas. innser ikke behovet for hjelp. Pyntet på sannheten på DPS, og tar Sobril for å virke roligere. Egentlig sovet pas. lite, er veldig hyper, selger kroppen sin, hallusinerer, men fungerer ok. God hygiene, spiser og slike ting. Jeg synes det er litt mye for meg som pårørende nå. Blir forbanna over hyperseksialiteten og pengeforbruket. Dessuten har pas. blitt plagsom. Skjønner ikke hvorfor DPS ikke gjør mer. Gir pas. ansvaret for seg selv når h*n ikke oppfører seg som seg selv😠😣

Anonymkode: 9cb32...92c

Det er bra at han tar zyprexa. Vet du om han tar anbefalt dose? Og om den anbefalte dosen er blitt endret som følge av at han er dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har snakket med DPS, og gjett hva de sa? De «tester» pasienten. Fikk beskjed om at det kunne hende at hypomanien/manien roet seg etter en tid. I tillegg var dette en mulighet til å se hvordan pasienten takler hypomanien/manien, og om pasienten har lært noe av de tidligere episodene. Er dette greit?

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest russian
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med DPS, og gjett hva de sa? De «tester» pasienten. Fikk beskjed om at det kunne hende at hypomanien/manien roet seg etter en tid. I tillegg var dette en mulighet til å se hvordan pasienten takler hypomanien/manien, og om pasienten har lært noe av de tidligere episodene. Er dette greit?

Anonymkode: 9cb32...92c

Høres helt på trynet ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det synes jeg og. Vurderer å bestille time hos privat psykiater. Dette begynner å tære veldig på forholdet vårt, og jeg klarer ikke å la være å ta ting personlig.

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med DPS, og gjett hva de sa? De «tester» pasienten. Fikk beskjed om at det kunne hende at hypomanien/manien roet seg etter en tid. I tillegg var dette en mulighet til å se hvordan pasienten takler hypomanien/manien, og om pasienten har lært noe av de tidligere episodene. Er dette greit?

Anonymkode: 9cb32...92c

Hvis det går skikkelig skeis bør de betale tilbake pengene som manien bruker opp og rydde opp i de personlige ulykkene som sykdommen har skapt. Det bør være et minimum når de ser på alvorlig sykdom utspille seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med DPS, og gjett hva de sa? De «tester» pasienten. Fikk beskjed om at det kunne hende at hypomanien/manien roet seg etter en tid. I tillegg var dette en mulighet til å se hvordan pasienten takler hypomanien/manien, og om pasienten har lært noe av de tidligere episodene. Er dette greit?

Anonymkode: 9cb32...92c

Det er uklart for meg hva som er situasjonen og hva du ønsker? Tilbys han verken medikamentell behandling for manien (som f.eks. økte doser av Zyprexa) eller frivillig innleggelse? I så fall mener jeg det er svært kritikkverdig. 

Dersom du mener han burde vært lagt inn med tvang, så er det mer komplekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...