Gå til innhold

Frustrert over DPS. Samboer i mani.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 timer siden, frosken skrev:

Det er uklart for meg hva som er situasjonen og hva du ønsker? Tilbys han verken medikamentell behandling for manien (som f.eks. økte doser av Zyprexa) eller frivillig innleggelse? I så fall mener jeg det er svært kritikkverdig. 

Dersom du mener han burde vært lagt inn med tvang, så er det mer komplekst. 

Situasjonen er:

Hver dag veksler samboer mellom hypomani og mani. Det er en del alvorlige symptomer og konsekvenser.

Samboer går til DPS ukentlig. Der er psykolog litt bekymret, mens psykiater finnes ikke bekymret. Tilbakemeldingen er at så lenge pasienten har det bra og ikke er deprimert, så spiller det ingen rolle at hun selger sex, bruker titusener med penger, sover svært lite, hallusinerer etc. Pasienten skal styre medisineringen sin selv. Hun har Zyprexa i alle doser, og skal selv vurdere hvilken dose og hvor ofte. Det samme med Sobril. 

Jeg ønsker mer hjelp, og å bli tatt seriøst. Samboeren min har vært påvirket av både Zyprexa og Sobril når hun har vært til timer, og det har hun opplyst behandlere om. Altså har hun vært litt sedert. Likevel har de registrert at hun "definitivt" er hypoman. Sitat. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke forstår at når effekten går ut litt, blir det mye mer hubaluba. 

Tidligere har hun blitt innlagt når tilstanden har vært som nå. Men nå virker det som om de "tester" henne på DPS. De ville se hvordan hun takler det denne gangen. Well. Not so good. Tidligere har behandlere blitt veldig bekymret over disse tingene. Denne gangen tar de så lett på det. Det er to år siden forrige mani.

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Situasjonen er:

Hver dag veksler samboer mellom hypomani og mani. Det er en del alvorlige symptomer og konsekvenser.

Samboer går til DPS ukentlig. Der er psykolog litt bekymret, mens psykiater finnes ikke bekymret. Tilbakemeldingen er at så lenge pasienten har det bra og ikke er deprimert, så spiller det ingen rolle at hun selger sex, bruker titusener med penger, sover svært lite, hallusinerer etc. Pasienten skal styre medisineringen sin selv. Hun har Zyprexa i alle doser, og skal selv vurdere hvilken dose og hvor ofte. Det samme med Sobril. 

Jeg ønsker mer hjelp, og å bli tatt seriøst. Samboeren min har vært påvirket av både Zyprexa og Sobril når hun har vært til timer, og det har hun opplyst behandlere om. Altså har hun vært litt sedert. Likevel har de registrert at hun "definitivt" er hypoman. Sitat. Jeg forstår ikke hvorfor de ikke forstår at når effekten går ut litt, blir det mye mer hubaluba. 

Tidligere har hun blitt innlagt når tilstanden har vært som nå. Men nå virker det som om de "tester" henne på DPS. De ville se hvordan hun takler det denne gangen. Well. Not so good. Tidligere har behandlere blitt veldig bekymret over disse tingene. Denne gangen tar de så lett på det. Det er to år siden forrige mani.

Anonymkode: 9cb32...92c

Hvis hun har en time i nærmeste fremtid, så synes jeg du skal innsistere på å delta på timen og så fremme disse synspunktene der. Det er oppsiktsvekkende at det ikke bekymrer dem at hun er så oppstemt. Er samboeren din selv villig til å legges inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, frosken skrev:

Hvis hun har en time i nærmeste fremtid, så synes jeg du skal innsistere på å delta på timen og så fremme disse synspunktene der. Det er oppsiktsvekkende at det ikke bekymrer dem at hun er så oppstemt. Er samboeren din selv villig til å legges inn?

Enig. Nei, hun vil ikke legges inn. Hun har for mye å gjøre, for mange planer, og mener at det ikke er SÅ ille. Selvfølgelig ;)

Anonymkode: 9cb32...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig. Nei, hun vil ikke legges inn. Hun har for mye å gjøre, for mange planer, og mener at det ikke er SÅ ille. Selvfølgelig ;)

Anonymkode: 9cb32...92c

Kanskje vil situasjonen bli mer tydelig også for behandler dersom du fremmer dine synspunkter med samboeren din til stede. Jeg tenker at hun burde ha vært tilbydt en innleggelse, kanskje er det også slik at dersom behandler tydelig anbefaler det, så vil hun ta i mot. I en slik sammenehng, så synes jeg også du bør være helt tydelig i din tilbakemelding til henne om at dette er ødeleggende for relasjonen mellom dere to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...