Gå til innhold

Medisiner mot jetlag

Anbefalte innlegg

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg skal reise til USA. Jeg har en stemningslidelse, godt mulig bipolar 2, og er litt bekymra for at jetlaget skal påvirke humøret. Jeg vet at endringer i døgnrytme har gjort det før.

Har bestilt time hos fastlegen og tenkte å be om Stilnoct for å sove på, men leser om melatonin, det skal jo være bra for jetlag. Ser det fins to typer, hvilken bør jeg velge, den med rask eller den med langsom utskillelse? Eller kan jeg bare like gjerne kjøpe dette i butikk i USA, der det er reseptfritt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok gått til legen her hjemme før reisen. 

Skrevet

Er det ikke slik at det er når en reiser "mot" tiden altså f.eks. fra USA til Norge at det er størst risiko for jetlag?

Skrevet
15 timer siden, Drømmeautomat skrev:

Jeg skal reise til USA. Jeg har en stemningslidelse, godt mulig bipolar 2, og er litt bekymra for at jetlaget skal påvirke humøret. Jeg vet at endringer i døgnrytme har gjort det før.

Har bestilt time hos fastlegen og tenkte å be om Stilnoct for å sove på, men leser om melatonin, det skal jo være bra for jetlag. Ser det fins to typer, hvilken bør jeg velge, den med rask eller den med langsom utskillelse? Eller kan jeg bare like gjerne kjøpe dette i butikk i USA, der det er reseptfritt? 

Vær forsiktig med Stilnoct hvis du ikke har prøvd det før. Jeg har selv BP2 og ble skremt av effekten den hadde på meg.

Under en søvnløs og oppstemt periode (før diagnosen) fikk jeg Stilnoct. Det endte med full mani og psykose i flere timer før jeg fikk black out. Jeg har aldri opplevd maken. 

Brukte opp over 20 000 kr på netthandel, skjelte ut folk, hallusinerte og prøvde å klatre opp på taket på en 10 meter høy bygning. Heldigvis var jeg så svimmel at det ikke gikk. Det kunne ha endt med livstruende skader, kanskje fatalt. 

Drømmeautomat
Skrevet

Oj, ja det hørtes voldsomt ut. Jeg har selv brukt Stilnoct flere ganger tidligere og ikke opplevd noe sånt, så jeg tror det går bra for min del. Tror folk kan reagere ganske forskjellig på disse pillene.

Skrevet

Jetlag tror jeg sitter mest mellom ørene. Lev som om det ikke finnes. Det funker i hvert fall for meg.

Skrevet

Jeg brukte 1 tabl Vallergan pr natt når jeg var i Asia. Det hjalp på jetlag. 

Brukte Vallergan utgått på dato selv om fastlegen var mot det. Men jeg fikk ikke noen ny pakke så da ble det sånn. Men jeg merket ikke noe til at det var gamle tabletter. 

Skrevet
21 timer siden, kupton skrev:

Jetlag tror jeg sitter mest mellom ørene. Lev som om det ikke finnes. Det funker i hvert fall for meg.

Det har du faktisk rett i. Jeg reiste interkontinentalt i går. La meg til vanlig norsk tid (ca 22) og sto opp til vanlig norsk tid (6.30) Det fungerte faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker aldri sovemedisin mot jetlag. Når jeg reiser østover 6-7 timers tidsforskjell, sover jeg som en overtrøtt gris første natta, lite eller oppstykket 2. og 3. natt. Deretter går det greit. Når jeg drar hjem mot vest, blir jeg automatisk skikkelig a-menneske. 

Anonymkode: 503b9...fa2

Nattergalen
Skrevet
På 10.5.2019 den 20.34, Drømmeautomat skrev:

Vanlig melatonin (den som er på registreringsfritak) brukes mest mot døgnrytmeforstyrrelser, så jeg vil tro at den er den beste for jetlag. Jeg har prøvd både vanlig melatonin og depot (ikke for jetlag da), og jeg syns den vanlige fungerte best.

Har samme erfaring med stilnoct som Janus30. Jeg ble ikke psykotisk eller manisk da. Jeg tok en tablett og gikk til sengs, men stod opp igjen etter en liten stund for å gå på do. På badet begynte det å danse rosa skygger på veggene, og det kom masse lilla røyk formet som slanger mot meg. Jeg har aldri opplevd noe lignende, så jeg syns det var ganske rart. Etter det husker jeg ikke hva jeg har gjort på, men ifølge fitbiten hadde jeg vært i aktivitet i tre timer den natten. Dagen etter fant jeg pakker med vestlandslefser i badekaret, jeg hadde røykt på soverommet (jeg røyker ikke til vanlig en gang, og iallefall ikke på soverommet 🤢). Jeg hadde i tillegg shoppet masse på Nelly, og hatt superkleine samtaler med folk på messenger der jeg har skrevet helt merkelige ting 🙈 Slike ting har aldri skjedd med Imovane, så hvis du ikke har prøvd stilnoct før så er min anbefaling å heller prøve imovane. 

Gjest elina777
Skrevet
32 minutter siden, Nattergalen skrev:

Vanlig melatonin (den som er på registreringsfritak) brukes mest mot døgnrytmeforstyrrelser, så jeg vil tro at den er den beste for jetlag. Jeg har prøvd både vanlig melatonin og depot (ikke for jetlag da), og jeg syns den vanlige fungerte best.

Har samme erfaring med stilnoct som Janus30. Jeg ble ikke psykotisk eller manisk da. Jeg tok en tablett og gikk til sengs, men stod opp igjen etter en liten stund for å gå på do. På badet begynte det å danse rosa skygger på veggene, og det kom masse lilla røyk formet som slanger mot meg. Jeg har aldri opplevd noe lignende, så jeg syns det var ganske rart. Etter det husker jeg ikke hva jeg har gjort på, men ifølge fitbiten hadde jeg vært i aktivitet i tre timer den natten. Dagen etter fant jeg pakker med vestlandslefser i badekaret, jeg hadde røykt på soverommet (jeg røyker ikke til vanlig en gang, og iallefall ikke på soverommet 🤢). Jeg hadde i tillegg shoppet masse på Nelly, og hatt superkleine samtaler med folk på messenger der jeg har skrevet helt merkelige ting 🙈 Slike ting har aldri skjedd med Imovane, så hvis du ikke har prøvd stilnoct før så er min anbefaling å heller prøve imovane. 

Jeg fikk hallusinasjoner på imovane før jeg ble satt på antipsykotika

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...