Gå til innhold

Rydde/vaskemani? Eller normalt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke å slappe av hvis det er skittent og rotete rundt meg. Jeg har det ikke bra under slike forhold. Og da vil jeg heller ikke ha besøk. Jeg blir stresset om det kommer besøk og det er rotete og skittent her. Jeg kan t o m lyve og si det ikke passer. Men når det er rent og ryddig tar jeg gjerne i mot besøk. Da koser jeg meg også hjemme, hvis ikke trives jeg ikke. I tillegg bor vi trangt og uten bod, noe som ikke gjør saken bedre....

Før vasket jeg hver uke, og jeg ryddet hver dag. Hadde det rent og pent. Jeg holdt på hele dagen. Men så ble jeg alvorlig deprimert, jeg møtte veggen, og etter det har jeg ikke orket å holde på sånn lenger. Jeg ble «utbrent».

Er det normalt å være slik? 

Anonymkode: 31108...081

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å slappe av hvis det er skittent og rotete rundt meg. Jeg har det ikke bra under slike forhold. Og da vil jeg heller ikke ha besøk. Jeg blir stresset om det kommer besøk og det er rotete og skittent her. Jeg kan t o m lyve og si det ikke passer. Men når det er rent og ryddig tar jeg gjerne i mot besøk. Da koser jeg meg også hjemme, hvis ikke trives jeg ikke. I tillegg bor vi trangt og uten bod, noe som ikke gjør saken bedre....

Før vasket jeg hver uke, og jeg ryddet hver dag. Hadde det rent og pent. Jeg holdt på hele dagen. Men så ble jeg alvorlig deprimert, jeg møtte veggen, og etter det har jeg ikke orket å holde på sånn lenger. Jeg ble «utbrent».

Er det normalt å være slik? 

Anonymkode: 31108...081

Var det andre faktorer som førte til at du møtte veggen?

Skrevet (endret)

Jeg liker også å ha det ryddig hjemme, både når jeg er alene og ikke minst når jeg har besøk. Søsterenmin er ikke sånn, og moren min er heller ikke så nøye som meg. Jeg har venninner og kompiser som har det som meg, og venninner og kompiser som trives i rot. Alt dette er vel like normalt tenker jeg.

Mitt spørsmål til deg er, hvorfor rydder og vasker du ikke når du vil ha det ryddig og rent? Er det egentlig noe annet enn ryddighetspreferanser spørsmålet ditt handler om? 

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar tingene litt mere pø om pø mye avhengig av formen. Det er jo så mange ting man skal ha tid til.

Anonymkode: 15fc4...f7c

DopamineDeprived
Skrevet

Tja, om du er sliten/trøtt/syk og det er litt rot hjemme, greier du å la det ligge da? Eller MÅ du, koste hva det koste vil? Blir det ubehagelig/utholdelig å la være? Hvor mange timer pleide du å bruke på vasking/ryddig i løpet av en vanlig dag? 

Det er ofte slikt som skiller et vanlig behov for orden rundt seg, og det man hadde kalt tvangstanker/tvangshandlinger. Noen er også slik at om det er noe i livet deres som de av forskjellige årsaker ikke tar tak i, og som plager dem, at de vasker på utsiden for å få en følelse av ro på innsiden. For å finne ut av det må man tørre å være ærlig med seg selv, og se om det kan være tilfellet :) 

Ett annet spørsmål, sånn helt på siden, du trenger heller ikke svare om du ikke har lyst: Har du noen gang blitt utredet for/tenkt på om du kan ha ADHD? Jeg spør rett og slett fordi det er underdiagnosert hos kvinner, og mange finner ikke ut av det før de i voksen alder går på en smell, fordi at de har kompensert ett helt liv. OCD og depresjon er vanlige tileggslidelser, førstnevnte fordi mange føler de ikke har noe særlig kontroll i eget liv, og dermed prøver å gjenvinne den. Sistnevnte fordi en ofte føler på en voldsom skamfølelse, fordi det virker mye lettere for andre å få til ting en selv sliter veldig med. ADHD favner også mye bredere enn mange tror, det er ikke bare å være hyper, litt glemsk og skravlete. Ikke minst er det veldig forskjell på hvordan den kommer til uttrykk hos menn vs kvinner. Om du overhodet ikke kjenner deg igjen i det siste her, hopp elegant over :) Jeg synes bare det er viktig at kvinner med ADHD får hjelp tidligere enn de gjør i dag ;D 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...