Gå til innhold

Risikerer jeg lappen om jeg blir stoppet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet det er veldig strenge regler for xanor og kjøring, så lurer på når de er ute av kroppen så jeg ikke risikerer noe i forhold til lappen. Tok 0.5 mg lørdag ca 22, er det Ok å kjøre kl 10 i morgen da? Kjenner meg ikke «sløv»...

Anonymkode: f948e...418

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir ikke tatt i en rutinekontroll. Men skulle du komme ut for en ulykke der det blir tatt blodprøver rutinemessig, er det usikkert hvordan dette vil slå ut.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kjørt 17år uten ulykke, så da 🤞 for at det ikke skjer i morgen heller 😅

Skrevet

Det samme lurer jeg på vedr 25 mg Sobril... tar det 3 g dgl. 

1-2 g i uken bruker jeg å kjøre på butikken. Går ikke buss så ofte her.

Kanskje om jeg kjører rett før el etter inntak? Tar jo litt tid før de virker.

(Tar Sobril  kl 09/16/23)

Skrevet (endret)

Det er ingen «blåsetest» for benzo slik det er med alkohol. Det er to måter du kan bli tatt på:

1. Hvis du blir stoppet av politiet og de fatter mistanke om at du er påvirket. Da tar de blodprøve på legevakten og du mister førerkortet og bøtelegges som for fyllekjøring (ca halvannen månedslønn i bot) om du er over lovlig verdi.

2. Hvis du forårsaker en ulykke. Her gjelder samme som over, samt at du trolig får avkortet forsikringsdekning og blir personlig ansvarlig økonomisk hvis du var beruset.

Fastlegen kan nok måle serumkonsentrasjon av benzo og slå fast om du er over eller under lovlig verdi for bilkjøring hvis du tar medisinen fast og er i tvil. 

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er ingen «blåsetest» for benzo slik det er med alkohol. Det er to måter du kan bli tatt på:

1. Hvis du blir stoppet av politiet og de fatter mistanke om at du er påvirket. Da tar de blodprøve på legevakten og du mister førerkortet og bøtelegges som for fyllekjøring (ca halvannen månedslønn i bot) om du er over lovlig verdi.

2. Hvis du forårsaker en ulykke. Her gjelder samme som over, samt at du trolig får avkortet forsikringsdekning og blir personlig ansvarlig økonomisk hvis du var beruset.

Fastlegen kan nok måle serumkonsentrasjon av benzo og slå fast om du er over eller under lovlig verdi for bilkjøring hvis du tar medisinen fast og er i tvil. 

Takk for svar. Jeg bruker de ikke fast, og jeg kan på en måte ikke sjekke nivået hos fastlegen for hun vet ikke om den (byttet fastlege og fikk de fra forrige lege), hadde ikke fått dem av henne uansett, for hun vil knapt nok skrive ut imovane og sobril 🙈 Tar de ikke om jeg vet jeg må ut å kjøre dagen etter, kan ikke risikere lappen 😳

Skrevet (endret)
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Politiet bruker spyttprøver for å sjekke om man har brukt  benzo og andre ikke-kjørbare medisiner akkurat som de tar blåsetest for å sjekk om man er alkoholpåvirket.  Svar foreligger med en gang.

Endret av Dorthe
Skrevet
4 minutter siden, Dorthe skrev:

Politiet bruker spyttprøver for å sjekke om man har brukt  benzo og andre ikke-kjørbare medisiner akkurat som de tar blåsetest for å sjekk om man er alkoholpåvirket.  Svar foreligger med en gang.

Riktig men feil.

Du kan ikke bli dømt for noen ting gjennom en spyttprøve. Den viser bare hvorvidt du har tatt benzo (eller andre stoffer) og sier ingenting om konsentrasjonen er lovlig eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Riktig men feil.

Du kan ikke bli dømt for noen ting gjennom en spyttprøve. Den viser bare hvorvidt du har tatt benzo (eller andre stoffer) og sier ingenting om konsentrasjonen er lovlig eller ikke. 

I så fall hva skjer da? Blodprøve på legevakt?

AnonymBruker
Skrevet

Må ut å kjøre nå kl 13, og da er det 39 timer på 0,5 mg xanor,det burde vel ikke være et problem da? Vet de er extra strenge med den, uten at jeg helt ser hvorfor...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...